|
Teknikal spec ...
Valve mechanism: Continuous Control VVT (Variable Valve Timing)
Camshaft: Double OverHead Camshaft (DOHC)
Displacement: 2 litres
Induction: Natural Aspirated
Cylinders: 4, In-line
Valves per cylinder: 4
Block: Aluminum
Weight: 108.9kg
Max Horsepower: 204.3 PS @ 7300rpm
Max Torque: 203Nm @ 5300rpm
Power Output per litre: 100 PS/litre
Volumetric Efficiency: 107.8%
Emission Standards: EURO 2
dengar kata, powerful gak enjin ni ..........guna block aluminium.
Tp nape di jual ke kompeni di China, nanjing automobile. ..Proton tak mau amik plak.
[ Last edited by waksir at 10-12-2007 04:16 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
VVT, DOHC......senyap ajer cerita pasal enjin ni ye, Proton ego sangat kot?? |
|
|
|
|
|
|
|
diorang takot nanti kene bayar royalti kat petronas sbb b4 this diorang terpakse bayar royalti kat mitsubishi sbb gune enjin mitsu. Tak tau ape yang tengku mahaleel fikir time tuh.. gune je la enjin nih. |
|
|
|
|
|
|
|
sebab masa tuh diorang tgh develop campr engine. ingat leh buat lagi bagus dari e01 nih. alih2 yang mampu buat 1.3 and 1.6 je. |
|
|
|
|
|
|
|
marsyal car F1 sepang pakai enjin ni la..
pasang kat waja,perdana,putra,lotus elise,tvr chimeara.. |
|
|
|
|
|
|
|
kalau pasang kat exora kang best...apalah proton nie....habislah ketuanan melayu...bilalah nak maju... |
|
|
|
|
|
|
|
Proton bagi alasan - engine ini hanya sesuai utk performance car sahaja. Utk normal car, engine ini terlalu berkuasa dan tidak sesuai. Tambahan lagi proton tidak ada performance car yg menggunakan engine 2000cc. Neo, putra, Satria GTi hanya 1600cc to 1800cc.
Ini amat merugikan petronas dan negara.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 mesomeone's post
haha... sumber mane ko dapat ni ??.... x pernah dengar pn |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #7 Bell\ catat
...perdana 2.0 aper...kalau letak kat exora fuh....pasti berdesup...tak merangkak |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #1 waksir\ catat
...kompeni china jugak yg ambil peluang...habislah ketuanan melayu |
|
|
|
|
|
|
|
proton tak mau beli enjin petronas, sbb katanye mahal ....
so, biasa la enjin baru & power mmg mahal. Proton lbh minat beli enjin2 lama dr syarikat keta lain sbb nak murah. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #11 waksir's post
...tak merasa ler nampaknyer....proton kedaun |
|
|
|
|
|
|
|
kalau pasal engine yang petronas develope, member aku salah seorang engineer yang terlibat dalam engine design ni pernah cerita kat aku. kalau tipu dia, maka tipulah aku. Ikut perancangan asalnya, Tun Mahathir waktu tu PM kita, dah plan supaya proton kena develope engine sendiri sebab proton tak boleh selama-lamanya dok beli engine dari mitsu, tapi proton ni slow sikit nak start dengan program engine sendiri. Jadi dia suruh petronas r&d start develope 1st local designed engine untuk production car, supaya engine tu dapat digunakan/dijual kepada petronas utk digunakan dalam model2 proton. dan petronas berjaya buat prototype engine tu. tapi bila proton tau petronas dah keluaqkan engine utk proton, dia pun malu la dan dengan egonya dia takmau amik engine tu, dan dia start program engine dia sundri iaitu yang sekaranf dikenalu sebagai campro. Jadi bila proton xmau amik, maka petronas pun jual la design tu kepada company automotif kat china untuk di mass produce, dan kalau ikut kawan aku, proton akan dapat royalty hasil dari penjualan engine tu. |
|
|
|
|
|
|
|
citer ni zaman mahalel kan? |
|
|
|
|
|
|
|
Dengar cerita enjin ni dibangunkan dengan Yamaha.
Yamaha pula konsultan enjin utk Toyota spt 2ZZ dan 3GS.
Enjin2 ni memang power. |
|
|
|
|
|
|
|
rugi btul la..should be proton amik... |
|
|
|
|
|
|
|
petronas ada jual enjin ni ke? |
|
|
|
|
|
|
|
leeee, kan Petronas tu Melayu, Proton pun Melayu?
Melayu sama Melayu kalau tak dengki manakan sah, tak Melayu le jadinya kan?
Sama macam PAS dan UMNO, dua2 perangai macam anjing... mementingkan diri sendiri dari kepentingan agama... pigidahhhh sama demokrasi kufur jahiliyah! |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #19 KayPooh's post
....enjin power jadi mangsa... |
|
|
|
|
|
|
| |
|