View: 2615|Reply: 2
|
Selalu Stress Di Pejabat, Sama Seperti Jadi Perokok Pasif
[Copy link]
|
|
Oleh Adib Za
Anda berasa stress dengan kerja anda? Awas, ia bukan petanda yang baik. Ya, stress memang perlu untuk anda menghasilkan kerja terbaik.
Namun, stress yang berlebihan boleh menyebabkan kesan sampingan kepada kesihatan. Ini termasuklah masalah mental yang boleh menyebabkan kematian.
Kajian mendapati mereka yang sering berasa stress ketika bekerja mempunyai tingkat kesihatan yang rendah. Bahkan ia disamakan seperti mereka yang menjadi perokok pasif, iaitu mereka yang sering menghidu asap rokok.
Bahaya, bukan? Oleh itu segera fikirkan solusinya. Berikut merupakan langkah yang boleh anda lakukan untuk tangani stress di tempat kerja, menurut CNN Indonesia:
(Sumber foto: Cosmo.ph)
1. Pastikan masa anda diurus dengan sebaiknya di tempat kerja.
2. Jangan lupa untuk makan pada waktu pagi dan tengahari. Malah, waktu makan tengahari adalah waktu terbaik untuk merehatkan minda anda seketika.
3. Tutup telefon anda selepas habis waktu bekerja. Ini kerana kajian mendapati mereka yang tidak terganggu selepas waktu kerja berasa lebih puas dan rendah kadar stress. - CARI Infonet |
|
|
|
|
|
|
|
tutup handphone after kerja ... tak mungkin tak mungkin .. if emergency bahaya tak kira la office or personal ...
tapi yang pasti time lunch mesti makan .. kalau tak perut masuk angin ... lagi stress bila perut masuk angin
|
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Wanita & Lelaki
|