CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
View: 219201|Reply: 691

[Dunia] Maklumat Rasmi KEHILANGAN MH370 [Hari ke X]

[Copy link]
Post time 10-3-2014 10:47 AM | Show all posts |Read mode
Thread khas berita rasmi/serios/fakta sahaja. Tidak dibenarkan membuat spekulasi/teori/cadangan.
Posting yg tidak berkenaan akan dibuang.

Pihak bertanggung jawab sedang berusaha sedaya upaya menjalankan siasatan tentang kehilangan MH370.
  • Menerima laporan (24 jam sehari)
  • Mengkoordinasi mengikut agensi
  • Pengesahan laporan oleh agensi/mengikut kepakaran agensi/rakan usaha sama.
  • Menjalankan sisatan (selepas mengkoordinasi bergantung kepada priority)
  • Makluman kpd media melalui PC (atau kes dalam siasatan terlepas kepada pihak media)

Chronology Ringkas

Day 1. Sabtu, 8 Mar 2014.
  • 12.40 am berlepas dari KLIA
  • Kira2 jam 1.30 am pesawat gagal dihubungi.
  • Radar tidak dapat mengesan pesawat.
  • Segala komunikasi utama tidak memberi sebarang isyarat.
  • Backup system tidak memberi sebarang isyarat.
  • Usaha pencarian dimulakan.

Day 2. Ahad, 9 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan masih dijalankan. Tiada apa2 penemuan baru.
  • Kelengkapan teknologi moden dari negara luar masuk untuk memberi bantuan pengesanan.
  • Laporan menyatakan Boeing 777 merupakan pesawat berteknologi tinggi yg sangat hebat.
  • Laporan military radar merekodkan pesawat melakukan turnback.
  • Rakyat yg bukan pakar dilarang membuat spekulasi.

Day 3. Isnin, 10 Mar 2014.
  • Bantuan nelayan diperlukan bagi proses pengesanan.
  • Siasatan masih dijalankan. Tiada apa2 penemuan baru.

Day 4. Selasa 11 Mar 2014.

Day 5. Rabu 12 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan masih dijalankan. Tiada apa2 penemuan baru.
  • Pencarian diteruskan di Selat Melaka dan Laut China Selatan
  • Rakyat diminta berdoa dan meninggalkan amalan kurafat.

Day 6. Khamis 13 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan masih dijalankan. Tiada apa2 penemuan baru.

Day 7. Jumaat 14 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan masih dijalankan. Tiada apa2 penemuan baru.
  • Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah menitahkan solat hajat dilaksanakan selepas solat Jumaat bagi semua masjid seluruh Malaysia.

Day 8. Sabtu 15 Mar 2014.
  • Petunjuk baru menunjukkan kehilangan pesawat berarah ke koridor utara & koridor selatan
  • Usaha SAR di Laut China Selatan diberhentikan
  • Usaha SAR di Selat Melaka diberhentikan

Day 9. Ahad 16 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan & siasatan masih dijalankan.
  • Pencarian maklumat yg mungkin membantu diteruskan merangkumi anak kapal & penumpang pesawat.

Day 10. Isnin 17 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan & siasatan masih dijalankan.

Day 11. Selasa 18 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan & siasatan masih dijalankan.
  • Search area diperluas 2.24juta batu persegi..

Day 12. Rabu 19 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan & siasatan masih dijalankan.
  • Pegasus Malaysia ke koridor utara.

Day 13. Khamis 20 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan & siasatan masih dijalankan.
  • PM Australia mengumumkan kemungkinan serpihan di lautan Hindi dijumpai melalui satellite.
  • Usaha mencari serpihan untuk dikenalpasti dijalankan.

Day 14. Jumaat 21 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan & siasatan masih dijalankan.

Day 15 Sabtu 22 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan & siasatan masih dijalankan.

Day 16 Ahad 23 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan & siasatan masih dijalankan.

Day 17 Isnin 24 Mar 2014.
  • DS Najib mengumumkan pesawat telah tamat penerbangan di tengah2 lautan Hindi berdasarkan analisa satellite Inmarsat, UK (AAIB)

Day 18 Selasa 25 Mar 2014.
Siasatan dan pengesanan & siasatan masih dijalankan.

Day 19 Rabu 26 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan & siasatan masih dijalankan.

