CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 9984|Reply: 51

Bawa Anjing Dalam Troli, Orang Malaysia Masih Buta Kesedaran Sivik

[Copy link]
Post time 8-9-2015 05:22 PM | Show all posts |Read mode
Oleh : Fyruz Hanna




Bercakap mengenai kesedaran sivik rakyat Malaysia, jelasnya memang 'boleh dibanggakan' kerana masih  berada pada paras rendah dan semakin merosot.






Ini mencerminkan masyarakat majmuk Malaysia yang kononnya bersopan santun dan mesra dengan pelancong sebenarnya tidak bertimbang rasa dan  tidak keterlaluan dikatakan bersifat individu.


Antara contoh isu sivik yang biasa adalah:


- merokok ditempat awam
-bersifat pengotor
-melakukan kerosakan terhadap kemudahan awam
-Tidak mengutamakan OKU, Warga Emas, Ibu mengandung didalam kenderaan awam.
-Meludah
-memijak rumput
-Tidak berhenti di line zebra crossing ketika ada pedestrian
-Tidak Membuang sampah di dalam bakul sampah




Pendek kata banyak kali jika dbincangkan mengenai kesedaran sivik  dan semua jenis atau simbol 'larangan' atau 'jangan' ditempat awam sepatutnya mengingatkan kita bahawa setiap tempat ada peraturannya.


Bagi yang kurang memahami apakah maksud sivik, menurut kamus dewan edisi ketiga sivik boleh jua diertikan sebagai ilmu tatarakyat dan hak serta perasaan tanggungjawab seseorang terhadap masyarakat.




Yang jelas, jika kita kera atau lebih spesifik lagi kera sumbang, anda tak perlu kisah mengenai tatacara hidup bermasyarakat ini.


Ambil contoh mudah:




Kisah 2 wanita Cina dengan binatang peliharaannya yang dengan tidak ada rasa bersalah serta sememangnya mungkin juga 'buta' huruf tidak tahu peraturan didalam pusat membeli belah.


Kedengaran lawak namun ia sememangnya terjadi di Malaysia. Sudah jelas larangan untuk membawa haiwan peliharaan tertera di pintu-pintu masuk namun masih dipandang seolah-olah ia tidak memberi makna. Lebih parah, membawa anjing yang sememangnya menyentuh sensitiviti kaum Melayu. Akibat tindakan bodoh ini, terpaksa satu pihak lain 'menyucikan' kembali bekas tersebut.




Jika kita yang dewasa yang sepatutnya menjadi contoh untuk kepada anak muda serta kepada warga asing yang lain pun 'kelaut' bagaimana lah generasi muda mahu mengikut amalan ini? Adakah setiap larangan 'jangan' atau 'dilarang' itu perlu dikuatkuasakan?




Yang menghairankan penulis, kejadian seumpama ini sering berlaku dibandar-bandar. Umum tahu masyarakat bandar adalah masyarakat yang menerima pendidikan. Jika bukan dari sekolah media sahaja sudah cukup memberi ilmu kepada golongan bandar. Namun mereka jualah yang paling bermasalah.


Kesedaran sivik Malaysia berbanding masyarakat Jepun dan Korea memang jauh panggang. Mereka mengamalkan pendidikan sivik sejak kecil dan bukan sukar bagi mereka menjadikan ia amalan dan bukan undang-undang.




Paling teruk, kita juga terpalit dengan kebanjiran warga asing yang sama menggunakan kemudahan di negara kita yang mempunyai kesedaran sivik yang rendah. Selain itu ia juga merupakan satu ancaman dalam sistem moral dalam negara.






Jadi sama-samalah kita UBAH mentaliti pengotor, busuk, pentingkan diri bukan untuk orang lain tetapi untuk diri kita sendiri dan sekaligus mencerminkan masyarakat Malaysia yang tinggi budaya. -CARI Infonet.  

