“Semua tentang kecemerlangan.” – Dr Ambiga Paramasalam Oleh Yvonne Yoong Tiada rahsia kejayaan sejauh yang diketahui oleh Dr Ambiga Paramasalam, Pengarah Eksekutif APS Manja Sdn Bhd. Sebaliknya, beliau percaya bahawa konsistensi dan komitmen kualiti yang dilaburkan dalam rangkaian sos syarikat adalah apa yang menjadikannya Legenda Jenama. Mengkhususkan dalam pembuatan sos dan pes cili di Malaysia, syarikat ini memenuhi keperluan pelbagai pelanggan yang merangkumi hotel mewah hingga perniagaan tempatan. Mengenal pasti keunikan jualannya sebagai pengeluar yang disahkan halal, beliau berkongsi bahawa rangkaian produk yang luas di bawah jenama PUTERI menekankan komitmen teguh syarikat terhadap kualiti dan keterangkuman. Mendapatkan pelbagai anugerah dan pengiktirafan bukanlah perkara baru bagi wanita cerdik ini. Namun, beliau mengakui bahawa memenangi Anugerah Legenda Jenama adalah satu kejutan besar baginya kerana beliau mewakili generasi kedua dalam perniagaan yang diterajui oleh bapanya sejak tahun 1979. Dan biasanya, alasannya, generasi pertama pemimpin akan menjadi mereka yang diiktiraf. Penuh rasa syukur, beliau teruja bahawa usaha-usahanya telah diambil kira dan diiktiraf.
Dengan itu, beliau mengaitkan pengiktirafan anugerah ini dengan seluruh pengurusan syarikat dalam 45 tahun yang lalu yang berpegang pada pencarian berterusan untuk kecemerlangan. “Kami sangat berbesar hati dan rendah diri untuk menerima Anugerah Legenda Jenama daripada Persatuan Penjenamaan Malaysia. Pengiktirafan ini mengesahkan kerja keras, dedikasi, dan inovasi yang telah dilakukan oleh pasukan kami selama bertahun-tahun. Ia memberikan kami rasa bangga yang diperbaharui dan mendorong kami untuk terus memberikan kecemerlangan,” katanya. Dan, dari perspektif perniagaan, anugerah ini hanya boleh meningkatkan kredibiliti syarikat sambil mengukuhkan reputasi jenama dan mengukuhkan kepercayaan yang dimiliki oleh pelanggan dan rakan kongsi terhadap jenama ini selain menjadi platform untuk memperluaskan capaian sambil membuka peluang baharu. Menceritakan bagaimana bapanya, yang bekerja dengan datuknya di kedai runcit mereka sendiri, merasakan keperluan untuk melakukan sesuatu yang lebih keusahawanan dan oleh itu, menceburkan diri dalam pasaran sos berasaskan sambal cili yang pada awalnya didominasi oleh orang Cina. Visi bijak bapanya yang melihat peluang untuk sambal berasaskan halal untuk komuniti Melayu bermula dari situ dan sejak itu, beliau tidak pernah menoleh ke belakang. Mengakui nilai Anugerah Legenda Jenama dalam bukan sahaja meningkatkan kredibiliti APS Manja dalam industri tetapi juga meningkatkan imej jenamanya sebagai pemimpin yang dipercayai dan inovatif, pengiktirafan berprestij ini, beliau percaya, akan membezakan syarikat ini daripada pesaingnya walaupun ia mengukuhkan kedudukannya sebagai jenama kecemerlangan. “Anugerah ini akan membantu mewujudkan lebih banyak keterlihatan, menarik pelanggan berpotensi dan membuka pintu kepada peluang perniagaan baharu sambil mengukuhkan kepercayaan yang telah kami bina dengan pelanggan sedia ada kami,” katanya. “Pertama sekali, kami ingin mengucapkan penghargaan yang mendalam kepada pelanggan kami atas kepercayaan dan sokongan mereka yang tidak berbelah bahagi. Tanpa mereka, pencapaian ini tidak mungkin berlaku. Kami juga mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada pekerja kami yang sentiasa menunjukkan komitmen dan semangat dalam segala yang mereka lakukan. Dedikasi mereka adalah tulang belakang kejayaan kami. Akhir sekali, kami berterima kasih kepada rakan kongsi dan pihak berkepentingan yang telah menjadi instrumental dalam membantu kami mencapai tahap yang lebih tinggi,” katanya. Beliau menyatakan bahawa visinya adalah untuk menjadi peneraju dalam industri sos dan perasa sambil menyampaikan penyelesaian yang lebih sihat dan inovatif yang memberikan impak positif kepada pelanggan kami, dunia bersedia untuk menjadi tiramnya. “Misi kami sentiasa untuk menyediakan kualiti yang luar biasa, membina hubungan yang berkekalan dan menginspirasikan pertumbuhan berterusan. Nilai teras yang membimbing kami adalah integriti, inovasi, kerjasama, dan keutamaan pelanggan. Prinsip-prinsip ini telah membentuk perjalanan kami dan terus menjadi asas kepada kejayaan kami,” tegasnya sambil menekankan misi syarikat untuk menambah nilai kepada komuniti. Menerima anugerah ini, beliau mendedahkan bukan sahaja menetapkan penanda aras baharu untuk perjalanannya tetapi beliau mengharapkan ia akan memacu syarikat ke hadapan dengan momentum yang lebih besar. “Matlamat kami adalah untuk berkembang ke pasaran baharu sambil terus berinovasi dalam penawaran kami dan meningkatkan pengalaman pelanggan yang kami sediakan.” “Kami komited kepada pertumbuhan mampan sambil mengekalkan tahap kualiti dan perkhidmatan yang sama seperti yang pelanggan kami harapkan daripada kami. Kami melihat ini sebagai peluang untuk bukan sahaja membina kejayaan masa lalu tetapi juga mencabar diri kami untuk mencapai matlamat yang lebih bercita-cita tinggi pada masa depan,” katanya. Bagi beliau, perniagaan yang berkekalan memerlukan komitmen dan pembelajaran berterusan. Tambahnya lagi, menerapkan konsep kaizen untuk memperbaiki segala yang mereka lakukan secara berterusan akan membuahkan hasil kejayaan. Menyentuh tentang gaya kerja merentas generasi, beliau yang berusia 42 tahun dan bapanya dengan perbezaan umur 30 tahun pada usia 72, kata beliau yang memulakan proses pendigitalan untuk mengembangkan perniagaan ketika sebelum pandemik. Melihat ke belakang, malah pandemik COVID-19 membawa berita baik kepada jenama ini kerana syarikat dianggap berurusan dengan produk pengguna akhir yang penting. Namun begitu, beliau melihat cabaran sebagai peluang untuk berkembang. Sebagai penutup, beliau berkongsi dengan ringkas bahawa mengekalkan misi jenama untuk menjadi peneraju dalam pembuatan makanan dan khususnya bahagian perasa untuk pasaran halal adalah kunci. “Semua tentang kecemerlangan,” katanya. |
ADVERTISEMENT