Day 20 Khamis 27 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan & siasatan masih dijalankan.
  • FBI tidak menemui sebarang maklumat yg dpt membantu dlm simulator Capt Zaharie

Day 21 Jumaat 28 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan & siasatan masih dijalankan.
  • Data Inmarsat dirujuk semula

Day 22 Sabtu 29 Mar 2014.
  • Siasatan dan pengesanan & siasatan masih dijalankan.

Kaedah menyelesaikan sesuatu permasaalahan.
  • Lek lek dlu, jgn berlagak / mengaku kesilapan
  • Setiap org melakukan kesilapan
  • Setiap org dianugerahkan kepakaran / ilmu / pengetahuan
  • Meminta ampun dan maaf antara manusia
  • Meminta ampun dan maaf drpd yg Esa
  • Apa yg penting, kerja sama, usaha, sabar dan yakin
  • Menerima qada dan qadar

Segala pengesan menggunakan teknologi moden hingga hari ini masih gagal tanpa sebarang keputusan. Zero! Seluruh umat Islam dimohon bersama-sama melakukan Solat Taubat dan Solat Hajat.

Bermula dengan bersatu, bermaaf-maafan sesama Islam dan juga rakan2 bukan Islam.

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Lagi Maha Penyayang

Solat Sunat Taubat
Solat sunat Taubat ini dilakukan sesudah seorang itu menginsafi kesalahan dirinya sendiri lantas memohon keampunan daripada Allah SWT.

Cara solat ini sama sahaja dengan solat yang lain, iaitu 2 rakaat sahaja.
Lafaz niat: "Sengaja aku solat sunat Taubat dua rakaat kerana Allah Taala"
Bacaannya: Bolehlah dibaca selepas al-Fatihah mana2 surah yg disukai.

Syarat2 Taubat:
  • Menyesal terhadap perbuatan yg lalu
  • Bencikan perbuatan tersebut
  • Bericta-tita tidak akan melakukan perbuatan itu lagi

Tetapi apabila melakukan perbuatan dosa terhadap manusia umpamanya mencuri, mengumpat, memukul dan sebagainya maka hendaklah ditambah lagi satu syarat iaitu memulangkan semula barang yg dicuri dan memberitahu kesalahan yg dilakukan.

Solat Sunat Hajat
Bagi mereka yg mempunyai hajat atau kesulitan dlm esuatu hal hendaklah solat Hajat 12 rakaat dgn 6 salam

Tiap2 2 rakaat 1 salam. Pada tiap2 rakaat sesudah al-Fatihah dibaca ayat Qursi dan surah al-Ikhlas. Selepas salam, sujud sekali dan ketika itulah kita memohon Allah mengenai perkara yang dihajati.

Lafaz niat: "Sengaja aku solat sunat Hajat 2 rakaat kerana Allah Taala."

Seelok-elok solat Hajat ini dilakukan pada waktu tengah malam sama ada pukul 1, 2 atau 3 pagi.

Setelah bangun drpd tidur terlebih dahulu hendaklah solat Tahajud. Setelah selesah hendaklah duduk iftirasy dan membaca istigfar sebanyak 71 kali.

Kemudian dibaca al-Fatihah sekali lagi unuk Nabi Muhammad SAW, arwah kaum Muslimin Muslimat dan arwah ibubapa. Selepas itu barulah dimulakan solat Hajat sebagaimana berikut:

Solat Hajat yg paling afdal ialah 12 rakaat, 6 kali salam. Pada tiap2 rakaat selain drpd yg disebutkan diatas tadi, boleh juga (selepas al-Fatihah) dibaca surah al-Ikhlas 11 kali. Apabila selesai 12 rakaat dan setelah salam, maka sujud sekali (diluar solat) dan baca doa solat hajat yg bermaksud:

"Tidak ada Tuhan melainkan Allah Yang Maha Lembut dan Maha Penyantun. Maha Suci Allah, Tuhan pemelihara Arsy yang Maha Agung. Segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam. Kepada-Mu-lah aku memohon sesuatu yang mewajibkan rahmat-Mu, dan sesuatu yang mendatangkan ampunan-Mu dan memperoleh keuntungan pada tiap-tiap kebaikan. Janganlah Engkau biarkan dosa daripada diriku, melainkan Engkau ampuni dan tidak ada sesuatu kepentingan, melainkan Engkau beri jalan keluar, dan tidak pula sesuatu hajat yang mendapat kerelaan-Mu, melainkan Engkau kabulkan. Wahai Tuhan Yang Paling Pengasih dan Penyayang"

Selepas selesai bacaan ini sebanyak 41 kali, barulah diminta apa yg dihajati. Seterusnya lakukanlah solat ini 1 malam, 3 atau 7 malam. Ini bergantung kpd penting dan sulitnya maksud atau perkara2 yg dihajatkan itu.

