CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Isu Coklat Kit Kat Ada Alkohol Tidak Benar - Jakim

17-12-2016 04:28 PM| Diterbitkan: CARI-MAMS| Dilihat: 9703| Komen: 87

Description: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hari ini menjelaskan bahawa dakwaan tentang coklat jenama Kit Kat keluaran Nestle

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hari ini menjelaskan bahawa dakwaan tentang coklat jenama Kit Kat keluaran Nestle mengandungi alkohol adalah tidak benar, malah ia adalah untuk pasaran dan juga dikilangkan di luar negara.

Badan Halal itu membuat kenyataan menerusi laman Facebook Bahagian Hab Halal, Jakim turut berkata Jakim tidak akan mengeluarkan pengesahan halal untuk produk yang secara terangan menggunakan alkohol.

"Perlu ditegaskan di sini bahawa produk jenama Nestle yang dikilangkan di Malaysia mempunyai Sijil Pengesahan Halal Malaysia yang masih sah.

"Justeru, masyarakat Islam diseru agar lebih bijak dan peka apabila menerima sesuatu maklumat,"
terang Jakim dalam kenyataan itu.

"Jangan mempercayai maklumat yang tidak disahkan, serta perlu menyelidiki terlebih dahulu sebelum menyebarkan maklumat tersebut," jelas kenyataan itu lagi. - CARI

Foto: FB Jakim

17

Bagus
20

Marah
14

Terkejut
5

Sedih
8

Lawak
5

Bosan

Friends Rank (69 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote famri7 17-12-2016 04:30 PM
Abis boleh makan jenama meriah jer ke sis? Hauk lah kau
Quote chazey 17-12-2016 04:36 PM
Baru tahu obersea buat Kit Kat buh elkohol.

Quote rayna_raynes 17-12-2016 04:49 PM
Jadi ada coklat halal ke di tanah melayu? Kadburi haram kitkat haram. Ummah moslems nak makan cekelat apa? Ada ke jenama ikhwan ke arqam ke?
Quote edee_91 17-12-2016 04:50 PM
aku pernah makan kitkat yang jepun punya. ada alkohol tak yang tu?
Quote white_musk 17-12-2016 04:51 PM
Tak payah makan coklat la.. Bnyk lemak.. Yg mati dlm kubo tu semuanya sebab makan coklat.. Haramkn terus lagi bagus..
Quote jazaa100 17-12-2016 04:52 PM
Letih lah dgn status halal haram ni....

Jap halal...jap lg haram lah...pastu halal balik....

Quote edee_91 17-12-2016 04:54 PM
white_musk replied at 17-12-2016 04:51 PM
Tak payah makan coklat la.. Bnyk lemak.. Yg mati dlm kubo tu semuanya sebab makan coklat.. Haramkn t ...

betul tu. sepatutnya kita kena makan kurma jeeee....
Quote TuntungReturn 17-12-2016 05:02 PM
terang2 kt notis tu tulis au. pesal org kata.kt malaysia? australia nun.
Quote hanisbunny 17-12-2016 05:08 PM
so lepas neh kene ada iklan satu keluarga muslim siap mak ngan anak perempuan pakai tudung la promote blk kitkat neh??
Quote dizzzek 17-12-2016 05:09 PM
sikit sikit sentap

bodo ummah
Quote dodolgemok 17-12-2016 05:11 PM
Bodohlaa isu macam ni xhbis2. Ni disebabkan pemahaman yg lemah sebab tu jdi viral benda bukan2. Bodoh meleis yg viralkan xtentu hala!
Quote saladin780 17-12-2016 05:11 PM
rukun iman ke 7 org melayu ..beriman membabi buta kepada whatsapp, FB n segala viral kat socmed
Quote FanTasyCreaTioN 17-12-2016 05:16 PM

sedap

Quote aechae 17-12-2016 05:28 PM
edee_91 replied at 17-12-2016 04:50 PM
aku pernah makan kitkat yang jepun punya. ada alkohol tak yang tu?

Uols mkn yg flavor apa? Yg ada tulis rum tu ke?
Quote aechae 17-12-2016 05:31 PM
Umat mna yg bimbo Oz pnya kitkat disamakn dgn mesia pnya? Baca lah...iqra'.... suh byk membaca malas...hujung2 tunjuk bodo kt public
Quote MeghanK 17-12-2016 05:33 PM
saladin780 replied at 17-12-2016 05:11 PM
rukun iman ke 7 org melayu ..beriman membabi buta kepada whatsapp, FB n segala viral kat socmed

win bang din
Quote dizzzek 17-12-2016 05:34 PM
ummah sentap sila gi tanam ubi dan makan ubi je la
Quote fishcracker 17-12-2016 05:42 PM
FanTasyCreaTioN replied at 17-12-2016 05:16 PM
sedap

green tea kit kat...sedap ni,ruby pun sedap,
Quote WhiskeyScotch 17-12-2016 05:51 PM

Sebabkan gambar yang you post ni, I terus pergi kedai cari KITKAT.

Lihat semua komen(87)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-7-2024 07:18 PM GMT+8 , Processed in 0.078555 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top