CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2801|Reply: 13

[Tempatan] KL Sentral nafas baharu kawasan Brickfields

[Copy link]
Post time 21-2-2015 11:19 PM | Show all posts |Read mode
Edited by R2D2 at 21-2-2015 11:20 PM


Brickfields bukanlah sebuah kawasan yang berada di tengah-tengah bandar raya Kuala Lumpur, tetapi hanyalah kawasan pinggir bandar yang dibangunkan kerana terletak hampir dengan kota metropolitan tersebut.

Kemudahan akses dan hab pengangkutan rel menjadikan kawasan kecil tersebut begitu signifikan untuk dibangunkan sebagai pusat tumpuan pengunjung Kuala Lumpur yang datang dari seluruh negara.

KL Sentral mula beroperasi pada tahun 2001 menjadi lokasi tumpuan buat pengunjung termasuk mereka yang bekerja di Kuala Lumpur sebelum mengambil tren ke destinasi masing-masing.
Advertisement

Begitulah fungsinya sebagai hab pengangkutan moden, namun kawasan yang merupakan sebahagian daripada Brickfields itu tidak lari daripada tanggapan masyarakat sebagai sebuah tempat yang sesak dan susah untuk meletakkan kenderaan.

Sebenarnya KL Sentral dibina untuk meminimumkan penggunaan kenderaan persendirian dan menggalakkan orang ramai menaiki kenderaan awam seperti komuter, aliran transit ringan (LRT), bas dan sebagainya.


Begitulah penjelasan diberikan oleh Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB), Mohd Imran Mohamad Salim.

Beliau turut memberitahu MRCB merancang mewujudkan bandar raya moden dengan memberi tumpuan kepada kemudahan pejalan kaki untuk ke kawasan sekitar.

“KL Sentral, hab pengangkutan ini dibina dan dimasukkan elemen-elemen seperti kemudahan pergerakan tanpa kenderaan peribadi serta pembangunan berteraskan teknologi hijau.

“Dengan pembangunan berorientasikan konsep tersebut, kita tumpukan kepada pembinaan-pembinaan ruang pejabat yang banyak serta pusat membeli-belah supaya para pengunjung atau pekerja tidak perlu membawa kenderaan sendiri. Justeru, mereka hanya perlu datang naik tren.

“Apabila tiba di KL Sentral, mereka hanya perlu jalan kaki untuk ke pejabat dan tidak lagi risau untuk menempuh trafik yang sesak, tempat letak kereta dan sebagainya,” jelasnya ketika ditemui S2 baru-baru ini.

Merancakkan lagi pembangunan di KL Sentral dan kemudahan akses ke destinasi-destinasi pelancongan di Kuala Lumpur, Mohd Imran memberitahu bahawa beliau mahukan orang ramai datang ke Brickfields dan Kuala Lumpur.

“Dekat Kuala Lumpur ada banyak tempat-tempat menarik untuk dilawati dan setiap hari kota metropolitan ini menerima ribuan kunjungan pelancong dalam dan luar negara.

“Jadi, kita wujudkan pelbagai kemudahan yang bermula di KL Sentral. Dekat sini, boleh dikatakan sebagai pusat informasi buat para pelancong yang ingin ke destinasi-destinasi dalam Kuala Lumpur dengan menggunakan pengangkutan awam.

“Kini, pihak MRCB mencadangkan kepada kerajaan untuk membina beberapa laluan berbumbung ke muzium dan Taman Tasik Perdana sebagai kemudahan kepada pelancong untuk berjalan kaki ke kawasan-kawasan tersebut.

“Kalau bercerita tentang jalan kaki, dekat KL Sentral sahaja terdapat tujuh bangunan yang dihubungkan dengan laluan pejalan kaki berbumbung sehinggalah ke Jalan Tun Sambanthan,” katanya.

“Selain itu, kita juga mahu ramai orang berkunjung ke Brickfields sebagai sebuah kawasan unik di mana wujudnya Little India yang terletak di Jalan Tun Sambanthan,” katanya.

Tambah beliau, KL Sentral dan Brickfields sangat berkait rapat, selain terletak dalam kawasan tersebut, kemasukan pengunjung melalui hab pengangkutan awam itu membantu merancakkan lagi aktiviti perniagaan di Brickfields.

