View: 9296|Reply: 62
|
[Tempatan]
Wow.. Cuma 4 Jam Dari Padang Besar Ke KL Kalau Naik ETS!
[Copy link]
|
|
Apr 2, 2015
231
ALOR SETAR – Sukar dibayangkan apabila perkhidmatan keretapi elektrik (ETS) dari Padang Besar, Perlis ke Kuala Lumpur bakal memakan masa hanya empat jam 15 minit berbanding kira-kira 12 jam menerusi perkhidmatan lokomotif diesel.
Perkara ini dinyatakan Pengerusi Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) Datuk Ir Nawawi Ahmad kepada Bernama yang turut memberitahu perkhidmatan ETS bakal bermula September ini menggunakan landasan berkembar selaju 160 kilometer sejam.
Beliau yang juga Anggota Parlimen Langkawi berkata secara rasmi ETS akan bermula September ini, namun diharap ia dapat beroperasi sebulan lebih awal iaitu pada Ogos.
“Sah ia akan bermula secara rasmi September ini. Kami kini sedang melakukan pelbagai ujian,” katanya.
Nawawi menjelaskan bagi laluan Padang Besar-Kuala Lumpur, ETS akan berhenti di lima buah stesen utama.
Difahamkan stesen berkenaan ialah Arau, Alor Setar, Bukit Mertajam, Ipoh sehingga berakhir di KL Sentral.
Beliau berkata KTMB akan menjalankan ujian laluan selama sebulan Jun ini.
Perkhidmatan Padang Besar-Kuala Lumpur pada mulanya akan menggunakan empat set tren daripada 10 set yang dibeli daripada sebuah syarikat China, CSR Zhuzhou Electric Locomotive Co, katanya.
KTMB dijangka menerima lima set tahun ini manakala selebihnya tahun depan, tambahnya.
“Dengan empat set itu, kita berkemungkinan akan mengadakan perkhidmatan sebanyak empat kali sehari iaitu pada sebelah pagi, tengah hari, petang dan malam,” jelasnya.
Nawawi berkata KTMB masih menjalankan kajian mengenai jadual perkhidmatan ETS selain turut mengambil kira faktor penawaran dan permintaan daripada pengguna.
“Jadual perkhidmatan ETS Padang Besar-Kuala Lumpur serta harga tiket akan ditentukan kemudian,” katanya.
Projek landasan berkembar elektrik Ipoh-Padang Besar bermula pada 2008 dan bernilai kira-kira RM13 bilion. Ia juga menyediakan perkhidmatan pengangkutan kargo.
Laluannya bakal dipanjangkan sehingga Johor Baharu. – BERNAMA
|
|
|
|
|
|
|
|
Ooh ni la kut mak aku bitau lalu 2 hari lps...wat testing kut...dia berenti sat ja kt stesen tu...looking 4wd to this ... |
|
|
|
|
|
|
|
waaa...cam best jerk..
senang la nk balik Ipoh atau trus melencong ke utara.. |
|
|
|
|
|
|
|
untong ler....tak laku ler bas kek sano nanti..... |
|
|
|
|
|
|
|
yey...xsabor nak pi holiday ke Perlis skali lagi..byk masa blh jimat ni...
terbayang2 sawah nan menghijau di tepi rumah adik ipar ku..
sambil memancing ikan keli....
|
|
|
|
|
|
|
|
Arau, Alor Setar, Bukit Mertajam, Ipoh sehingga berakhir di KL Sentral.
bm? butterworth? |
|
|
|
|
|
|
|
turun bm senang balik kulim
takyah harap kat bas je
nak tunggu airport lambat lagi |
|
|
|
|
|
|
|
kena la consider utk berenti kat bandar2 besar cam SP jugak.... excited nak tunggu launching nak bawak anak2 balik kampung naik train.. |
|
|
|
|
|
|
|
semua tu x penting.... yg penting nak tau harga tiket berapa.... |
|
|
|
|
|
|
|
KALAU TIDAK KEBAS BONTOT MAU 6JAM NAK SAMPAI KE KEDAH NAIK BUS. . DARI KL
|
|
|
|
|
|
|
|
tak sabar nak tau. suka gi perlis. |
|
|
|
|
|
|
|
TAMBANG?
KALO RM200..XPELA BAIK NEK BAS..KEBAS MONTOT PUN XPE.. |
|
|
|
|
|
|
|
Harap Pak Lah tak dijemput untuk merasmikan projek ni.
Kalau tak dulu kosnya hanyalah RM6 Billion drp JB-Padang Besar.
Bila dibatalkan dan dibuat semula kosnya RM13 Billion Gemas-Padang Besar sahaja.
Lagi satu fakta, keretapi KTM ini merupakan yang terlaju di duniawi ini yang menggunakan landasan sempit.
|
|
|
|
|
|
|
|
pekena laksa pasembur mee udang pulut mangga |
|
|
|
|
|
|
|
boleh mancing sepat dari ketapi, ada pekej.....
|
|
|
|
|
|
|
|
ETS rasanya taknak singgah Butterworth sebab akan buang masa.
Harapannya Komuter utara akan serve sector ini Sungai Petani-BM-Butterworth, Parit Buntar
|
|
|
|
|
|
|
|
ETS ke ipoh dah lama ade la awak~~~
|
|
|
|
|
|
|
|
kan, landasannya sempit betul, huhu...
|
|
|
|
|
|
|
|
Boleh pegi Penang for weekend holiday |
|
|
|
|
|
|
|
Banyak negara tak guna jadi susah nak dapat bekalan atau nak service keretapi.
Aku heran KTM ni. Patut dah boleh migrate ke standard gauge terus.
|
|
|
|
|
|
|
| |
|