|
MENERUSKAN penambahbaikan powertrain kepada penggunaan teknologi SKYACTIV, pihak Mazda meneruskan perubahan berkenaan kepada model Mazda5.
Model MPV (kenderaan pelbagai guna) itu kini tiba ke pasaran Malaysia pada harga RM157,279 dengan empat pilihan warna.
Mazda5 mungkin salah satu model terakhir dalam barisan keluarga Mazda yang menerima teknologi Skyactiv. Ini kerana barisan model lain telah menerima penambahbaikan sekitar tahun lalu.
Mazda5 terkini dipadankan dengan enjin 2.0 liter Skyactiv -G bersama transmisi automatik SKYACTIV -Drive. Bahagian kabin Mazda5 menawarkan kerusi '6 + Satu' yang mana kerusi satu lagi berada di bawah antara kedua-dua tempat duduk di barisan kedua.
Dikenali sebagai kerusi ‘Karakuri', ia juga boleh bertukar menjadi kotak penyimpanan serta condong ke tepi untuk membolehkan akses berjalan ke barisan ketiga. Salah satu tempat duduk di barisan kedua juga boleh dilipat sehingga mendedahkan ruang penyimpanan di bawahnya.
Pintu gelongsor berkuasa pada kedua-dua sisi didatangkan standard dan peralatan standard lain termasuk bumbung matahari, sistem navigasi GPS dan sistem hiburan dengan monitor LCD yang diletakkan di belakang kedua-dua perehat kepala kerusi depan.
Reka bentuk dan prestasi enjin SKYACTIV -G menunjukkan bahawa enjin pembakaran dalaman masih yang berdaya maju kerana ia boleh memenuhi piawaian kawalan pelepasan yang sukar dan juga sasaran kecekapan bahan api hari ini.
Ia mempunyai suntikan bahan api langsung yang menyumbang kepada mengurangkan penggunaan bahan api dan juga meningkatkan penjanaan tork.
Reka bentuk dan prestasi enjin Skyactiv -G menunjukkan pembakaran dalaman enjin masih berdaya saing kerana memenuhi piawaian kawalan pelepasan emisi dan juga sasaran kecekapan bahan api.
Ia mempunyai suntikan bahan api langsung yang menyumbang kepada mengurangkan penggunaan bahan api dan juga meningkatkan penjanaan tork.
Walaupun nisbah mampatan yang luar biasa tinggi adalah titik yang kuat enjin Skyactiv, unit yang digunakan untuk Mazda5 ditala dengan nisbah mampatan 0:01 sederhana.
Pada keadaan ini enjin menghasilkan kuasa 149hp pada 6000rpm dan tork setinggi 190Nm pada 4100 rpm. Bagi penghantaran kuasa pula, Skyactiv-Drive ditala dengan rasa transmisi manual untuk penukaran gear yang lebih lancar.
Menyentuh soal bentuk Mazda5 tidak berubah dan masih mempunyai garisan berombak sepanjang sisi yang merupakan sebahagian daripada falsafah reka bentuk Nagare.
Reka bentuk ini masih kelihatan baik selepas sekitar beberapa tahun walaupun falsafah Nagare itu telah digantikan oleh falsafah Kodo untuk lebih banyak model baru-baru ini .
Model diimport dari Jepun itu didatangkan dengan jaminan tiga tahun.
|
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
|
|
|
|
|
|
| |
|