Walau bagaimanapun. solat Hajat ini boleh dilakukan mengikut cara yg berlainan dan lebih mudah dari yg diatas:
  • 2 rakaat sahaja
  • Bacaan pada rakaat yg pertama dibaca al-Fatihah dan surah al-Kafirun 10 kali dan pada rakaat ke2 dibaca al-Fatihah dam surah al-Ikhlas 10 kali.
  • Selepas salam, sujud sekali lagi dan dibaca

Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka (al-Baqarah, 2:201) 10 kali
Our Lord, give us good in this life, and in the Hereafter, and protect us from the Hellfire.
Ya Allah, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. (hadith: An-Nasa'iy 1292) 10 kali
O Allah: (please do) bless Muhammad and the Household of Muhammad
Tiada daya dan tiada kekuatan melainkan dengan izin Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung 10 kali
There is no power and no strength, save with Allah, the High, the Great

ref: Indahnya Hidup Bersyariat, Dato' Ismail Kamus ISBN: 978-967-5102-30-1

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Lagi Maha Penyayang
Maksud Surah Al-Fatihah
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
In the name of Allah , the Entirely Merciful, the Especially Merciful.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam
[All] praise is [due] to Allah , Lord of the worlds -
Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
The Entirely Merciful, the Especially Merciful,
Yang menguasai hari pembalasan
Sovereign of the Day of Recompense.
Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan
It is You we worship and You we ask for help.
Tunjuklah kami jalan yang benar
Guide us to the straight path -
(yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
The path of those upon whom You have bestowed favor, not of those who have evoked [Your] anger or of those who are astray.

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Lagi Maha Penyayang
Maksud Surah al-Ikhlas
Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa.
Say, "He is Allah , [who is] One,
Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat.
Allah , the Eternal Refuge.
Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan
He neither begets nor is born,
Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.
Nor is there to Him any equivalent."

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Lagi Maha Penyayang
Maksud Surah al-Kaafirun
Katakanlah (wahai Muhammad): "Hai orang-orang kafir!
Say, "O disbelievers,
Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.
I do not worship what you worship.
Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah.
Nor are you worshippers of what I worship.
Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat.
Nor will I be a worshipper of what you worship.
Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat.
Nor will you be worshippers of what I worship.
Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku".
For you is your religion, and for me is my religion."

ref: http://quran.com

Wallah wa'alam.
Last edited by mziskandar on 29-4-2014 08:56 AM

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 10-3-2014 10:55 AM | Show all posts
Dari website MAS, dah 10 Press release dikeluarkan.

Monday, March 10, 10:00 AM MYT +0800 Malaysia Airlines MH370 Flight Incident - 9th Media Statement

It has been more than 48 hours since we lost contact with our flight MH370 from Kuala Lumpur to Beijing.

Despite not being able to establish any positive findings on the whereabouts of the aircraft, Malaysia Airlines has been actively cooperating with the search and rescue authorities coordinated by the Department of Civil Aviation Malaysia (DCA).

DCA has confirmed that search and rescue teams from Australia, China, Thailand, Indonesia, Singapore, Vietnam, Philippines and the United States of America have come forward to assist. We are grateful for these efforts.

Malaysia Airlines' primary focus at this point in time is to care for the families. This means providing them with timely information, travel facilities, accommodation, meals, medical and emotional support. The costs for these are all borne by Malaysia Airlines.

Initial financial assistance has been given out to all families over and above their basic needs.

At least one caregiver is assigned to each family. These caregivers are well-trained staff and volunteers from Malaysia and other organisations.

As of now, there are more than 150 "Go Team" members consisting of senior management and caregivers at Beijing to attend to these families. In Kuala Lumpur, a different group of caregivers are attending to the families’ needs.

Families from other nations apart from China have been arriving at Kuala Lumpur since early yesterday. More are expected to arrive today.

