CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234Next
Return to list New
View: 6493|Reply: 68

[Tempatan] Pertandingan menamakan anak panda gergasi

[Copy link]
Post time 25-8-2015 09:07 AM | Show all posts |Read mode
Pertandingan menamakan anak panda gergasi

24 Aug 2015, 6:40 pm      24 Aug 2015, 6:42 pm
http://www.malaysiakini.com/news/309720



Rakyat Malaysia berpeluang menamakan anak panda yang dilahirkan baru-baru ini dalam satu pertandingan yang akan diadakan tidak lama lagi.

Timbalan Presiden Zoo Negara Rosly@Rahmat Ahmat Lana berkata pertandingan itu dijangka akan diadakan tiga bulan dari tarikh anak panda itu dilahirkan pada 18 Ogos lepas.

Beliau berkata Zoo Negara telah mengadakan mesyuarat dengan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar yang meluluskan penganjuran pertandingan tersebut.

"Keputusan bagi menganjurkan pertandingan itu adalah untuk menarik sebanyak mungkin penyertaan oleh masyarakat di seluruh negara," katanya kepada Bernama hari ini.

Rosly berkata bagaimanapun, syarat-syarat penyertaan hanya akan diumumkan setelah mengambil kira keadaan dan kesihatan anak panda itu apabila ia boleh dikunjungi di Pusat Konservasi Panda Gergasi (GPCC) nanti.

Anak panda itu dilahirkan panda gergasi betina bernama Liang Liang, yang dipinjamkan oleh kerajaan China kepada Malaysia bersama seekor lagi panda gergasi jantan, Xing Xing, bagi tempoh 10 tahun bermula 2014.

Mengulas keadaan anak panda itu, Rosly berkata ia kini berada dalam keadaan sihat dengan penambahan berat sebanyak 15 gram kepada 190 gram.

"Semalam, pihak veterinar telah mengasingkan anak panda itu untuk mengambil berat serta mengukur panjangnya...yang berubah cuma berat sahaja namun panjangnya masih sama," katanya.

Dalam pada itu, katanya Malaysia akan memohon untuk melanjutkan tempoh anak panda itu berada di negara ini kepada empat tahun, berbanding dua tahun yang ditetapkan dalam perjanjian dengan China.

"Perkara ini mungkin mustahil namun kami akan tetap menghantar permohonan bagi mendapat kebenaran untuk lanjutan itu, ia juga bagi memberi peluang agar rakyat Malaysia dapat melihat anak panda itu lebih lama," katanya.

Sementara itu, Rosly berkata kos penjagaan anak panda itu mencecah RM3,000 sebulan.

Katanya, Malaysia juga perlu membuat bayaran one-off sebanyak AS$600,000 kepada China susulan kelahiran anak panda berkenaan dan pihaknya turut mencari penaja bagi tujuan itu.

Pasangan panda gergasi itu, yang sebelum ini dikenali dengan nama Fu Wa dan Feng Yi, tiba di Malaysia pada 21 Mei 2014 sebagai simbol jalinan hubungan diplomatik 40 tahun antara Kuala Lumpur dan Beijing.

Pada 25 Jun tahun lepas, Najib mengumumkan nama baru pasangan panda berkenaan iaitu Xing Xing (kemakmuran) bagi panda gergasi jantan dan Liang Liang (cantik) bagi panda gergasi betina semasa ia berada di negara ini.

- Bernama
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-8-2015 09:08 AM | Show all posts
Liang Liuk, cantik tak nama tu?
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Liang lahad blh

Comel je ckup.. baru la klasik
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:16 AM | Show all posts
wa kasi nama ia Mapanpan Madada
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:18 AM From the mobile phone | Show all posts
dubuk replied at 25-8-2015 09:16 AM
wa kasi nama ia Mapanpan Madada

apa mknanya tu hahahh
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:18 AM | Show all posts
hmm.... Ros Jib ok tak... Wan Em Dibi Ke...
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 25-8-2015 09:20 AM | Show all posts
I rase kasi jer name, Liang Jib sebab die gemok. Tak pun bagi jer darjah kebesaran Daeng Karapole Mentimun Kepit
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:22 AM | Show all posts
den nak bagi nama dia Momong.

Momong binti Liang Liang.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-8-2015 09:25 AM | Show all posts
dubuk replied at 25-8-2015 09:16 AM
wa kasi nama ia Mapanpan Madada

hahahahaha

malaysia panda..

Ma, Malaysia

panpan dada, panda




Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:38 AM | Show all posts
Membazirkan duit rakyat je
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:43 AM | Show all posts
sempena nama akak rosmah punya idea..maka iol sajes nama yang paling cantik utk baby panda ni adela:

rosmah+liang(sirname panda) = rosli
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:43 AM From the mobile phone | Show all posts
Sandal replied at 25-8-2015 09:38 AM
Membazirkan duit rakyat je

tu la, kuang ajo pnya rosjib... rega sekor hewan smpai cecah jutaan rnggit.. brpa byk rkyat blh dbntu dgn duit sbnyk tu
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:45 AM | Show all posts

RE: Pertandingan menamakan anak panda gergasi

aku memang tk reti bab bgi nama2 kretif ni..nama anak2 aku sempoi jah, tk koser nk mikir
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:47 AM | Show all posts
rospinki replied at 25-8-2015 09:43 AM
sempena nama akak rosmah punya idea..maka iol sajes nama yang paling cantik utk baby panda ni adela: ...

rosmiang
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:48 AM From the mobile phone | Show all posts
rospinki replied at 25-8-2015 09:43 AM
sempena nama akak rosmah punya idea..maka iol sajes nama yang paling cantik utk baby panda ni adela: ...

Timbalan Presiden Zoo Negara Rosly@Rahmat Ahmat Lana berkata pertandingan itu dijangka akan diadakan tiga bulan dari tarikh anak panda itu dilahirkan pada 18 Ogos lepas.


nti marah or bngga tmbln prsden en. rosly tu sis hehehh
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:49 AM | Show all posts
LGE atau LKS atau DAPig atau PKR atau LGBT...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-8-2015 09:53 AM | Show all posts

RE: Pertandingan menamakan anak panda gergasi


mmng nk buh nama tu jgak tp takut kak mah sentap



Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:54 AM | Show all posts

RE: Pertandingan menamakan anak panda gergasi

susukambingbest replied at 25-8-2015 09:48 AM
Timbalan Presiden Zoo Negara Rosly@Rahmat Ahmat Lana berkata pertandingan itu dijangka akan diadak ...

oo kebetulan ya..cantik la tu..mesti akak menang yeaaayy


Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 09:55 AM | Show all posts
susukambingbest replied at 25-8-2015 09:12 AM
Liang lahad blh

Comel je ckup.. baru la klasik

...








kasi la chance liang hidup dulu..

Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2015 10:00 AM | Show all posts
Namakannya sebagai NajiMa. Najib +Rosmah.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

28-2-2024 05:20 AM GMT+8 , Processed in 0.069849 second(s), 50 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list