View: 22419|Reply: 29
|
Sistem Lebuhraya Utama Di Dunia (Gambar)
[Copy link]
|
|
Nie lak peta laluan sistem lebuhraya Tokyo Metropolis Expressway:-
|
|
|
|
|
|
|
|
Gravelly Hill Interchange (Spaghetti Junction) kat Motorway 6 (M6) dari London ke Manchester. Simpang ni kat Birmingham, aku pernah lalu tapi level paling atas (yang ada lori biru tu).
|
|
|
|
|
|
|
Paja This user has been deleted
|
Squall
aku nengok gambar hiway kat jepun tu, terus aku WOW!! kalau boleh, tolong explain sikit peranan Tokyo Bay Aqua Line kat Jepun tu?
thanks. |
|
|
|
|
|
|
|
Tokyo Bay Aqua Line nie dibina untuk menyeberangi Teluk Tokyo dan memendekkan perjalanan dari Yokohama ke Chiba. Best, kan? |
|
|
|
|
|
|
|
gambar ni dapat dari email... dia tulis:cheapsake bridge. kat mana ni ehhhh????
[ Last edited by effa on 1-9-2004 at 04:36 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
CHESAPEAKE BAY BRIDGE-TUNNEL
Crossing over and under open waters where the Chesapeake Bay meets the Atlantic Ocean, the Bridge-Tunnel provides a direct link between Southeastern Virginia and the Delmarva Peninsula (Delaware plus the Eastern Shore counties in Maryland and Virginia), and cuts 95 miles from the journey between Virginia Beach and points north of Wilmington, Delaware. The Chesapeake Bay Bridge is officially called the William Preston Lane, Jr., Memorial Bridge. Popularly called the Bay Bridge.
its opening on April 15, 1964, the Bridge-Tunnel was selected "One of the Seven Engineering Wonders of the Modern World" in a worldwide competition that included more than one hundred major projects. |
|
|
|
|
|
|
|
kat autobahn (german) 300km is perfectly legal! wah.. laju giler... |
|
|
|
|
|
|
|
Betul, tapi diorang dah atur disiplin sendiri dalam penggunaan autobahn... let's say, sistem jalan raya Jerman adalah right-hand drive so lorong paling kanan ialah untuk kenderaan berat dan yang paling perlahan ( kurang drp 120 km/h), lorong tengah lak untuk kelajuan sekitar 120 ~ 200 km/h dan lorong paling kiri sekali ialah lorong untuk kelajuan 200 km/h ke atas.
[ Last edited by Squall-Leonhart on 4-12-2004 at 04:47 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
mana lebih bagus..
sistem lebuhraya British atau Sistem Lebuhraya US & Europe |
|
|
|
|
|
|
|
Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan tersendiri, bergantung kepada kebiasaan dan penggunaan... tapi sebenarnya sistem yang betul2 natural mengikut orang British ialah sistem RHD laa, termasuk sistem kita dan gak Britain... |
|
|
|
|
|
|
|
Jenis highway exit / interchange / persimpangan bertingkat
Secara lazimnya ada beberapa jenis highway exit yang biasa digunakan di lebuhraya di seluruh dunia:-- Trumpet - Jenis nie adalah jenis yang paling popular digunakan di semua lebuhraya tol tertutup di dunia. Kat Malaysia sendiri pun korang dah biasa sangat jumper jenis camnie kat PLUS expressway, Linkedua, Elite dgn East Coast Expressway.
- Cloverleaf (bunga cengkih) - Jenis nie mendapat namanya sebab menyerupai bunga cengkih. Highway exit 2 aras nie digunakan sebagai exit pertemuan bagi 2 lebuhraya, contohnya PLUS expressway dgn highway Skudai kat Exit 254 Skudai. Kelebihan utamanya ialah kosnya yang rendah untuk tujuan mempertemukan 2 lebuhraya. Tapi masalah paling utama kat exit jenis camnie ialah konflik keluar masuk kat susur cengkih tu time sesak sebagaimana yang selalu berlaku kat exit Larkin, JB. Fenomena camnie dikenali sebagai weaving.
- Partial cloverleaf (Parclo) - kat exit camnie hanya sebahagian jer yang guna pattern cloverleaf. Parclo nie ada macam2 jenis, macam kat exit Kesas dgn PLUS expressway kat BUkit Jalil, exit UTM kat JB, banyak lagi laa...
- Diamond (berlian) - Popular kat lebuhraya tol sistem terbuka dan lebuhraya percuma untuk menghubungkan antara lebuhraya dan jalan biasa. Jenis camnie lebih kepada upgrade daripada simpang empat biasa.
- Spaghetti - Banyak digunakan sebagai persimpangan menghubungkan 2 atau lebih lebuhraya yang mempunyai kadar trafik yang sanat tinggi. Nie termasuklah highway exit tersibuk di dunia iaitu East Los Angeles Interchange Complex.
- Y-exit - Hampir sama macam spaghetti exit cuma fungsinya setakat macam simpang tiga bagi lebuhraya jer, contohnya exit Bukit Lanjan kat NKVE / PLUS expressway.
- Stack - Highway exit 4 tingkat nie fungsinya sama macam cloverleaf exit, tapi lebih baik dari segi aliran trafik, cuma kosnya yang sangat mahal sebab 4 tingkat tuu...
- Stacked roundabout - Fungsinya sama macam cloverleaf gak, cuma menggunakan roundabout sebagai persimpangan. Contoh paling senang ialah exit Jalan Ipoh-MRR2 kat KL.
- Single Point Urban Interchange (SPUI) - Nampak menyerupai stack exit tapi sebenarnya tak. Kat susur kuar masuk lebuhraya kat exit camnie ada traffic light. Kalau nak tengok contoh SPUI exit nie, korang leh gie kat exit Jalan Tun Razak - Jalan Lingkaran Dalam kat JB, dekat dgn Best World.
- Hybrid - kombinasi drp jenis2 exit yang aku nyatakan kat atas tadi.
So nie contoh gambar2 highway exit yang sempat aku cilok:-
Cloverleaf exit
Stacked exit
Trumpet exit
Diamond exit
SPUI exit
East Los Engeles Interchange Complex, highway exit tersibuk di dunia
Peta East Los Angeles Interchange Complex
[ Last edited by Squall-Leonhart on 17-3-2005 at 02:15 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
puhhh cangihs cangihs nyer laa jln 2 hehehe |
|
|
|
|
|
|
|
reviving ye olde memories.... |
|
|
|
|
|
|
|
best.. macam dalam game transport tycoon |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|