Edited by mbhcsf at 18-1-2017 06:27 AM
Di dalam kitab al-Mu’tamad, penulis mengatakan bahawa makruh di sini adalah karahah tahrim (makruh yang hampir kepada hukum haram). Meskipun begitu, terdapat pengecualian dalam beberapa keadaan waktu yang mana pada waktu-waktu tertentu, boleh dilakukan solat sunat selepas asar. Antara yang disebutkan:
- Solat yang ada sebab untuk menunaikannya:
Tidak dimakruhkan bagi setiap solat yang terdapat padanya sebab seperti seseorang yang ingin mengqadha’ solat fardhu, sujud tilawah, solat jenazah, solat gerhana matahari dan bulan, solat minta hujan, solat sunat tawaf, solat sunat tahiyyatul masjid. Jika diperhatikan, kesemua solat sunat di atas dilakukan kerana bersebab.
- Solat ketika matahari terpacak tegak di atas kepala pada hari Jumaat:
Tidak dimakruhkan juga pada waktu ini untuk solat bagi mereka yang hadir untuk solat. Dalam hadis Abu Daud, Abu Sa’id al-Khudri RA meriwayatkan:
أَنَّهُ كَرِهَ الصَّلَاةَ نِصْفَ النَّهَارِ إِلَّا يَوْمَ الْجُمُعَةِ Maksudnya: Sesungguhnya Nabi SAW tidak menyukai solat di tengah hari (keadaan matahari tertegak di atas kepala) kecuali pada hari Jumaat. Riwayat Abu Daud (1083). Abu Daud mengatakan hadis ini adalah Mursal.
- Solat di Haram Mekah al-Mukarramah:
Tidak dimakruhkan solat di sana sekalipun pada waktu yang makruh sama ada bersebab ataupun tidak bersebab. Ini berdasarkan hadis daripada Jubair bin Mut’im RA, bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda:
لاَ تَمْنَعُوا أَحَدًا يَطُوفُ بِهَذَا الْبَيْتِ وَيُصَلِّي أَىَّ سَاعَةٍ شَاءَ مِنْ لَيْلٍ أَوْ نَهَارٍ Maksudnya: Jangan kamu halang seseorang yang ingin melakukan tawaf di rumah Allah ini (Ka’bah) dan solat pada setiap waktu yang mereka inginkan pada waktu malam ataupun siang.
Riwayat Abu Daud (1894) & Al-Nasa’ie (586)
Maka dibolehkan untuk tawaf pada setiap waktu tanpa khilaf dan begitu juga dengan solat berdasarkan hadis di atas.
|