“KL Sentral dan Brickfields saling memberi faedah antara satu sama lain, pembangunan KL Sentral memberi peluang pekerjaan yang baik kepada anak muda Brickfields, dalam masa yang sama turut membantu perniagaan mereka.

“Kebanyakan pekerja yang bekerja di KL Sentral akan keluar makan tengah hari di sekitar Jalan Tun Sambanthan. Mereka akan berjalan kaki melalui pusat membeli-belah baharu Nu Sentral dan laluan pejalan kaki berhawa dingin. Begitu juga penduduk Brickfields akan melalui jalan yang sama untuk ke KL Sentral.

“Siapa yang mampu hendak makan tengah hari dekat hotel, saya pun tak mampu, mesti hendak cari kedai mamak juga,” selorohnya.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-2-2015 11:26 PM | Show all posts
tp little yindia tu jammed nk mampos sbb yindia2 ske park tepi2 jln halang laluan
sape2 yg ske tgk movie kat midvalley tu, da leh beralih ke nu sentral sbb sana masih x ramai
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2015 11:40 PM From the mobile phone | Show all posts
fcl29 replied at 21-2-2015 11:26 PM
tp little yindia tu jammed nk mampos sbb yindia2 ske park tepi2 jln halang laluan
sape2 yg  ...

Dah ramai la sis, banyak keling lak tu.  
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2015 11:48 PM | Show all posts
KL sentral for me agak fail dari segi design, tak semua laluan LRT masuk dan 'sentuh' bangunan KL sentral ni, contoh cam tren STAR dan MRT sg buloh....

nak besarkan bangunan KL sentral pun agak mustahil, keliling bangunan tu dah dirapatkan dngan bangunan2 pejabat...
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2015 11:50 PM | Show all posts
office agoda pun kat situ
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2015 12:36 AM | Show all posts
revolusi_30 replied at 21-2-2015 11:40 PM
Dah ramai la sis, banyak keling lak tu.

ayoyoyo.. lama2 tayang filem tamil je situ
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 22-2-2015 01:22 AM From the mobile phone | Show all posts
revolusi_30 replied at 21-2-2015 11:40 PM
Dah ramai la sis, banyak keling lak tu.

Kawan aku keje kat Menara Shell
Dia kata gym celebrity fitness nu sentral mmg ramai ummah keling
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2015 01:35 AM | Show all posts
baru kelmarin ai pi kt area kompleks Nu Sentral jln2 dlm tuh... ok laa sbb baru lagi...

skrg dah byk sgt shopping complex sampai tatau nk pi mana...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-2-2015 01:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Omg bencinya tempat ramai keling.. konfem berbau. Dahlah suka menyusahkan orang.. main parking tak pk orang lain
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2015 01:52 PM | Show all posts
fcl29 replied at 21-2-2015 11:26 PM
tp little yindia tu jammed nk mampos sbb yindia2 ske park tepi2 jln halang laluan
sape2 yg  ...


tempat sempit
pastu ada laks tempat parking kat situ


Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2015 01:56 PM | Show all posts
oni313 replied at 21-2-2015 11:48 PM
KL sentral for me agak fail dari segi design, tak semua laluan LRT masuk dan 'sentuh' bangunan KL se ...

Dari segi urban planning & transportation negara kita memang fail
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2015 02:11 PM | Show all posts
Syd replied at 24-2-2015 01:52 PM
tempat sempit
pastu ada laks tempat parking kat situ

Di sini pulak sepanjang jalan org parking. Satu lane dah tak boleh guna


This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2015 02:14 PM | Show all posts
ultra78 replied at 24-2-2015 02:11 PM
Di sini pulak sepanjang jalan org parking. Satu lane dah tak boleh guna

selalu tuk pelancongan, asik tunjuk jalan tu aman2 jahh
ada seketul dua keter lalu
pastu ala2 pejalan kaki santai2 shopping sambil jamu mata
tengok2 restoran

hakikatnyer?
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2015 02:20 PM | Show all posts
cmf_premierleag replied at 22-2-2015 01:22 AM
Kawan aku keje kat Menara Shell
Dia kata gym celebrity fitness nu sentral mmg ramai ummah keling

tpi aku tgk banyak yg muda2 bnyak yg jenis modern..
tak de bau punya...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

13-11-2024 11:11 AM GMT+8 , Processed in 0.182585 second(s), 26 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list