MASALAH penipuan dalam kalangan peniaga dalam talian semakin berleluasa apabila terdapat segelitir pihak tidak bertanggungjawab menggunakan pelbagai strategi untuk memperdayakan pengguna.
Terbaharu, hasrat beberapa orang pelanggan mahu menggayakan barangan diperbuat daripada kulit yang ditempah sejak tiga bulan lalu sehingga kini masih tidak kesampaian selepas sebuah syarikat dalam talian didakwa gagal membuat penghantaran walaupun pembayaran telah dibuat oleh pelanggan mereka.
Syarikat berkenaan, Jcosstudios, yang dipercayai berpangkalan di Singapura yang menjual barangan buatan tangan seperti kasut dan beg tangan berasaskan kulit bukan sahaja gagal membuat penghantaran barangan yang ditempah, malah turut memberi pelbagai alasan sehingga mengundang rasa kurang senang dalam kalangan pelanggan.
Berang dengan pengurusan syarikat berkenaan, seorang pelanggan, Sakinah Zulkifli, 26, tampil mempertahankan haknya sebagai pelanggan apabila mendedahkan Jcosstudios gagal menunaikan janji untuk menghantar barang yang sudah dibayarnya sejak September tahun lalu. Kata Sakinah, dia telah membuat pembayaran untuk seutas beg tangan buatan tangan dari Korea berharga RM827.20 kepada Jcosstudios, namun kecewa kerana masih tidak menerima produk tersebut.
Jelas Sakinah, dia telah menghubungi pihak syarikat berkenaan untuk mendapatkan pengesahan mengenai status pembelian, namun syarikat dalam talian itu memberi pelbagai alasan seperti berdepan dengan masalah pengurusan dan kilang pengeluar. “Sejak September lalu, alasan sama diberikan oleh mereka. Pada awalnya, Jcosstudios memaklumkan kepada saya akan menyelesaikan masalah kehabisan stok itu pada pertengahan September, namun sehingga kini pihak mereka gagal berbuat demikian dan saya tidak menerima apa-apa.
“Saya juga telah menuntut bayaran balik, tetapi Jcosstudios seolah enggan memulangkan wang, tetapi terus menabur janji akan menyelesaikan isu tersebut,” katanya dengan nada kecewa. Menurut Sakinah, beberapa pelanggan lain yang berdepan dengan masalah sama bertindak ‘menyerang’ laman sosial Instagram syarikat berkenaan, namun syarikat itu memadam semua komen dan aduan pelanggan.
Tambah Sakinah, selepas berkali-kali didesak, Jcosstudios mendakwa telah menghantar email kepadanya dan beberapa pelanggan lain bagi menjelaskan masalah yang dihadapi pada awal Disember lalu. “Saya tidak terima apa-apa makluman daripana pihak Jcosstudios, yang kami terima hanyalah alasan dan tiada sebarang penyelesaian diberikan daripada mereka, termasuk mengenai tuntutan bayaran balik,” tegasnya.
Semakan juga mendapati, laman sesawang syarikat tersebut kini sudah tidak dapat diakses. Bagaimanapun, rata-rata pelanggan masih menyuarakan kemarahan mereka di entri laman sosial Instagram Jcosstudios. Beberapa pelanggan lain turut menghubungi Sakinah menerusi laman sosial Instagram selepas menyedari berdepan dengan situasi sama. Berikut mesej tersebut:
|