Kerêta_Angin Publish time 13-10-2013 11:09 PM

nobito posted on 13-10-2013 02:45 PM
Nampak sangat kena jajah dengan Jawa..bukan sahaja dijajah oleh pemimpin Jawa malah dijajah oleh m ...

awak jelaskan dahulu apa maksud menjajah/dijajah iteww...

Kerêta_Angin Publish time 13-10-2013 11:12 PM

nobito posted on 13-10-2013 02:46 PM
awak tak dapat nak jelaskan perkataan Tandas dalam bahasa Indon macam mana kamu cakap kami faham b ...

awak yakin perkataan tandas itu adalah bhs melayu asely?

nobito Publish time 13-10-2013 11:14 PM

Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 11:09 PM static/image/common/back.gif
awak jelaskan dahulu apa maksud menjajah/dijajah iteww...

kalau setiap daerah ada kuasa autonomi seperti Aceh maka saya percaya setiap daerah ada kedaulatan/maruahnya...

Jika tidak yang memerintah adalah Jakarta/Jawakarta/Pulau Jawa:lol:

nobito Publish time 13-10-2013 11:16 PM

Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 11:12 PM static/image/common/back.gif
awak yakin perkataan tandas itu adalah bhs melayu asely?

Meh sini tunjuk bahasa Melayu Riau induk bahasa Indon atau pun hasil kecurangan/kacukan dengan bahasa Lain;P

Kerêta_Angin Publish time 13-10-2013 11:45 PM

nobito posted on 13-10-2013 03:14 PM
kalau setiap daerah ada kuasa autonomi seperti Aceh maka saya percaya setiap daerah ada kedaulatan ...

sejak reformasi, kedaulatan tu sebenarnya telah ada, meskipun ianya terhad...

kalo semuanya nak autonomi khusus, nanti timbul kesenjangan antara provinsi yg "kaya" dgn yg miskin...apa jadinya nanti...ada provinsi yg boleh membangun ini dan itu, sdgkan yg lainnya PAPA KEDANA...selesaikah masalahnya? mungkin tambah teruk...kenalah pikir positif sikit..tak boleh ikut emosi aje...mcm bugis ;P   

Kerêta_Angin Publish time 13-10-2013 11:46 PM

nobito posted on 13-10-2013 03:16 PM
Meh sini tunjuk bahasa Melayu Riau induk bahasa Indon atau pun hasil kecurangan/kacukan dengan bah ...

cari la sendiri..

nobito Publish time 13-10-2013 11:53 PM

Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 11:45 PM static/image/common/back.gif
sejak reformasi, kedaulatan tu sebenarnya telah ada, meskipun ianya terhad...

kalo semuanya nak ...

Apa fungsi Jakarta kalau tak mampu kutip cukai dari kawasan autonomi?..Indon kena belajar berkenaan federasi dari Malaysia dan British supaya lebih makmur dan tahu membahagikan keperluan rakyat supaya Indonesia Timur tidak kekal miskin dan merempat:lol:

nobito Publish time 13-10-2013 11:55 PM

Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 11:46 PM static/image/common/back.gif
cari la sendiri..

Cari sendiri??? Mahu berhujah tapi tiada bukti;P...Lucu banget

Makanya Bahasa Indon itu bukan bahasa Melayu yah...Induknya juga bukan asli dari Bahasa Melayu melainkan bahasa hasil rogol dengan bahasa lain untuk membentuk bahasa baru iaitu Bahasa Indon :lol:

Kerêta_Angin Publish time 14-10-2013 12:07 AM

nobito posted on 13-10-2013 03:53 PM
Apa fungsi Jakarta kalau tak mampu kutip cukai dari kawasan autonomi?..Indon kena belajar berkenaa ...

-edit- Last edited by Kerêta_Angin on 21-11-2013 01:21 AM

Kerêta_Angin Publish time 14-10-2013 12:11 AM

nobito posted on 13-10-2013 03:55 PM
Cari sendiri??? Mahu berhujah tapi tiada bukti...Lucu banget

Makanya Bahasa Indon itu bukan b ...

yah...itu pendapat pribadi anda...boleh2 saja

org indo pun punya penilaian tersendiri terhadap bhs msia...

termasuk jg bahasa rojak...

nobito Publish time 14-10-2013 12:34 AM

Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 12:11 AM static/image/common/back.gif
yah...itu pendapat pribadi anda...boleh2 saja

org indo pun punya penilaian tersendiri terhadap...

bahasa rojak bukan bahasa kebangsaan Malaysia...:laugh3:

bahasa Kebangsaan Indon bahasa Rojak, rosak juga bahasa melayu hasil rogol bahasa lain...:lol:

