|
Sebahagian drp kebudayaan;
ia membawa erti indah, halus lembut, senang didengar atau tutur, senang dilihat & utk menerangkan sesuatu.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hasil yg dicipta manusia.
Bukan benda mati tetapi sesuatu yg hidup senafas dgn mekar rasa indah yg tumbuh dlm sanubari manusia dr masa ke semasa.
:^P |
|
|
|
|
|
|
|
Kebudayaan yg dicetuskan oleh semua kelompok manusia
krn setiap kelompok masyarakat mempunyai fitrah semulajadi yg cinta kpd seni yg menyenangkan hati & pancaindera.
B^P |
|
|
|
|
|
|
|
Evalutif konsep tentang keindahan, keseronokan & penikmatan.
:{ I |
|
|
|
|
|
|
|
Tatacara hubungan manusia dgn bentuk2 yg menyenangkan.
Bentuk2 itu memuaskan penghayatan keindahan & mencapai tahap kepuasan apabila kita mampu mengapresiasikan secara kesatuan atr hubungan yg formal dgn persepsi penghayatan
[Herbert Read, 1959]
;-) |
|
|
|
|
|
|
|
Suatu kebenaran, keindahan dan kebaikan yg mengandungi ciri2 estetika, etika & logika.
[Ibn Khaldum dlm Shahnon Ahmad, Dewan Budaya, april 1986]
;( I |
|
|
|
|
|
|
|
Manusia dikatakan makhluk seni yg cinta kpd sesuatu yg selamat, memuaskan & memberi kepuasan melalui pancaindera rasa.
:-D |
|
|
|
|
|
|
|
Estetika mengandungi unsur2 kecantikan, baik susunannya & keberkesanannya secara total.
Ini melibatkan psikologi manusia yg berkaitan dgn perasaan.
|^o |
|
|
|
|
|
|
|
Karya seni adalah kombinasi simbol2 estetika bertujuan mewujudkan perasaan.
Teori estetika mempunyai 3 aspek yg berhubungkait atr satu sama lain.
Aspek formalistik (asas & prinsip seni), aspek ekspresi (maksud bentuk) & aspek psikologi (emosi).
Aspek2 ini adalah suatu manifestasi drp cara utk menerangkan keindahan drp berbagai2 titik tolak; mistik, emosional & intelektual.
[Hennequin, Psikologi Seni Vygotsky, 1971]
>:-( |
|
|
|
|
|
|
|
Menurut Clive Bell, pengkritik seni moden Inggeris;
melalui karya seni, kita dpt membuat kesimpulan ttg mereka yg menghasilkannya.
Emosi yg tersendiri sbg reaksi seseorg terhdp karya seni.
Emosi estetika yg melibatkan mata, telinga & pemikiran yg bersatu mengilhamkan imaginasi.
Etika menyentuh elemen2 akhlak atau moral yg baik yg membina manusia.
Logika ialah kebenaran hakiki.
[Zakaria Ali, dlm Nathan Knobler, 1985]
C):-) |
|
|
|
|
|
|
|
Seni mungkin sekadar memaparkan suatu lambang mistik atau ikon.
[Dialog Seni Tampak, Zakaria Ali, 1985]
Ia mewakili semua aspek kehidupan seperti social, ekonomi, politik, budaya & agama.
C=:-) |
|
|
|
|
|
|
|
The art historian will have to check what he think in the instrinsic meaning of work, or group of works, to which he devoptes his attention against what he think in the instrinsic meaning of as many group of works as he can master;
of documents bearing witness to the political, poetical, religious, philosophical, & social tendencies of the personality, periop or country under investigation.
It is this search for intrinstic meaning or content that the various humanistic deciplines meet on a common plane instead of serving as handmaders to each other.
o{-<]: |
|
|
|
|
|
|
|
Penghasilan dan ilham seseorg seniman itu sebenarnya dipengaruhi oleh berbagai2 persekitaran, pengalaman, penghayatan, harapan dll.
) |
|
|
|
|
|
|
|
The artist reflects in his works not only immediate personal feeling & way of thinking, but also hid knowledge & experience of the world around him.
All that his community thinks, feels & desires will, in the way we have discussed, influence certain mood or flavour.
Kurt Rowland
*<:-) |
|
|
|
|
|
|
|
Bahasa seni membayangkan banyak perkara tetapi ia boleh didefinisikan sebagai bahasa dalam semua cabang seni seperti catan, lakaran, cetakan, arca, muzik, kesusasteraan, dan senibina, tarian, seni visual, teater, penulisan kreatif, seni media, drama, koir yang bentuknya amat dikenali.
Bagaimana pun, apabila berlaku modenisasi dan revolusi teknologi, bentuk baru telah wujud dalam bidang seni seperti fotografi, filem, seni video, seni instalasi, seni asemblaj, seni konseptual, seni persembahan, seni komuniti, fesyen, komik, seni komputer, animasi, multimedia interaktif, 憀and art |
|
|
|
|
|
|
|
The dramatic instinct, the desire to act
The artistic instinct, the desire to draw, paint and model
The musical instinct, the desire to dance and sing
The constructive instinct, the desire to make things
Dewey dan Holmes (1970)
:-o |
|
|
|
|
|
|
|
Kefahaman seni menjadi satu asas untuk mengembangkan pemikiran kreatif.
Kefahaman seni yang mendalam itu akan membantu seseorang individu untuk mencipta dan menjana perkembangan ilmu ke arah yang lebih berkesan
(Lois Fichner-Rathus, 1994).
|-) |
|
|
|
|
|
|
|
Seni dapat membantu dalam meluahkan perasaan dan emosi secara dalaman.
Di mana perasaan berupaya meransang minda untuk mengenali fakta
dan kemudian perasaan yang bermakna itu dapat mempengaruhi kita.
Gibson, Rex (1996)
3:] |
|
|
|
|
|
|
|
Kesenian memiliki peranan penting dalam pembentukan peribadi yang harmonis dalam logika, rasa estetis dan artistik, serta etika
dengan memperhatikan keperluan dan perkembangan untuk mencapai kecerdasan emosional (EQ), kecerdasan intelek (IQ), kecerdasan adversiti (AQ), dan kreativiti (CQ),
serta kecerdasan spiritual dan moral
Izani Mat Il (2006)
%-) |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|