KUALA LUMPUR: Nestlé (Malaysia) Bhd meraih pendapatan RM4.75 bilion bagi sembilan bulan berakhir 30 September 2024, merosot 11.4 peratus daripada angka tinggi bersejarah berjumlah RM5.37 bilion yang dicatatkan pada tempoh yang sama tahun lalu. Dalam satu kenyataan, Nestlé Malaysia berkata walaupun pasaran eksport terus memperlihatkan dinamik yang kukuh, jualan domestik masih terjejas dibayangi sikap berhati-hati pengguna yang bimbang terhadap perbelanjaan dan kemampuan kewangan. "Menjangkaui cabaran semasa yang dihadapi, Nestlé Malaysia tetap optimis untuk kembali ke landasan pertumbuhan mampan pada suku pertama 2025, disokong oleh asas syarikat yang kukuh dan tanda-tanda keyakinan pengguna yang meningkat secara keseluruhan," katanya. Ketua Pegawai Eksekutif Nestlé Malaysia, Juan Aranols, berkata, tumpuan kumpulan adalah untuk membekalkan produk halal yang bermutu tinggi, lazat dan berkhasiat yang menjana nilai bagi pengguna, membolehkannya melindungi kepimpinan pasaran dan terus bertahan dalam konteks persekitaran luar yang mencabar.
"Kami sentiasa memantau trend pengguna yang kian berubah untuk memastikan bahawa semua jenama dan produk kami terus memenuhi jangkaan pengguna Malaysia dan mencapai kejayaan di pasaran. "Dari sudut inovasi, kami telah memperkenalkan produk baharu yang telah mendapat sambutan daripada rakyat Malaysia, dan kami terus meneroka peluang bagi meluaskan jualan eksport kami. "Dari segi operasi dalaman, kami giat melaksanakan program rapi untuk meningkatkan kecekapan berasaskan proses pendigitalan pantas yang memanfaatkan sumber pada setiap peringkat, yang membantu menyokong pelaburan jenama sambil melindungi margin kami," katanya. Untuk tempoh sembilan bulan pertama 2024, Nestlé Malaysia mencatatkan untung sebelum cukai (PBT) RM489.2 juta dan untung selepas cukai (PAT) RM374.5 juta. Walaupun angka itu menyusut berbanding tahun sebelumnya, keputusan berkenaan menunjukkan keupayaan Nestlé Malaysia untuk mengekalkan tahap keuntungan yang positif dalam persekitaran yang mencabar, sekali gus membolehkan syarikat mengisytiharkan dividen interim kedua 35 sen sesaham bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2024. Menuju ke hadapan, Aranols berkata, Nestlé Malaysia menjangkakan faktor-faktor yang menimbulkan persekitaran pengguna yang mencabar pada 2024 akan kembali normal. "Kami kekal dengan unjuran awal kami, iaitu keadaan akan bertambah baik secara perlahan dan kembali kepada pertumbuhan sihat selewat-lewatnya menjelang suku pertama 2025. "Kami tetap yakin dengan kekuatan asas kami sebagai peserta utama dalam segmen Barangan Pengguna Laris (FMCG) meliputi pelbagai kategori yang kami ceburi. "Berbekalkan asas yang kukuh ini, kami akan terus membina keyakinan terhadap jenama kami menerusi amalan korporat yang bertanggungjawab sambil menawarkan kepada rakyat Malaysia rangkaian produk halal lazat yang terbaik dan memenuhi jangkaan kesihatan, pemakanan dan gaya hidup di bawah jenama-jenama yang diyakini mereka," katanya. Sumber – Berita Harian |
meah_kelabu replied at 25-10-2024 08:13 AM
melampau sngt harga milo nye pun
kalo bukan sebab boikot pon mmg xbeli la dgn harga cenggitu
kemaruk replied at 25-10-2024 08:15 AM
milo paling murah beli kat haniffa jalan masjid india
pernah beli tahun ni rm12.99 sekilo
meah_kelabu replied at 25-10-2024 08:20 AM
aduhhh
sebut masjid jamek teringat shawarma raihani
tanah jerlus pn jerlus lahhhh
nolya replied at 25-10-2024 12:58 AM
Saya peribadi mahu Nestle kembalikan rasa Milo yg dulu. Rasa skr dah lain, tak seenak dulu, maka say ...
meah_kelabu replied at 25-10-2024 08:20 AM
aduhhh
sebut masjid jamek teringat shawarma raihani
tanah jerlus pn jerlus lahhhh
tukul replied at 25-10-2024 08:42 AM
Sedap ke meah
nolya: Saya peribadi mahu Nestle kemb ...
ADVERTISEMENT