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 8-9-2015 05:42 PM | Show all posts
Dogs and scumbags are not allowed
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2015 05:42 PM | Show all posts
Dogs and scumbags are not allowed
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2015 06:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Soh lah kerajaan sekolah kan warga asing yang berjuta2 nak masuk malaysia kelak. Sekali dengan dorang yang dah menetap kat sini.
Reply

Use magic Report

Post time 8-9-2015 11:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Mrmang betul tu.. tp bukan semua la..
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2015 05:31 AM From the mobile phone | Show all posts
- Cina: bawak anjing masuk Tescock
- Mulayu: suka buat lecak pakai dry toilet
- Keling: memekak buat bising


Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 9-9-2015 06:05 AM | Show all posts
Eeee.........! siyal punya cinapek......! camne ore isle nak makan troli tu nanti? haram jadah bangsat punya cinapek  
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2015 06:48 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 9-9-2015 05:31 AM
- Cina: bawak anjing masuk Tescock
- Mulayu: suka buat lecak pakai dry toilet
- Keling: memekak bu ...

Aku hairan betul bila lantai tandas duduk boleh basah lecak. Kalau tandas cangkung tu boleh terima la. Diaorg ni berak atau mandi dalam tandas?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-9-2015 08:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Maya ok lagi klau lantai toilet seat basah sb pnh g public toilet ade air kencing dkt bawah xbasuh.... dri itu terus cuci lantai klo public toilet... eeee

Bukan india je suke memekak.. cina Ya Allah bangsa cakap tak reti perlahan.. nak ckp dgn org sebelah je pun mcm nk ckp 1 taman.. tensyen org xde sivik
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2015 08:38 AM | Show all posts
ermmmmm.....ngan lepas nie bawak benda lain udah....
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2015 08:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Pnh kne ludah dkt flat pkns sh alammm knp la teruk sgt perangai.. wlaupun serpihan je.. tp jijiinye
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2015 08:43 AM From the mobile phone | Show all posts
gaara_X replied at 9-9-2015 08:38 AM
ermmmmm.....ngan lepas nie bawak benda lain udah....

Jgn bwk ular dah laaa.. comel pggl bomba kot
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2015 09:51 AM | Show all posts
pendatang2 yang pengotor nih...tak caya tengok kat area kl masa cuti panjang...macam tempat pembuangan sampah depa kerjakan...tengok tempat diaorg tinggal...lagik teruk buang sampah merata rata...
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2015 10:25 AM | Show all posts
cina memang bangsa aku tak bole terima... korek idong la.. buang sampah dari kereta la.. bodoh sial..
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2015 10:30 AM | Show all posts
comel91 replied at 9-9-2015 08:43 AM
Jgn bwk ular dah laaa.. comel pggl bomba kot

kalau ular... ramai kot bawak..
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2015 10:43 AM | Show all posts
buat macam spore, sikit2 je denda
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-9-2015 11:48 AM | Show all posts
c===8 replied at 9-9-2015 10:43 AM
buat macam spore, sikit2 je denda

Yup...setakat larangan mmg dorang tak endah jer

Kena letak sekali sign....DENDA RM1000...


Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2015 11:53 AM | Show all posts
c===8 replied at 9-9-2015 10:43 AM
buat macam spore, sikit2 je denda

kalau sikit2 nak denda.. nampak sangat malaysia moralnya memang x elok.. and nk denda tu kang tambah kes suap penguat kuasa


tapi aku lupa... memang suap menyuapi adalah amalan diterima di malaysia.
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2015 12:16 PM | Show all posts
bukan takda kesedaran sivik.. lagi larang lagi nak buat...
Reply

Use magic Report

Post time 9-9-2015 12:20 PM | Show all posts
jay_07 replied at 9-9-2015 11:53 AM
kalau sikit2 nak denda.. nampak sangat malaysia moralnya memang x elok.. and nk denda tu kang tamb ...

sudahnya kalau kerejaan buat denda.. yang masuk dalam poket org lain.. xmasuk dlm kerejaan.

sebb itu kita pakai GST abaq ang

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

24-2-2024 07:52 PM GMT+8 , Processed in 0.070269 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list