|
salam
1st of all...i know KUMON is good tapi nak tahu ada tak masalah berkaitan dgn teknik nie kelak dlm pembelajaran anak2...
me dapat feedback drp byk parents...anak2 ada masalah utk memahami logik penambahan dan pengurangan...cemana ianya berlaku?
my bro pun antara bapak yg sgt concern dgn masalah nie...dia kata, anak2 tak paham logik konsep penambahan dlm teknik nie...tapi dia boleh jawab dgn betul!...amazing
sesapa yg ada anak , care to share |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
hmm, so far ada 2 anak buah saya yang join kumon. nampaknya both ada problem. tapi ini maybe isolated problem saja, tak sure orang lain macam mana. salah seorang anak buah saya pernah belajar mental arithmetik, sewaktu dalam kumon, dia dilarang menggunakan teknik mental arithmetik, dan tak boleh menggunakan teknik penambahan biasa di sekolah, so she ended up making a lot of mistakes. yang sorang lagi pulak, dia memang start dgn kumon, nampak less confuse dari kakaknya tapi tak faham logik penambahan dan penolakan.
dari apa yang saya faham, kumon ni lebih kepada teknik ulangan dan hafalan, dan konsep self tutoring. kalau tengok latihan mereka pun, soalan diulang2 berpuluh2 kali. bila di kumon centre, mereka diberi latihan, dan kadangkala disuruh buat di board. setakat itu yang saya dengar dari anak buah saya. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 JD's post
mind to share?...mental arithmetik tu cemana plak teknik nyer? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 my-alja's post
my son I hantar kumon ... kumon bagi banyak lembaran kerja untuk dibuat dirumah sebagai homework.. end up bila nak pegi baru nak buat. Kerana takut kena marah dia suruh my maid tolong buatkan. Akhirnya saya berhentikan dia dari kumon. Dulu dulu my mum tak hantar pun I pegi KUMON ni tapi I boleh juga faham konsep matematik ni. Anak yang sulung dan ke dua I tak hantar KUMON tapi ok juga matematiknya. Tapi pucuk pangkalnya masing masing la. Macam2 ada sekarang ni. Kadang2 kesian jugak kat budak2. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
salam...
topik yg bagus.. sesiapa yg ade exp. bulehla share sbb saya mmg bercdg nak hantar anak belajar dgn KUMON.. sharing is caring |
|
|
|
|
|
|
|
saya hantar anak pegi kumon...start may 2007...mmg cikgu bg homework byk & kalau tak capai target masa yg di tetapka, mmg kena buat homework tu ulang2..lagi budak2 ni terpaksa hafal plus minus....my doter baru level plus...so far dia tak guna tangan utk buat plus...tgk soalan then she can write the answer.....
then..we as a parent, should monitpr her progress..kalau tak der progress...stopkan aja....
ni semua terpulang pd individu...i nk try my 2nd doter pegi smart reader pulak... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 bayangan_rindu's post
yes agree...homework mmg byk...but my doter sgt disiplin buat homework..balik kindergarten pukul 12...makan...mandi...terus dia buat komun...ni my maid yg monitor...and my maid tak tolong dia..my maid bagi tau...she do it herself...cuma kena bagitau time jer sbb nk tulis kat sheet tu...(my doter tak tau tgk jam yg tak der nombor)...me @ hubby akan tgk homework dia malam jer... |
|
|
|
|
|
|
|
Berdasarkan pengalaman sendiri dan best friend yang hantar anak ke KUMON.
Anak saya saya hantar ke KUMON sejak umur 4 tahun (sekarang dia 6 tahun), pendekatan KUMON memang ulangan dan hafalan. Ok bagi yang amsih kecil dan nak belajar basic adding and subtracting. Bila anak saya masuk Kindergarten kami berhenti hantar dia ke KUMON sebab banyak Math conflict dengan apa yang cikgu K dia ajar. Kat sekolah lebih kepada konsep pemahaman (sememangnya Math kena faham konsep dan latihan, bukan setakat hafalan). Alhamdulillah, without KUMON dia tak ada masalah, dan sekarang Math dia di tahap 3nd grade walaupun dia hanya 1st Grade.
