View: 92047|Reply: 282
|
Pengalaman menakutkan naik kapalterbang
[Copy link]
|
|
Korang ada pengalaman menakutkan tak semasa menaiki kapalterbang? Jom lah kita share kat sini.
pengalaman aku yg paling menakutkan ialah semasa penerbangan dari Ohio ke New Orleans taun 1989. Masa tu winter. Dah dekat nak landing, tetiba kpltebang tu begegar bergoncang hebat. tataulah airpocket ke hapa ke, tapi compartment atas dah tebukak dan beg2 dah tunggang langgang. air stwrd dah ada yg jatuh. Ramai penumpang dah tepekik telolong dan mat salleh sebelah aku dah meraung panggil jesus dia. Aku toksah kira lah, hampir berbuih molot berdoa mitak slamat mintak ampun (kut2 lah ini saat akhir idup aku!). Tapi yg herannya, ada penumpang kelas pertama yg galak ketawa hilai, kuat pulak tu! tataulah mabuk ke atau sengaja nak hilangkan rasa takut. Tapi disebabkan ketawa tu, ati aku tenang skit..he..he..Last2 slamat landing. memasing betepuk tangan, biasalah mat salleh!. tapi lepas tu, aku sapai skarang pobia naik kpltbg. Sapa2 ada petua nak ilangkan rasa takut ni ke?
err..thread ni dah ada ke blom? kalu dah ada, sorry aa.. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Pengalaman paling menakutkan aku naik kapal terbang masa satu flight nih. Wake turbulence sepanjang perjalanan, dah ler malam plak tu. Dari PEN-KUL.
Dalam hati aku dok wishing, bila ler turbulence ni akan berhenti. Pastu bergoyang, aku dapat rasakan cabin aku tu kejap naik kejap turun. Zaman tu blum ada lagik A320, tapi B737.. Bergoyang2 giler... |
|
|
|
|
|
|
|
for me....my windscreen crack outer layer...flight bound Kota Kinabalu..tgh malam buta pukul 1.30 pagi....diversion airport? hanya ada Manila dgn Singapore,airport lain tutup....masa tu,hai tuhan je yg tahu.... |
|
|
|
|
|
|
|
saya sebab terlalu banyak sangat tengok air crash investigation kat
discovery channel , so la ni aircraft goyang sikit pun rasa mcm nak
tercabut urat perut .... penah kena airpocket masa gi LGK ... lepas
tu rasa mcm serik nak trvl lagi ... tapi masa gi LHR yg berbelas2 jam ok
pulak apa2 pun every time nak trvl mesti seriau lah .... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 sh|nobu's post
horror arr citer hang shin.. |
|
|
|
|
|
|
|
seramnye..adakah masih cekal nak jadi pilot?
huhu..jawapanye..YE |
|
|
|
|
|
|
lishacha This user has been deleted
|
kaloo nak elank kan rasew takowt wat cam nie..
sHOUT!!!!!
YELL!!!!
^_^ |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #9 lishacha's post
kow boowut orunk lagie tarkort ader larr.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 sh|nobu's post
ko kabin krew ke? wah, aku tabik spring lah kat org yg keje pagi petang siang malam naik kptebang nih! memang korang semangat kental tol. Ada guna apa-apa ayat untuk hilangkan ketakutan tak? kalu ada pas lah kat aku sbb aku kecut perut tol kalu kena naik flight nih! |
|
|
|
|
|
|
|
so far takat nih Alhamdulillah tak de lagi lah kena air pocket yg teruk2...tapi tak tau ler tiap kali naik Air Asia..memang ler teruk..bergegar bagai..abih segala ayat baca..serik woo nak naik AA lepas nih..sorry lah shin yek... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 que_eight's post
ye ke..emm aku xde la rasa mcm tuh plak..mungkin aku sebok dok usha bende laen kot..
sbb aku xsaited kot kalo leh naek flight. ..menikmati pemandang di tempat yg tinggi..syok woo~~ |
|
|
|
|
|
|
|
untung ler ko errol..leh naik kapalterbang selalu..aku nih kalu nak fly harus naik MAS..fobia woo naik AA nih..bergegar abih seat....nak meikmati pemandangan apa dah klu bergegar.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #11 MegatDin's post
a'ah kabin screw...geehheeheh...
masa first time fly dulu memang asyik muntah je sebab tak biasa...dah lelama ok je..
kengkadang tu takut la jugak...tapi so far alhamdulillah...
rasanya AA ke MAS ke tetap sama je route yang dipakai, tapi tataula naper org salu cakap AA byk turbulence ek. aku musykil jugak...heheheeeh tapi airbus memang ringan, so lebih kuat goyang daripada 737.
mcm arituh makcik aku first time naik AA (737) dari kch ke miri sbb nak pi wedding aku. pastuh die citela yang naik AA ni ada macam2 bunyi la aircraft tu...masa dekat nak landing ade bunyi gedegup la... die cakap MAS takpenah ade bunyi....tu yang pelik nye...aku tau bunyi gedegup tu bunyi landing kuar masa approach... baru2 ni aku 2 3 kali naik MAS flight laki aku, sama je, ade gak bunyi gedegup tu time approach...ntahlah... sbb bunyi landing gears down tu memang dapat dengar. apatah lagi jadi kabin krew hari2 buat flight turun naik sampai 4 kali, so bunyi tu dah biasa, and dapat agak bila landing gear akan turun. heheee.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 que_eight's post
xde la selalu..beberapa kali jer..tu yg menikmati sgt tuh..sbb bukan selalu nak naek. |
|
|
|
|
|
|
|
alhamdulillah, so far tk der experinece yg buruk2 lagik..
tp aku mmg kecut perut time acrft nk take off.
~psssttt: aku nih gayat sbenarnyer.. n takut speed pn ye gak.. hu....~ |
|
|
|
|
|
|
|
erol kalu cam tuh ko kena naik byk2 kali ler baru dpt rasa gegarannya...
my cousin naik AA..masa cabin crew buat safety demo siap introduce engineer depa...lagi kecut dia..apahal lak la AA nih dok bagitau ada engineer kat atas flight...ingat kat atas sana kalu ada prob buleh sesuka ati nak berenti ker... |
|
|
|
|
|
|
|
biasanya..aircraft Airbus cannot take turbulence very well compare toboeing Airbus.....kalau aircraft boeing,aircraft speed sebelum masuk dalam turbulence about 280 Knots...tapi airbus slower than 280 knots...memang character aircraft macam tu...alaa macam korang naik kereta proton dengan kerata continental lah...riding nya rasa lain kan....
ttg landing part tu....biasanya kalau pilot yg masih under training,memang biasa landing kuat gitu...jantung luruh samapai ke kaki! |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #18 que_eight's post
que...naper plak crew tu nak introduce engineer? selama shin fly tak penah plak kitorang introduce engineer kat pax except kalo pax tanye la...
fyi, engineer yang follow flight tu slalunya sebab station yang kitorang nak pi tu takde engineer kat sana, so we must bring our engineer. macam contoh sandakan ke, mane de engineer AA kat situ, so kitorang kene bawak engineer skali, in case technical prob, engineer bleh check masa kat station or do refuelling kalau ada tanker kat station.
kalau tengah cruising and capt dapati ada technical prob, diorang yang akan decide wether nak divert back to KUL, or else. slalunya kalau prob besar cam hidraulik diorang akan patah balik to KUL la. |
|
|
|
|
|
|
| |
|