CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

400 tupai ditembak

8-7-2013 12:33 PM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 17642| Komen: 84

Description: KUALA TERENGGANU – Masalah musuh tanaman seperti tupai perlu diatasi bagi meningkatkan kuantitibuah-buahan, selain membantu menambah pendapatan pekebun.


KUALA TERENGGANU – Masalah musuh tanaman seperti tupai perlu diatasi bagi meningkatkan kuantiti  buah-buahan, selain membantu menambah pendapatan pekebun.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Banggol Tok Ku, Mohamed A Rahman berkata, berikutan kejayaan pekebun mendapat hasil jualan yang banyak pada tahun lalu selepas membasmi musuh tanaman, ia dibuat sekali lagi pada tahun ini.

“Apabila kita mengadakan aktiviti menembak tupai dengan dibekalkan hampir 600 biji peluru, alhamdulillah, hasil buah seperti durian, rambutan, kelapa, duku dan banyak lagi dapat dijual dalam jumlah yang banyak.

“Walaupun ada sesetengah pihak mengkritik perbuatan menembak tupai tetapi bagi pekebun, inilah antara salah satu cara untuk mengaut keuntungan kerana sekiranya tupai berkurangan, hasil dapat ditingkatkan,” katanya pada Program Menembak Tupai Tertutup, di sini.

Mohamed berkata, sebelum ini pekebun tidak dapat menjual hasil tanaman masing-masing dalam kuantiti yang banyak, tetapi kini mereka gembira apabila musuh tanaman dapat dihapuskan.

Menurutnya, sebanyak 400 tupai berjaya ditembak dan aktiviti berkenaan akan dijadikan acara tahunan jika mendapat permintaan daripada pekebun.

5

Bagus
5

Marah
4

Terkejut
3

Sedih
2

Lawak
2

Bosan

Friends Rank (21 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote WIFEY_KETIAK 8-7-2013 11:44 AM
APA La kejam dan singkat sgt otak anda... amik jalan mudah je bunuh haiwan x bersalah... da rantai hidup dia mcm tu... bodoh! mcm xda cara lain nk selamat kan tanaman kau! dasar otak di lutut!
Quote pakwetizzaqyah 8-7-2013 11:45 AM
tolong datang umah aku tembak monyet
Quote cmf_rambutan 8-7-2013 11:45 AM
tupai nih kalau dia bawak geng memang gila... pokok mata kucing jiran seblah rumah aku dulu... arini punya la banyak buah.. tengok esok clear.. ada baper bijik jerk.... takde jatuh2 kat tanah plak tuh...
Quote the_killer 8-7-2013 11:46 AM
tupai : bangsa kita yang sampai dahulu ..manusia penceroboh
Quote perang_sivil 8-7-2013 11:48 AM
bela la kucing hutan banyak2... kucing hutan suka makan tupai.. good climber...
Quote lizaliza 8-7-2013 11:50 AM
kejadie tuhe...diberi nama tupa
asal dale hute sejenis mamalia...
asal jangkit kot dahe...dia paling pandai
jatuh jare jare kerana dio tak sobar...
Quote tyrande_81 8-7-2013 11:50 AM
TUpai jahat, beranak mcm tikus (mmg sama spesis pun). HAbis pokok pisang kebun pak aku. Dia bukan makan sebijik2. Dia gigit sikit ludah2, pastu dia gigit pisang yg baru. and so on. Semua pisang setandan tu ada kesan2 gigit tupai. Takde edukesyen betul2. Bukan kedekut takmo bagi pisang, tapi habis setandan dia rosakkan. Kalau jenis habiskan sebiji demi sebiji takpe la jugak.

Kitorang takde senapang, ada lastik je.
Quote nicuya 8-7-2013 11:51 AM
haah...kelapa kt umah sy seme belubang...tp x sampai ati nk tembak..xpe la rejeki dorg..
Quote WIFEY_KETIAK 8-7-2013 11:52 AM
apa2 pun manusia mmg kejam bodoh da tu mmg makanan dia! cuba aku jumpa(org yg tembak tupai) kat pasar nk beli ayam boleh aku tembak kau!!!! aku bwk ayam lembu2 kambing syur2 tembak kau!
Quote perang_sivil 8-7-2013 11:55 AM
Aku bela kucing hutan je kat Kebun untuk kawal tupai dan tikus dan katak... kucing hutan ni melepak atas dahan pokok je..





Quote WIFEY_KETIAK 8-7-2013 12:02 PM
perang_sivil posted on 8-7-2013 11:55 AM
Aku bela kucing hutan je kat Kebun untuk kawal tupai dan tikus dan katak... kucing hutan ni melepak  ...

waahh nak seekor boleh?? x ggit org ke?
Quote Tottot89 8-7-2013 12:12 PM
tembak ajer....kalo dah sampai merugikan tanaman...takkan nak dibiarkan ajer

tupai dah memang spesis makhluk perosak jugak
Quote perang_sivil 8-7-2013 12:14 PM
WIFEY_KETIAK posted on 8-7-2013 12:02 PM
waahh nak seekor boleh?? x ggit org ke?

kena bela dari kecik la kalau nak jinak.... tapi kena menyusukan pakai botol sebab once kita sentuh babyk kucing hutan, mak kucing tue terus akan abandon baby kucing.... tapi mmg nature kucing hutan bila dah juvenil akan makan benda hidup mcm burung, tupai,katak,anak itik dan ikan emas/flower horn.... jangan bagi whiskas, nanti gemuk jadi mcm garfield
Quote khailya 8-7-2013 12:16 PM
perang_sivil posted on 8-7-2013 11:55 AM
Aku bela kucing hutan je kat Kebun untuk kawal tupai dan tikus dan katak... kucing hutan ni melepak  ...

mcm comel jer.. mane nak cari kucing hutan ni??
liar tak?? means gigit org tak? cem harimau tu..hehehehe
adeiii ape nyer soklan ni..huhuhu
Quote WIFEY_KETIAK 8-7-2013 12:17 PM
Tottot89 posted on 8-7-2013 12:12 PM
tembak ajer....kalo dah sampai merugikan tanaman...takkan nak dibiarkan ajer

tupai dah memang spe ...

kesal dgn manusia skng. lebih pnting kan keuntungan.. da kitaran hidup haiwan tu mcm tu... mmg padan la muka klu manusia kna ngap n buaya jaw



Sgupp tembak bunuh tupai ni.. kesian anak dia nti..
Quote mrsrezza 8-7-2013 12:19 PM
perang_sivil posted on 8-7-2013 11:55 AM
Aku bela kucing hutan je kat Kebun untuk kawal tupai dan tikus dan katak... kucing hutan ni melepak  ...



yg ni sangat comel n nampak garang
Quote WIFEY_KETIAK 8-7-2013 12:20 PM
perang_sivil posted on 8-7-2013 12:14 PM
kena bela dari kecik la kalau nak jinak.... tapi kena menyusukan pakai botol sebab once kita sentu ...

ohh baru tahu.. hehehe
Quote teky 8-7-2013 12:20 PM
perang_sivil posted on 8-7-2013 11:55 AM
Aku bela kucing hutan je kat Kebun untuk kawal tupai dan tikus dan katak... kucing hutan ni melepak  ...

huhu.. ganas giler kucing nehh..

mintak sekor..
Quote gaara_X 8-7-2013 12:21 PM
kalau populasinya banyak sangat pun tak bagus juga....

Lihat semua komen(84)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

23-7-2024 07:01 PM GMT+8 , Processed in 0.059323 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top