View: 8606|Reply: 71
|
Cakap Pakai Otak Sis, Anak Saya Sakit Takkan Saya Suka-Suka Nak Cancel Order Tu?
[Copy link]
|
|
Kasihan! Sudah menerima tempahan untuk 30 pax nasi lemak, kemudian pelanggan cabut lari!
Seorang peniaga nasi lemak di Rawang meluahkan rasa sedih kerana telah ditipu oleh seorang pelanggannya selepas membatalkan tempahan pada saat akhir.
Katanya, dia mahu menempah sebanyak 30 pax nasi lemak ayam berempah. Namun sejak dari awal, wang deposit yang diminta oleh peniaga dikenali sebagai Sakila Azis ini tidak pernah dimasukkan ke dalam akaun.
Anda boleh membaca perbualan seperti di bawah.
Mula-mula teringin menempah 20 pax kemudian tambah lagi 10 pax. Wah!
Mengelak untuk membayar deposit dengan pelbagai alasan...
Terus batalkan tempahan pada saat akhir! Anak sakit katanya...
Ramai netizen yang menyelar dan mengecam tindakan pelanggan terbabit yang sangat tidak bertanggungjawab. Malah, menggunakan bahasa yang kasar pula.
Pun begitu, ada di kalangan netizen yang kurang percaya dengan cerita berkenaan. Mereka beranggapan peniaga terbabit sengaja mereka cerita bagi melariskan perniagaannya.
Tak mahu mengeruhkan keadaan...ini pula jawapan Sakila, selaku peniaga nasi lemak tersebut selepas isu ini menjadi viral..
Bagaimana, apa pula pendapat anda dengan isu ini? - CARI |
|
|
|
|
|
|
|
saper yg tak pakai otak ni?? |
|
|
|
|
|
|
|
kalau citer ni betul, simpati
sangat la kat akak tu..
tak baik aniaya orang.. |
|
|
|
|
|
|
|
Zaman sekarang ni kalau ada customer order mintak je bayar penuh sebelum deliver tak pun paling kurang 70% deposit untuk elakkan kejadian macam ni. Sesetengah pembeli ni kalau jenis belum buat apa2 bayaran suka sangat bagi alasan macam2 bila tetiba nak cancel order. Pada hal peniaga dah modalkan dulu bahan2nya kalau tak jadi beli siapa nak tanggung kerugian. |
|
|
|
|
|
|
|
yang menipu edit bank-in slip pun ada.. |
|
|
|
|
|
|
|
Org yg berpeel mcm ni...dia xtau ke adat dalam dunia ni...what goes around comes around...what u give u get back...awas ye...bila kena balik pada diri sendiri nnti..sila ingt balik nasi lemak 30 bungkus tu ye...*nasi lemak tu nampak menyelerakan* |
|
|
|
|
|
|
|
dia nk ckp tak pakai otak sebab tak check deposit ke? kalau org tak kenal tu jgnla 100%percaya.ni dh kena terpaksalah tanggung risiko. sedapnye ayam berempah .... hmmm dh jadi camni akak sedekah jela why bother ss bagai. |
|
|
|
|
|
|
|
xpaa la sis, pengajaran..dunia skrg ni kalau nak jd baik kena beringat.. |
|
|
|
|
|
|
|
adoii akak ni br meniaga ke
sikit2 viral
kalau agaknye mak mer aku pndai guna fb agaknye brp byk la viral org yg lari bila oder dh siap
{:smile |
|
|
|
|
|
|
|
rasenye dah banyak kes macam nie...
order pastu last minit cancel...
berhati-hati yg berniaga tu ek... |
|
|
|
|
|
|
|
Kakak ni Jgn la mudah percaya org. Skrg rugi sendr |
|
|
|
|
|
|
|
Kalu ni cite betul kesian gak la kat akak ni even dia salah dia sendiri x amik deposit dulu. Orang sekarang xleh main percaya je. Ramai yang hampeh dari ok. |
|
|
|
|
|
|
|
pembeli tu pun, masa ko nak order beria-ia sampai up lagi order....alih2 ko ckp anak sakit la, laki bersunat la....tak kira la anak ko sakit ke apa ke, janji tetap kena tunaikan....ko kena jgk gi ambik
yg seller pun, ko tak kenal org tu tapi ko berani ambik order tanpa deposit.... |
|
|
|
|
|
|
|
Kalau nasi belum masak, ayam belum goreng ok lagi.
Sambal tu bole tahan 2/3hari klu pandai buat. Ayam setakat marinate bole simpan balik dlm fridge/freezer.
Melampau betul org yg mengoder tu. Kalau pun anak sakit, tak fikir ke keadaan peniaga tu sesedap rasa cancel. Amik je la lps tu sedekah pd rumah anak yatim ke atau tadika budak2. Dapat pahala sedekah. |
|
|
|
|
|
|
|
Dugaan berniaga, ada yang jujur dan tak jujur.
Macam kuih raya...masa buat 'trial' sedap berkrim sume cukup. Bila dapat order kita ...lain jadinya. |
|
|
|
|
|
|
|
allah kesian nya.. igt murah ke brg basah sume.. upah memasak lagi |
|
|
|
|
|
|
|
EvieWanKenobi replied at 25-8-2017 12:29 PM
kalau citer ni betul, simpati
sangat la kat akak tu..
btul.. jht sgt yg aniaya tu |
|
|
|
|
|
|
|
jika ada niat menipu muga dapat pembalasan |
|
|
|
|
|
|
|
Ksian akak ni kalau betul la customer ni buat mcm ni |
|
|
|
|
|
|
|
Eh eh akak ni..ko yg cancel order..ko plak yg emo marah2..rileks aar..akak nasik lemak tu tnya je.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|