CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

20 Pengganas Sulu Bersenjata Culik Nelayan Di Sabah

4-9-2013 03:29 PM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 6589| Komen: 31

Description: Insiden Itu Bermula Ketika Seorang Nelayan Berada Di Dalam Bot Miliknya Sebelum Didatangi Sebuah Bot Laju Dari Pulau Umadal Kira-Kira Jam 6.30 Petang Semalam.



KOTA KINABALU – Sekumpulan 20 lelaki bersenjata bertindak menculik sekumpulan nelayan dan menuntut untuk dibawa ke kawasan resort percutian di Pulau Mabul, sebaliknya telah dibawa ke sebuah kem tentera di pulau berkenaan, lapor The Star Online.

Insiden itu bermula ketika seorang nelayan berada di dalam bot miliknya sebelum didatangi sebuah bot laju dari Pulau Umadal kira-kira jam 6.30 petang semalam.

Kumpulan lelaki bersenjata yang berpakaian serba hitam bersenjatakan senapang patah dan pistol kemudiannya memaksa nelayan itu naik ke bot milik mereka dan mengarahkannya membawa kumpulan berkenaan ke kawasan resort yang terdapat di Pulau Mabul.


Ketika mendekati kawasan pulau, kumpulan lelaki bersenjata itu kemudiannya terlihat beberapa kelipan cahaya lampu merah di kawasan pantai pulau di mana, nelayan berkenaan menyatakan bahawa lampu itu adalah lokasi kawasan resort.

Setelah hampir dengan kawasan pantai, kumpulan berkenaan menyedari bahawa ia adalah sebuah kem tentera dan bertindak menukar arah haluan bot yang dipandu menuju ke perairan Filipina.

Ketika bertindak demikian, kumpulan bersenjata itu kemudiannya menahan sebuah lagi bot dan menculik lapan lagi nelayan dari bot berkenaan
Selepas beberapa jam, salah seorang dari kumpulan berkenaan menyoal sembilan nelayan mengenai bangsa dan agama mereka.

Apabila diberitahu bahawa mereka berketurunan Suluk dan Muslim, kumpulan bersenjata itu kemudianya menghampiri sebuah bot lain dan mengarahkan semua tahanan itu terjun ke laut.

Ketua Polis Daerah Semporna, Deputi Supritendan Mohd Firdaus Francis Abdullah mengesahkan kejadian itu yang berlaku antara jam 6.30 hingga 9.30 malam semalam.

“Kesemua mangsa adalah nelayan dari sekitar Semporna. Sebaik sahaja mereka dibebaskan dan sampai ke pantai, mereka terus melaporkan kejadian itu kepada kami.
“Kini siasatan sedang dijalankan untuk mengetahui dari mana kumpulan itu berasal berdasarkan maklumat daripada nelayan yang diculik itu,” katanya. – The Star


18

Bagus
10

Marah
19

Terkejut
7

Sedih
15

Lawak
6

Bosan

Friends Rank (75 people)

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote kekure 4-9-2013 02:09 PM
Again?
Pesal cam senang jek tembus masuk?
Quote kecimpret 4-9-2013 02:12 PM
senang bebeno nak ceroboh ekkkk
Quote airfilterkotor 4-9-2013 02:12 PM
Mereka Bukan Pengganas - Abam Hisham.
Quote Peterpan17 4-9-2013 02:13 PM
Ini bukan berita minggu lepas ke?? Atau ada lg incident??
Quote sapp73 4-9-2013 02:16 PM
sulu ni tak serik-serik.... dasar lalun
Quote namirulmukminin 4-9-2013 02:17 PM
Aawwww... menejrit lagi abang isham ni kang..
Quote itik_kuning 4-9-2013 02:19 PM
Perairan Msia dah tak selamat. apatah lagi kat bandar2 ni.
Quote atira 4-9-2013 02:21 PM
suku sakat simunggu la tu
Quote dragger 4-9-2013 02:22 PM
tak bole leka sikit.. abis dia masuk balik
Quote asher 4-9-2013 02:25 PM
jaraknyer dekat sgt..perairan plak beso ya amat..senang la nk kuar masuk..
Quote aqissa 4-9-2013 02:25 PM
mana askar2 kita yang ditugaskan untuk mengawasi perairan kat sana...
Escom mana??
Quote mdalipunte 4-9-2013 02:45 PM
Hehehehe .....,Ya wajarlah jika Bangsa Suluk/Moro mengganggu terus di Sabah ... sebab hingga kini Sabah masih belum dikembalikan oleh Penyewa- nya kepada Pemilik-nya ....
Quote PostBanhammer 4-9-2013 02:49 PM
Ini kes tergempar lagi memberatkan ni.
Quote stars83 4-9-2013 03:04 PM
berita minggu lpas neh.. Last edited by stars83 on 4-9-2013 03:05 PM

Quote CocoRocha 4-9-2013 03:12 PM
tak cukup tentera ke smpi nelayan pon jadi nak diculik?
Quote adda001 13-7-2014 04:40 AM
SABAH- Bumi Sabah digegar sekali lagi dengan serangan dipercayai daripada Pengganas Sulu lewat tengah malam tadi. Kejadian berlaku berhampiran Pulau Mabul dibawah kawalan ESScom,telah mengorbankan seorang Anggota Polis yang ditembak Pengganas Sulu selepas Anggota Polis yang membuat rondaan berjaya mengesan pengganas tersebut.
Menurut saksi,pihak berkuasa telah melepaskan tembakan amaran,bagaimanapun tidak diendahkan dan dibalas dengan tembakan yang mengakibatkan salah seorang Anggota Polis maut dalam kejadian tersebut.
Menurut sumber,seorang anggota Polis turut diculik dalam kejadian tersebut.Pihak Berkuasa ESScom sedang melipatganda usaha mengesan kumpulan Pengganas Sulu tersebut yang dipercayai berada disekitar pulau berkenaan disamping mendapatkan kerjasama dengan pihak keselamatan negara jiran.
Sementara itu keadaan di sekitar Pulau Mabul ketika ini sudah kembali tenang seperti biasa.
Quote adda001 13-7-2014 04:41 AM
Sumber dari fb kelab penyokong polis diraja malaysia
Quote PongKang 13-7-2014 04:48 AM
mcm mana senang nk tembus? xde rondaan ke? letak la kapal perang kat situ. or kapal selam ke
Quote tekoyong 13-7-2014 04:54 AM
PongKang posted on 13-7-2014 04:48 AM
mcm mana senang nk tembus? xde rondaan ke? letak la kapal perang kat situ. or kapal selam ke

bxxxt anak ko pun senang2 je kena tembus oleh boyfren dia

Lihat semua komen(31)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-7-2024 12:02 PM GMT+8 , Processed in 0.326762 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top