Kerêta_Angin Publish time 14-10-2013 12:20 PM

nobito posted on 13-10-2013 04:34 PM static/image/common/back.gif
bahasa rojak bukan bahasa kebangsaan Malaysia...

bahasa Kebangsaan Indon bahasa Rojak,...

papejela...lantak ko ler


yg penting bhs indo tu asal bhs melayu...lebih punya masa depan jika dibandingkan bhs msia yg kian terpinggir kerna generasi mudanya lebih suka speaking london campur mlayu alias bhs rojak...

titikk...ga pake koma

:bye:

nobito Publish time 14-10-2013 09:39 PM

Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 12:20 PM static/image/common/back.gif
papejela...lantak ko ler



Indon punya bahasa memang dah rojak sejak wujudnya negara Indonesia..kemudian ada hati nak ajar kami bahasa Melayu Asli{:1_563:}

Dan bahasa Melayu Indon itu setaraf bahasa daerah je....hinenye :lol:
Last edited by nobito on 14-10-2013 09:40 PM

Kerêta_Angin Publish time 14-10-2013 10:04 PM

nobito posted on 14-10-2013 01:39 PM
Indon punya bahasa memang dah rojak sejak wujudnya negara Indonesia..kemudian ada hati nak ajar ka ...

kami?? awak kan x suka melayu? ngape lak ngaku2 memiliki bhs msia/melayu

bhs awak tu kan aga kareba...t**laso...ntah apa lg sy pun tak paham ...

Kerêta_Angin Publish time 14-10-2013 10:14 PM

Dan bahasa Melayu Indon itu setaraf bahasa daerah je....hinenye

apa yg hinanya? bhs melayu tu jd identiti bagi org melayu.sama gak suku2 lain seperti sunda,buton,dayak punya bhs sendiri sbg identiti.

Last edited by Kerêta_Angin on 21-11-2013 01:24 AM

nobito Publish time 14-10-2013 10:34 PM

Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 10:04 PM static/image/common/back.gif
kami?? awak kan x suka melayu? ngape lak ngaku2 memiliki bhs msia/melayu

bhs awak tu kan aga ka ...

Suka hati aku la nak pakai bahasa Rumpun Sunda-Sulawesi....saya tak suka orang Melayu tapi saya sayang bahasa Melayu....kenapalah bahasa ni tak dipanggil Bahasa Hebat..kenapa lah bila bahasa ini diidentitikan dengan masyarakat Layu?{:1_550:}

Kerêta_Angin Publish time 14-10-2013 11:10 PM

nobito posted on 14-10-2013 02:34 PM
Suka hati aku la nak pakai bahasa Rumpun Sunda-Sulawesi....saya tak suka orang Melayu tapi saya sa ...

lucu buanget deh...suka bhs tapi tak suka orgnya

duduk tanah melayu tapi tak reti tima kasih, malah memburuk2kan org mly..

Last edited by Kerêta_Angin on 21-11-2013 01:25 AM

nobito Publish time 18-10-2013 10:52 PM

Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 11:10 PM static/image/common/back.gif
lucu buanget deh...suka bhs tapi tak suka orgnya

duduk tanah melayu tapi tak reti tima kasih, m ...

Tanah Melayu tu di Sumatera bukannya di Semenanjung...lebih tepat lagi tanah Melayu tu di Batanghari, Muaro Jambi

bahasa Hebat takkan mengutuk bangsa nya sendiri sebagai LAYU;P

nobito Publish time 18-10-2013 10:57 PM

Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 10:14 PM static/image/common/back.gif
apa yg hinanya? bhs melayu tu jd identiti bagi org melayu.sama gak suku2 lain seperti sunda,buto ...

daripada mcm di msia..bhs suku lain tak mendpt yg sewajarnya...Kerana Malaysia diperintah oleh keturunan yang paling muliya dan paling hebat kononya iaitu ras Melayu-layu:lol:...maka suku2 lain terabai..soundal ponya melayu:laugh3:

Kerêta_Angin Publish time 19-10-2013 04:33 PM

nobito posted on 18-10-2013 02:52 PM
Tanah Melayu tu di Sumatera bukannya di Semenanjung...lebih tepat lagi tanah Melayu tu di Batangha ...

tanah melayu tu di persekitaran selat melaka dan laut china selatan.
Pages: 1 2 3 4 5 [6] 7 8
View full version: Kenapa Bahasa Melayu dipilih jadi Bahasa Indonesia, bukan Bahasa Jawa


ADVERTISEMENT