View: 2292|Reply: 10
|
Pengurusan Masa dalam Menuntut Ilmu
[Copy link]
|
|
Edited by mbhcsf at 24-11-2016 05:36 AM
Soalan: Bagaimana cara dan pandangan ulama dalam menyusun masa untuk menuntut ilmu? |
|
|
|
|
|
|
|
Jawapan:
Hal ini telah kami kupas dengan mendalam di dalam buku “Tinta Nasihat Untuk Penuntut Ilmu” dan buku “Demi Masa”. Secara ringkasnya, pengurusan masa adalah satu perkara yang sangat diberi perhatian yang serius oleh para ulama’.
Abu Zar telah bertanya kepada Nabi SAW berkenaan kandungan dalam suhuf Ibrahim. Maka, Nabi SAW menjelaskan dalam satu penjelasan yang panjang, antaranya, “Wajib bagi yang berakal yang tidak dikuasai akalnya untuk memenuhi masa-masanya dengan sebahagian masa untuk bermunajat kepada Tuhan-Nya, sebahagian masa untuk untuk bermuhasabah, sebahagian masa untuk memikirkan tentang ciptaan Allah dan sebahagian masanya dikosongkan untuk hajatnya berhubung makan dan minum.”
(Sahih Ibn Hibban, no. 361)
Melalui kajian kepada biografi dan kehidupan para ulama’, kita akan dapati bahawa pengurusan masa dalam kalangan ulama’ adalah berbeza. Ini kerana, realiti mereka adalah berbeza. Ada yang aktif menulis, ada yang fokus berdakwah. Ada yang berkahwin, ada yang tidak. Maka, sudah pasti bentuk pengurusan masanya berbeza.
Kata Ibn Qudamah al-Maqdisi dalam Mukhtasar Minhaj al-Qasidin, “Sebaik-baik 1/3 daripada masa yang diperuntukkan dalam sehari, digunakan untuk tidur kerana kesihatan akan terganggu bagi mereka yang tidur kurang daripada tempoh berkenaan. Sesiapa yang tidur lebih daripada hadnya akan bertambah malas. Sesiapa yang banyak tidur di malam hari, tidak layak tidur di siang hari kerana akan mengurangkan waktu ibadahnya.”
Imam al-Syafie membahagikan waktu malamnya kepada 3 bahagian. 1/3 untuk menelaah dan menulis, 1/3 untuk beribadah dan 1/3 lagi untuk tidur. Imam al-Nawawi pula memanfaatkan harinya untuk belajar 12 mata pelajaran termasuk mengulangkaji, menulis dan membaca.
Dinukilkan daripada 'Amir bin 'Abd Qais, salah seorang daripada tabi'in yang zuhud : Bahawa seorang lelaki berkata kepadanya : Berboraklah denganku. Maka beliau membalas : 'Hentikanlah matahari'. Maksud beliau, hentikanlah matahari dan ikatlah ia dari bergerak supaya aku dapat berborak denganmu kerana masa itu sesuatu yang tidak akan kembali, maka kerugian kehilangan masa itu adalah kerugian yang tidak dapat diganti.
Selain dua buah buku kami di atas, disarankan untuk membaca buku Qimah al-Zaman ‘Inda al-Ulama’ (Nilai Masa di Sisi Ulama’) oleh Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah dan al-Waqt fi Hayat al-Muslim (Waktu dalam Kehidupan Muslim) oleh Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi. Kedua-duanya telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu.
|
|
|
|
|
|
|
|
Soalan:
Hukum tidur selepas subuh serta dalil-dalil dan bagaimana kesannya kepada pekerja yang bekerja di awal waktu malam hingga lewat subuh?
|
|
|
|
|
|
|
|
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Tiada nas yang jelas menghalang seseorang untuk tidur selepas subuh. Oleh itu, hukum tidur selepas subuh kekal harus kerana tiada dalil yang menghalangnya.
Meskipun tiada nas yang menghalang untuk tidur selepas subuh namun terdapat banyak galakan untuk menghidupkan amalan selepas subuh. Dalam sebuah hadis, Nabi SAW telah bersabda: |
|
|
|
|
|
|
|
اللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا وَكَانَ إِذَا بَعَثَ سَرِيَّةً أَوْ جَيْشًا بَعَثَهُمْ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ . وَكَانَ صَخْرٌ رَجُلاً تَاجِرًا وَكَانَ يَبْعَثُ تِجَارَتَهُ مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ فَأَثْرَى وَكَثُرَ مَالُهُ.
Maksudnya: Wahai Tuhan kami, berkatilah untuk umatku pada awal waktu pagi. Adalah Nabi SAW, jika Baginda menghantar briged tentera, Baginda akan menghantarnya di awal siang. Adalah Sakhr itu seorang peniaga dan beliau memulakan perniagaannya di awal siang maka telah bertambah hartanya (mendapat keuntungan).
