CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 7236|Reply: 25

Jangan Kita Ingat Kurus Tiada Kolestrol

[Copy link]
Post time 6-10-2014 10:48 AM | Show all posts |Read mode


10 Makanan Yang Mencegah Arteri Tersumbat...


1. Bawang putih

Sejak zaman purba bawang putih telah digunakan untuk merawat hati penyakit dan tekanan darah tinggi. Menurut kajian yang diterbitkan dalam perubatan pencegahan, bawang putih menghalang arteri koronari menjadi keras menjadi kapur yang berfungsi sebagai penanda bagi plak pembentukan.

2 Anggur

Anggur kaya dengan flavonoid, quercetin, dan resveratrol. Ini flavonoid telah didapati untuk mencegah pengoksidaan kolesterol buruk yang membawa kepada pembentukan plak pada dinding arteri. Mereka juga mengurangkan risiko membangunkan darah beku yang boleh membawa kepada serangan jantung.

3 Bayam

Bayam kaya dengan kalium dan folik asid, kedua-duanya bertindak sebagai pertahanan terhadap tekanan darah tinggi. bayam adalah juga kaya dengan lutein, karotenoid tumbuhan yang bukan sahaja melindungi daripada umur degenerasi makula berkaitan tetapi juga mencegah serangan jantung dengan menjaga arteri bebas daripada kolesterol membina.

4 Ikan

Kajian yang dijalankan oleh penyelidik di Southampton University mendapati bahawa Omega 3 minyak, hadir dalam ikan seperti tuna dan salmon, berhenti pengumpulan deposit lemak dalam arteri. Asid lemak mengelakkan pembekuan daripada membentuk dan kolesterol daripada menjadi teroksida.

5 Minyak zaitun

Kolesterol teroksida hanya mampu berpegang kepada arteri anda dinding dan bentuk plak. Lemak monotaktepu membentangkan di minyak zaitun apabila dicampur dengan molekul kolesterol tidak baik menjadi kurang mungkin teroksida.

6 Tomato

Menurut kajian yang dijalankan oleh penyelidik Korea, lycopene, sebatian yang terdapat di dalam tomato yang memberi mereka warna mereka, membantu dalam mencegah pengerasan arteri. Para penyelidik mendapati bahawa wanita yang lycopene tertinggi tahap dalam darah mereka mempunyai kekukuhan kurangnya dalam arteri mereka.

7 Delima

Jus delima bukan sahaja muncul untuk mencegah pengerasan arteri dengan mengurangkan kerosakan saluran darah, tetapi boleh juga menterbalikkan perkembangan penyakit ini. delima buah-buahan dan jus yang tinggi kandungan antioksidan, yang boleh membantu perjuangan pengerasan arteri.

8 Kiwi dan tembikai

Makanan ini kaya antioksidan berfungsi dengan mengurangkan LDL toksik kolesterol, yang dibentuk melalui proses berkarat dalam anda arteri. Mereka boleh membantu menghentikan karat di trek dan juga mencegahnya daripada merebak. Makan satu cawan tembikai atau satu kiwi setiap hari untuk unclog arteri anda.

9 Jus Cranberry

Jus ini strain lemak daripada arteri. Daripada harus lemak terkumpul di dalam saluran darah, jus ini meningkatkan anda keupayaan sel untuk menyerap lemak dan menggunakannya untuk pengeluaran tenaga. Minum tiga gelas jus ini setiap minggu untuk unclog arteri anda.

10 Oat

Terima kasih kepada gentian larut dalam oat, kolesterol tidak berdiri peluang. Serat ini melekat pada kolesterol dan membawa ia keluar dari sistem anda. Beberapa kajian mempunyai menunjukkan bahawa pemakanan hanya 1 1/2 hingga 2 1/2 cawan oat- dimasak bijirin bran setiap hari boleh menurunkan paras kolesterol sebanyak hampir 20%.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-10-2014 10:57 AM | Show all posts
nice info
Reply

Use magic Report

Post time 6-10-2014 11:23 AM | Show all posts
great!!!!!!1
Reply

Use magic Report

Post time 6-10-2014 12:45 PM | Show all posts
gud infoooo...jap lagi nak beli tembikai selori
Reply

Use magic Report

Post time 6-10-2014 01:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Hmmm kolesterol tidak berdiri peluang
Reply

Use magic Report

Post time 6-10-2014 03:41 PM | Show all posts
Dark_Vampire posted on 6-10-2014 12:45 PM
gud infoooo...jap lagi nak beli tembikai selori

Buat apa sampai selori?
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 6-10-2014 09:54 PM | Show all posts
hari raya korban makin tambah la kolestrol bdn, sebab mkn sup lembu korban surau
Reply