My best friend masih hantar anak dia ke KUMON dan sememngnya tak ada masalah menyelesaikan straight foward questions, eg: 24 + 39 = ? TAPI bila diberi soalan masalah, sebagai contoh: 8 bugs are on the leaf, 3 bugs fly away. How many bugs are left?, agak sukar bagi dia nak analyze/slove the problems. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
fieza691 This user has been deleted
|
Saya pun baru plan nak hantar my kids pegi KUMON ni... my daughter punya math memang teruk ... any opinion... tq |
|
|
|
|
|
|
|
aku x pegi kumon pn dapat a math SPM...
anak bos aku anta anak die gi kumon ... mmg latihan tolak tambah diulang2.... kecik je budak tu 4-5 tahun.... |
|
|
|
|
|
|
fieza691 This user has been deleted
|
Bebaloi tak hantar anak gi kumon... ingatkan esok dah nak enroll |
|
|
|
|
|
|
|
kalau setakat nak belajar tambah tolak, why dont u try website ni.
www.aplusmath.com
www.mathfactcafe.com
tak pun search for 'math generator'...
byk laaa website mcm ni...
or you can buy buku2 darjah satu, yg mmg ajar level by level... my doter tak g tadika , i ajar sendiri ikut buku darjah satu
tak lama lagi dawama sale... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #8 nhuser's post
agree...my doter also have conflict kat kindey... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 JD's post
klu hafalan & ulangan je, susah jugak diorg nak jwb soklan yg kritis sket.
tp ok la utk budak kecik. memula mmg ada prob sket.
teknik ni cam bg introduction n tarik minat budak utk belajar. |
|
|
|
|
|
|
fieza691 This user has been deleted
|
Camna kalau dah standard 5 ke... sesuai tak |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #8 nhuser's post
sokong.
teknik KUMON tu cuma seswai utk budak kecil je.
dah besar, tak payah hantar. bazir duit.
teknik belajar utk setiap peringkat umur berbeza.
kebanyakan budak kecik ni, klu terus ajar konsep, dia akan pening n hilang minat.
blajar math lebih krg blajar grammar. |
|
|
|
|
|
|
fieza691 This user has been deleted
|
walaupun dah standard 5 tapi dia punya math very bad... kita pulak yg tension masa ajar dia... tak tahu nak buat camna.... abang dia ok je...fast learner. Harap forumer sekalian dapat bantu, sebarang cadangan amat dihargai.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #16 comei's post
kebanyakan budak kecik ni, klu terus ajar konsep, dia akan pening n hilang minat
a'ah lah setuju dgn u...agaknya itulah kebaikan pasal kumon nie
dia nak anak2 suka dgn math...cuma takleh bawa sampai ke besar lah kot....
anak i kalo suruh buat math...mata dia juling2 sebab tak larat nak bilang |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #16 comei's post
kebanyakan budak kecik ni, klu terus ajar konsep, dia akan pening n hilang minat
a'ah lah setuju dgn u...agaknya itulah kebaikan pasal kumon nie
dia nak anak2 suka dgn math...cuma takleh bawa sampai ke besar lah kot....
anak i kalo suruh buat math...mata dia juling2 sebab tak larat nak bilang |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by nhuser at 11-11-2007 10:36 AM
My best friend masih hantar anak dia ke KUMON dan sememngnya tak ada masalah menyelesaikan straight foward questions, eg: 24 + 39 = ? TAPI bila diberi soalan masalah, sebagai contoh: 8 bugs are on the leaf, 3 bugs fly away. How many bugs are left?, agak sukar bagi dia nak analyze/slove the problems.
...
exactly nhuser...problem solving
me bandingkan dgn my son, memanglah tak secanggih anak2 kumon bila dia mengira.....kalo boleh dia nak berguling-guling bila suruh dia selesaikan math ...tapi bila sampai kat problem solving, memang takde masalah....rasanya dia boleh fikir cemana nak selesaikan sendiri...
me dok ajar dia transfer ayat math tu dlm simple math = direct calculation, so far so good |
|
|
|
|
|
|
| |
|