Riwayat Abu Daud (2606). Syeikh Al-Albaani menilainya Sahih.
Dalam sebuah hadis yang lain, diriwayatkan bahawa Nabi SAW telah menghidupkan pagi selepas subuh dengan duduk berzikir sehingga terbitnya matahari. Daripada Jabirah bin Samurah RA:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا صَلَّى الفَجْرَ قَعَدَ فِي مُصَلَّاهُ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ
Maksudnya: Adalah Nabi SAW apabila selesai solat Fajar, Baginda duduk di tempat solatnya sehingga matahari terbit.
Hadis riwayat Al-Tirmizi (585) dalam Sunannya. Menurut beliau, hadis ini hasan sahih.
Begitu juga dengan sebuah hadis daripada Anas Bin Malik RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ صَلَّى الغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ
Maksudnya: Siapa yang solat al-Ghadah (yakni solat Subuh) secara berjemaah kemudian duduk berzikir sehingga terbit matahari, lalu bersolat dua rakaat adalah baginya pahala haji dan umrah.
Hadis riwayat al-Tirmizi (586) dalam Sunannya. Menurut beliau, hadis ini hasan ghari |
|
|
|
|
|
|
|
Jelas melalui hadis-hadis di atas, Nabi SAW amat menitikberatkan mengenai pengurusan masa lebih-lebih lagi di awal pagi bagi seseorang muslim. Ini dilihat dengan amalan yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW dari segi berzikir mahupun keluar kerja untuk mencari rezeki dan disebabkan oleh itu juga para ulama’ amat menjaga waktu selepas subuh mereka agar dipenuhi dengan perkara yang berfaedah lagi berpahala.
Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani Rahimahullah menyebutkan di dalam kitabnya Fath al-Bari yang mana telah disebutkan bahawa rezeki itu dibahagi-bahagikan selepas solat subuh dan amalan-amalan diangkat dipenghujung waktu siang. Bagi siapa yang pada waktu tersebut dalam ketaatan, maka akan diberkati rezeki dan amalannya.[1]
Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah Rahimahullah di dalam kitabnya Zaad al-Ma’ad pula menyebutkan bahawa tidur waktu subuh menghalang rezeki kerana pada waktu itu adalah waktu meminta padanya makhluk hidup akan rezeki dan ianya adalah waktu di mana dibahagi-bahagikan rezeki dan tidur pada waktu tersebut adalah dilarang kecuali berlaku sesuatu yang tidak dapat dielakkan ataupun darurat.[2] Kami juga dikhabarkan bahawa Buya Hamka juga tidur selepas subuh.
Setakat pengamatan kami juga, hadis-hadis yang menceritakan tentang larangan serta cemuhan bagi mereka yang tidur selepas subuh tidak terlepas dari kritikan sama ada terlalu lemah statusnya ataupun bertaraf palsu.
|
|
|
|
|
|
|
|
Kesimpulan
Kami mendapati bahawa tiada larangan melalui nas yang jelas mengenai pengharaman tidur selepas subuh. Oleh itu, tiada halangan bagi mereka yang ingin tidur selepas subuh namun yang terbaiknya adalah dengan meninggalkannya berdasarkan hadis-hadis yang menunjukkan kelebihan menghidupkan waktu selepas subuh.
Pernah ditanyakan kepada al-Imam Malik Rahimahullah mengenai tidur selepas solat subuh maka jawab al-Imam Malik:
“Aku tidak mengetahui akan pengharamannya. Disebutkan bahawa bumi mengeluarkan bunyi yang kuat dari tidurnya ulama’ pada waktu dhuha kerana takut mereka lalai pada waktu tersebut”.[3]
Makanya, tidak menjadi satu kesalahan bagi mereka yang bekerja malam dan terpaksa tidur pada siangnya selepas subuh kerana telah menjadi sebahagian dari tugasnya untuk bekerja pada waktu malam lalu berehat pada waktu paginya demi menjalankan tugas pada keesokan malamnya pula.
Wallahu a’lam.
Akhukum fillah,
S.S Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan
23 November 2016 bersamaan 23 Safar 1438 H
[1] Lihat Fath al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari. Dar al-Ma’rifah, (2/37).
[2] Lihat Zaad al-Ma’ad. Muassasah al-Risalah, (4/222).
[3] Lihat Al-Fawakihu al-Dawani ‘ala Risalah Ibn Abi Zaid al-Qairawani, (1/198). |
|
|
|
|
|
|
|
perkongsian dari group whatsapp.. terasa iols masa membacanya..huhuhu...
|
|
|
|
|
|
|
| |
|