View: 4899|Reply: 18
|
CEO Ini Lihat Calon Pegawai Melalui Sarapan
[Copy link]
|
|
Oleh Adib ZA
Pernahkah anda melihat seseorang yang tampak moden dan 'educated' melayan buruk pelayan sebuah restoran?
Sebenarnya ia sangat berkait rapat dengan etikanya juga ketika di alam pekerjaan. Itu yang dilakukan oleh seorang CEO dari Charles Schwab, Walt Bettinger.
Memetik laman MensXP, Bettinger sering melakukan penilaian terhadap calon pegawai syarikatnya dengan membawanya sarapan ke restoran.
Dari situ, Bettinger sengaja meminta pengurus restoran menghantarkan pesanan yang salah kepada calon tersebut.
"Saya lakukan itu untuk melihat bagaimana dia respon terhadap perkara itu," ujarnya.
"Itu akan membantu saya memahami cara mereka menghadapi apa-apa masalah. Adakah mereka menjadi emosi, kecewa atau bagaimana? Kehidupan memang seperti itu, dalam bisnes juga begitu."
(Sumber foto: Carian google
Memberikan layanan buruk kepada pelayan restoran adalah petanda buruk kepada syarikat anda. Begitu juga dengan situasi keliru apabila mendapat pesanan yang salah.
Menurut CEO ini, calon terbaik akan memanggil semula pelayan dan meminta agar pesanan salah diganti, tanpa perlu emosi atau kelam kabut. - CARI Infonet |
|
|
|
|
|
|
|
Menarik jugak caranya ni susah nak berlakon mudah terkantoi |
|
|
|
|
|
|
|
wise CEO
kat malaysia ramai kaki bodek jer |
|
|
|
|
|
|
|
Bagus CEO ni. Hal2 seharian ni lah yg org nak tgk cara bertindak kita. |
|
|
|
|
|
|
|
mmg btol pun ... bukan semata2 impressive resume sahaja,
attitude mmg penting... kalo dapat boss hauk
anak2 buah lagik laa hauk |
|
|
|
|
|
|
|
ciri2 bos/ceo tersebut tidak terdapat di malaysia, harap maklum.
"ko kena paham.. masing2 jaga periuk nasi masing2" - camnih nyer style jek ade kat malaysia. |
|
|
|
|
|
|
|
aku baru je sentuh isu ni dgn anak2...etika makan. kisahnya malam semalam makan kt section 11 kedai bubur tu..depan aku ada kapel malay wife yg cantik bertudung..tapi aku tengok smbil makan mulut mcm lembu mengunyah rumput dan besememeh..mata melilau klu kilir..buruk benau..ramai aku jumpa gitu. tak tau ke adab makan menyumbang keperibadian dan akhlak manusia juga.
|
|
|
|
|
|
|
|
boss yang baguih |
|
|
|
|
|
|
|
kebiasaan nya setiap individu akan menghadapi sesuatu kesalahan itu.....1. samada mengunakan kesalahan sebagai satu alasan untuk dia memperlihatkan kehebatannya dengan lagi menekan dan memperkecilkan individu yg melakukan kesalahan itu...2. atau menegur kesalahan dan meminta jangan diulangi....3. atau menegur kesalahan itu dan cuba memberi jalan penyelesaian agar tidak berulang....4. atau maafkan kesalahan itu dan nasihatkan agar lebih hati2.
|
|
|
|
|
|
|
|
salah satu ujian moral |
|
|
|
|
|
|
|
Sekarang calon dah tau .Takleh guna teknik ini lagi |
|
|
|
|
|
|
|
Bos kat Malaysia ni... Ada je yg mcm ni. Cuma dia adalah 1 dlm 10000 agaknya. Lagi 9999 tu mmg hauk. |
|
|
|
|
|
|
|
cara dah betul tapi xtau lah klau potential staff akan react secara genuine atau x..
yelah sbb dpn ceo..msti lah cover2 jgk
|
|
|
|
|
|
|
|
huhu kalo la CEO CEO kat mesia ni nak ikut cara ni.. jenuh la tiap kali recruit staff nak kene ajak breakfast bagai.. tetiap pagi org lain... x pun CEO tu kene komplot dgn manager tpt dia breakfast tu sesaja trick anto salah order.. tp takkan la CEO nak breakfast kat mamak kot.. kui kui memang manjang je mamak tu salah bagi oder.. cer tgkkalo order tosai telor dibagi roti telor... sbbnye salah dengor.. kui kui kui agaknya nye cam ne la yea.. |
|
|
|
|
|
|
|
mgkn yg makan tu saka dia sis... |
|
|
|
|
|
|
|
agaknya..lagi2 org pempuan melayu yg kaya adat dan sopan..dia makan mcm jakun |
|
|
|
|
|
|
| |
|