Malaysia Airlines is working closely with the government of China to expedite the issuance of passports for the families as well as with the immigration of Malaysia for their visas into Malaysia.

When the aircraft is located, a Response Coordination Centre (RCC) will be activated within the vicinity to support the needs of the families. This has been communicated specifically to the families.

The airline continues to work with the authorities and we appreciate the help we are receiving from all parties and agencies during this critical and difficult time especially the members of the media.

Malaysia Airlines reiterates that it will continue to be transparent in communicating with the general public via the media in all matters affecting MH370.

Malaysia Airlines is similarly anxious and we appreciate the patience, support and prayers from everyone.


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 10:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Bagusss...aku dh lama tunggu thread yg x de speku atau bomohan..just berita rasmi saje
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 10:57 AM | Show all posts
Semoga ada perkhabaran baik utuk kita semua. InsyaAllah.

Seluruh dunia menantikan kepulangan MH370 dengan selamat

Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:05 AM | Show all posts

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:10 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:10 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:12 AM | Show all posts


the italian whose passport was stolen & used by a passenger to board the the flight MH370.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 10-3-2014 11:19 AM | Show all posts
tunggu maklumat sahih di sini shja.. kat opis tv duk kat luar, ruang legar..jauh plk dari bilik.
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:24 AM | Show all posts
Salaam.

Bagus thread nie.

Sapa2 speku, cantas terus.
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:26 AM | Show all posts
Tengok dlm tv..

Keluarga/waris penumpang dr beijing telah selamat tiba.
Beberapa group lg akan diterbangkan.

Jd bermakna semua waris berkumpul di sini.
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:29 AM | Show all posts
byk sgt update bnda merapu...
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:30 AM | Show all posts
baca kat paper tadi..

Kuala Lumpur: Dua nelayan di Kelantan mendakwa melihat sebuah pesawat terbang rendah, kira-kira lapan batu nautika dari Pantai Kuala Besar, Kota Bharu, awal pagi Sabtu lalu.

Azid Ibrahim, 55, berkata dalam kejadian jam 1.30 pagi itu, dia sedang memancing bersama seorang rakan apabila jelas dapat melihat pesawat terbabit terbang di bawah awan, tidak seperti biasa.

“Kami pelik kerana biasanya, pesawat tak terbang serendah itu. Kami takut ia terhempas, tapi pesawat terbabit terus terbang rendah menuju arah utara,” katanya ketika dihubungi, semalam.


Azid berkata, dia menonton televisyen kelmarin dan terkejut apabila mengetahui kehilangan pesawat MH370 bersama 227 penumpang dan 12 kru sebelum rakan yang bersamanya ke laut, bercerita kisah mereka melihat sebuah pesawat terbang rendah kepada penduduk lain.

“Pagi tadi (semalam), beberapa anggota polis datang ke rumah mengambil keterangan bagi membantu siasatan kehilangan pesawat itu. Saya kemudian diminta ke balai polis untuk buat laporan selain menunjukkan lokasi terakhir melihat pesawat terbabit,” kata bapa lima anak itu yang membuat laporan di Balai Polis Pengkalan Chepa.

Ditanya sama sama ada melihat asap atau api dari pesawat itu, Azid berkata, mereka tidak melihat tanda menunjukkan pesawat berkenaan mengalami masalah.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:30 AM | Show all posts
byk sgt update bnda merapu...
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:31 AM | Show all posts
kat tv pun duk ulang benda yang sama. memang tak dapat sources dari pihak yang terlibat.
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:32 AM | Show all posts
strictly news pls..& no ulasan on the news...
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 10-3-2014 11:34 AM | Show all posts
d-7-0ne posted on 10-3-2014 11:12 AM
the italian whose passport was stolen & used by a passenger to board the the flight MH370.


This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:34 AM | Show all posts
kalo aku mesti cancel seme ektibiti dgn flight neh...

seramm plakk...
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:36 AM | Show all posts
thanks bukak thread ni. kat opis so xblh nak hadap tv.
next pc pkul 12 tg/hr ni kan?
hopefully ada (positive) news.
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2014 11:38 AM | Show all posts
apa kata semua news update kat post #1... senang tak yah belek semua page
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

12-8-2022 04:42 AM GMT+8 , Processed in 0.095226 second(s), 24 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list