View: 29061|Reply: 101
|
Pilots' Salary vs Risk..berbaloi ke?
[Copy link]
|
|
How much does an airline pilot earn in month? Are they overpaid or underpaid? With the kind of risk they go through every flight is it worth to be a pilot? Appreciate your comments.....
Berapa gaji seorang juruterbang komersiol? Adakah mereka digaji lebih atau kurang? Dengan risiko yang di lalui pada setiap penerbangan, adakah berbaloi untuk menjadi seorang juruterbang? Saya hargai komen anda.... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by tiongman777 at 14-8-2008 07:03 PM
How much does an airline pilot earn in month? Are they overpaid or underpaid? With the kind of risk they go through every flight is it worth to be a pilot? Appreciate your comments.....
Berapa ...
KEJE APAPUN ADA RISIKO NYA........JODOH PERTEMUAN AJAL MAUT DI TANGAN TUHAN ....KITA HANYA BERUSAHA DAN BERSERAH.......MELALUI PEMERHATIAN AKU.........BAPE RAMAI PILOT YG TERKORBAN DLM TUGASAN....BERBANDING DGN POLIS DAN TENTERA......GAJI TAK SEBERAPA NYAWA DI HUJUNG SENJATA.......JADI USAHLAH SANGAT KITA FIKIRKAN GAJI TINGGI........APA2PUN INGAT PADA TUHAN........NAK MATI .....NAIK BASIKAL PUN BOLEH TERGOLEK |
|
|
|
|
|
|
|
alamak ko punyer komen simple dan berharga....komen orang beriman tu |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 bizsari's post
macam mana nak menilai AA pilot atau MAS pilot punya kadar kerja dan produktiviti cipot atau tidak? macam mana dengan pilot di negara lain? Pilot pesawat pejuang tentera apa cerita? |
|
|
|
|
|
|
|
ha la... asik topik sama jer....
da la aku malas nak carik topik lama n merge...
errr.. korg layan jer lah topik nih eh... |
|
|
|
|
|
|
|
yg ku tau ada pilot bomba gaji dlm rm 20k. 爉ungkin berbeza2 kot tahap gaji |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #6 poppy_pop05's post
mungkin pilot MAS masuk AA pasal nak jadi Captain
pilot MAS nak jadi captain lambat kekadang sampai berbelas tahun
sb tak cukup hours.
tapi kat AA 3-4 tahun cukup hours je dan cekap boleh dan jadi captain
kat AA 24 tahun bleh jadi Captai n
tapi MAS mesti berumur 26 tahun keatas. |
|
|
|
|
|
|
|
X kisah la mane2 pun janji trcpai cite2 blh trbangkan pesawat sudah .. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #9 chirpyhouse's post
aku kenal penah gak nampak pilot bomba .. untuk heli la ..
gaji beso pasal dia keje kontrak .. 2 tahun camtu je .. pastu carik la employer lain .. |
|
|
|
|
|
|
|
aku teringin bawak flight.. tp aku tak nak jadi pilot, biarlah org nak offer aku ribu-riban (aku tak mo..) seronok aku tengok org yang pakai baju pilot ni,mancho jer.heheheh.. keje diorang ni mesti penat, keje mesti tepat. study kena selalu..tak kose laaa.. |
|
|
|
|
|
|
|
Pilot MAS yg terbang international pesawat besar memang lebih ganjaran daripada AA pilot yang terbang sekitar nusantara ni. Di China Airlines gaji Captain katanya US 15000, Di Vietnam US 12000. Dalam ringgit Malaysia kali lah dengan 3.20. Tapi kerjanya katanya macam kuli batak le.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 tiongman777's post
ko kena ingat .. kalau kite pegi sana ... kite jadi third class citizen .. ko gi sana .. let say airline tu nak buang pilot .. takkan depa nak buang local pilot ...
kalau kat mesia ni mmg gaji kecik banyak .. tapi kalau ko pandai hidup mesti cukupnye .. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 tiongman777's post
betul dan setuju
yg penting hati senang
..tapi aku dengar kat AA ni
dia orang hapi sbb tak banyak politik. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 tiongman777's post
First of all, to be a pilot is not easy. Bukan sahaja dari segi akademik, mental and attitude and yg paling penting aptitude kena ada. Physical and medical fitness lagi...
Lepas tu training bukan semudah nak jadi engineer or lawyer or doctor. Kena combine semua perkara2 di atas baru la boleh menjadi seorang pilot. Perbelanjaan pun besar . Itu sebab kalau nak jadi airline pilot or airforce pilot kena sit for special test which cover academic qualification, IQ, mental attitude , skill and medical. Salah satu fail, out you go.
Forget about the risk sebab apa jenis pekerjaan pun ada risk. Taxi ,bus and lorry drivers lagi risky kalau nak compare to pilot. But being an airline pilot, kerja tak ikut masa macam kerja opis, mostly tak acclimatised, waktu bfast lunch, dinner and sleeping time always berterabur, kena tinggal family lagi berhari hari so apa yang dia orang dapat tu kira berbaloi la, not overpaid.
Lagi pun pilot ni kena mentally prepared before the flight ,kalau boleh tak ada stress langsung, tak perlu fikir pasal duit belanja dapur, duit sewa rumah, bayar keta bulan2 atau duit belanja skolah anak. Bayangkan la beratus nyawa orang yg naik flight. So dgn gaji tinggi, semua tu kira settle la... tinggal family pun tak perlu risau.
Itu la sebabnya pilot gaji kena tinggi... pilot senang hati, penumpang terjamin selamat.l |
|
|
|
|
|
|
|
# kelana36
First of all, to be a pilot is not easy.
Bukan sahaja dari segi akademik,
mental and attitude and yg paling penting aptitude kena ada.
Physical and medical fitness lagi...
Lepas tu training bukan semudah nak jadi engineer or lawyer or doctor.
Kena combine semua perkara2 di atas baru la boleh menjadi seorang pilot.
Perbelanjaan pun besar .
Itu sebab kalau nak jadi airline pilot or airforce pilot kena sit for special test which cover
1. academic qualification, 2 IQ, 3. mental attitude , 4. skill and medical.
Salah satu fail, out you go.
****************************************************************
Failed out you go, Aduh !
aku dengar the latest Cadet Pilot AA
ada degree in Engineering, very experienced- dia Failed entah dlm apa subject
kini, dlm ??? - ( mcm dok rumah je berbulan dah and no gaji, nothing ) kesianNYA.
susah tul, nak jadi Pilot ni ekk
anyway good infor
Thank You Kelana36
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #17 kelana36's post
katanya di Kota Bharu flying school RM 220K belanja basic training saja. Belum campur nak training B737 atau Bas udara (airbus)....patut le kena tabik pilot pilot ni.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #17 kelana36's post
kalau la hidup diorang mcm tu.. kira tiada life laa.. keluarga pun bertaburan @ sendiri mau ingat, gaji banyak... tapi kena jaga keselamatan semua penumpang.... bawak flight= bawak bas gak.. huhu.. penat ! buat apa dpt gaji banyak2.. kalau tak de masa dengan keluarga. aku ada member pilot ni, semua sosiol... siap leh selalu buat 1 night stand lagi, sebab keje dia glamer tak susah cari gf.... ada bini tapi menggatal merata2.. tapi tulah.. tak heran diorang ni pandai simpan.yang kaki minum pun ada yang ni islam... kenapa laa life diorang mcm ni, nak kata tak cukup agama.. belajar tinggi..tak faham la aku.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|