Use magic Report

Post time 6-10-2014 11:06 PM | Show all posts
Ishh..mcm manala nk bg oat tu sedap..nk muntah mkn xdak rasa apa2 ni...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-10-2014 11:20 PM | Show all posts
alieyrina posted on 6-10-2014 11:06 PM
Ishh..mcm manala nk bg oat tu sedap..nk muntah mkn xdak rasa apa2 ni...

mcm2 resepi yg kita ada menggunakn oat,bila dh cuba sedapla
Reply

Use magic Report

Post time 7-10-2014 12:23 AM | Show all posts
alieyrina posted on 6-10-2014 11:06 PM
Ishh..mcm manala nk bg oat tu sedap..nk muntah mkn xdak rasa apa2 ni...

bulan posa hari tuh aku makan oats campur sambal tempe goreng kering semata-mata...aku ada makan nasik...maybe sekali dua kut sebab teringin...yg lain aku telan oats plus sambal tempe...sahur aku minum air masak saja,,,aku turun 10 kilo dlm masa sebulan posa...terawih pun ok

tapi















sebulan lepas raya naik 15 kilo sebab aku dah tak telan oats dah



Reply

Use magic Report

Post time 7-10-2014 12:25 AM | Show all posts
sambaldurian posted on 6-10-2014 09:54 PM
hari raya korban makin tambah la kolestrol bdn, sebab mkn sup lembu korban surau

Sup ekor lembu pun best..
Reply

Use magic Report

Post time 7-10-2014 01:28 AM | Show all posts
noell posted on 7-10-2014 12:23 AM
bulan posa hari tuh aku makan oats campur sambal tempe goreng kering semata-mata...aku ada makan n ...

benar lah kata org oats buleh kurangkan berat badan,

pakcik aku dulu pagi2 breakfast oat + susu , hari2 susut 3 inci gak la perut, tp amik masa la dlm 3 bulan...sebab beliau tidak bersenam, cuma jaga makan je....

wa pernah gak cuba makan oats, tp tak sedap, nasi lemak the tarik  gak la best utk breakfast..he.he.
Reply

Use magic Report

Post time 7-10-2014 08:24 AM | Show all posts
Kolestrol bukan bermakna badan gemuk, overweight....ia bergantung kpd pemakanan. Satu lagi ada orang yg mmg 'asli' kolesterol tinggi.
Reply

Use magic Report

Post time 7-10-2014 10:55 AM | Show all posts
noell posted on 7-10-2014 12:23 AM
bulan posa hari tuh aku makan oats campur sambal tempe goreng kering semata-mata...aku ada makan n ...

tragisnyaaaaaa.......

turun 10kg naik 15kg
Reply

Use magic Report

Post time 7-10-2014 12:43 PM | Show all posts
intriQue posted on 7-10-2014 10:55 AM
tragisnyaaaaaa.......

turun 10kg naik 15kg

tragis kan???

aku salah kan open house hari raya la...makan semua sedap2...takdak org hidang oat pun...so did I had any choice??? no kena la makan rendang ketupat lemang semua tuh...dah tuh open house melimpah sampai bulan zulkaedah mcmana???
Reply

Use magic Report

Post time 7-10-2014 12:46 PM | Show all posts
salimrock posted on 7-10-2014 01:28 AM
benar lah kata org oats buleh kurangkan berat badan,

pakcik aku dulu pagi2 breakfast oat + susu ...

ala bg salim mcm org kg aku dok kata...alah bisa, tegal biasa (kalo sebut peribahasa tangan ikut karam singh pls)
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 7-10-2014 02:10 PM | Show all posts
noell posted on 7-10-2014 12:23 AM
bulan posa hari tuh aku makan oats campur sambal tempe goreng kering semata-mata...aku ada makan n ...

sadisnya,


Reply

Use magic Report

Post time 8-10-2014 08:42 PM | Show all posts
alphawolf posted on 7-10-2014 08:24 AM
Kolestrol bukan bermakna badan gemuk, overweight....ia bergantung kpd pemakanan. Satu lagi ada orang ...

Betul tu... Ada member aku body kurus elok je tapi kolestrol jahat memang tinggi sampai doktor suruh makan ubat bagi low kan kolestrol tu. Dia jenis makan je segala benda tapi body tak naik2., nah last skali rupanya semua lemak2 tu bukan collect kat badan dia, tapi kat saluran jantung...
Reply

Use magic Report

Post time 9-10-2014 08:46 AM | Show all posts
noell posted on 7-10-2014 12:43 PM
tragis kan???

aku salah kan open house hari raya la...makan semua sedap2...takdak org hidang ...

awat x bwk bekal oat setiap kali g open house...haishhh...
Reply

Use magic Report

Post time 9-10-2014 08:49 AM | Show all posts
good info..
tq 4 sharin'
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

22-4-2024 02:28 AM GMT+8 , Processed in 0.078124 second(s), 52 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list