CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 4507|Reply: 34

[Dunia] Israel rancang ambil sebahagian al-Aqsa, Masjid Kubah Emas.

[Copy link]
Post time 5-12-2013 10:55 AM | Show all posts |Read mode
Dunia
Bahagi Haram al-Sharif
2013/12/05 -  03:47:55 AM

      
Pandangan dari jauh Kota Lama meliputi kawasan Haram al-Sharif di Baitulmaqdis. - Foto AGENSI

Israel rancang ambil sebahagian al-Aqsa, Masjid Kubah Emas

Baitulmaqdis: Kerajaan Israel sudah membahaskan di Parlimen cadangan membahagikan kawasan Kota Lama atau Haram al-Sharif yang menempatkan Masjid al-Aqsa dan Masjid Kubah Emas serta Tembok Ratapan antara kawasan Yahudi dan Islam.      

Ia berpunca daripada kegiatan sekumpulan kecil aktivis Yahudi menuntut hak melakukan upacara keagamaan di tapak kuil yang musnah, di tengah Kota Lama yang meliputi al-Aqsa selain kawasan Kristian dan Armenia.      
      
Kami mahu ia dibahagikan antara penduduk Yahudi dan Islam. Hari ini, Yahudi sedar Tembok Barat (Tembok Ratapan) tidak cukup” Aviad Visoli, Pengerusi Pertubuhan Temple Mount
      
Ia mencetuskan kemungkinan berlaku pertelagahan dengan dunia Islam, yang menganggap kawasan itu sebagai tempat suci dan mengharamkan Yahudi beribadah di situ.

Tetapi, setiap minggu, beratus-ratus penduduk Yahudi menaiki jalan kayu yang dibina di atas Tembok Barat dan memasuki kawasan itu.

Ambil peluang baca doa

Ramai berpura-pura bercakap di telefon bimbit tetapi sebenarnya membaca doa sebelum dengan sengaja menjatuhkan syiling dan  membongkok untuk mengutipnya sekalipun aksi tunduk kepala untuk berdoa diharamkan.      

Mereka tidak lagi dianggap militan kerana cadangan membahagikan kawasan itu kini dibahaskan di Parlimen Israel dan diterima puak tertentu dalam kerajaan campuran pimpinan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, lapor The Washington Post.

Pemimpin politik  dalam parti Netanyahu, mahu Israel memperluas bukan memperkecil kawalan di Tebing Barat, Baitulmaqdis Timur dan Kota Lama, termasuk Temple Mount (Kuil Bukit) atau Haram al-Sharif di kalangan umat Islam.

“Kami mahu ia dibahagikan antara penduduk Yahudi dan Islam. Hari ini, Yahudi sedar Tembok Barat (Tembok Ratapan) tidak cukup.

“Mereka mahu lebih daripada itu,” kata Pengerusi Pertubuhan Temple Mount, Aviad Visoli.

Tempat berkenaan adalah tapak Kuil Kedua Yahudi, dimusnahkan pada 70 selepas masihi ketika Titus menjadi pemerintah Roman, yang memaksa Yahudi tinggal dalam buangan.

Tembok itu yang dilawati 10 juta pengunjung setahun, adalah sebahagian bekas candi yang dibina di sekeliling kompleks kuil itu, kawasan paling suci bagi Yahudi. - AGENSI                                

Last edited by NIXAR on 5-12-2013 10:56 AM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2013 07:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Dasar yahudi laknatullah
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2013 07:26 PM | Show all posts
Org beragama mmg byk masalah.

Takde masalah buat masalah.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2013 08:07 PM | Show all posts
Modngengade posted on 5-12-2013 07:23 PM
Dasar yahudi laknatullah

Melihatkan agama banyak masalah, marilah kita dengar lagi Imagine dari John Lennon:-


Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2013 08:15 PM | Show all posts
Ia mencetuskan kemungkinan berlaku pertelagahan dengan dunia Islam, yang menganggap kawasan itu sebagai tempat suci dan mengharamkan Yahudi beribadah di situ.


Mahu beribadah menyembah Elohim pun ummah moslems sunni ini tidak benarkan, seolah2 dunia ini milik mereka pula dan bukan milik Elohim.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2013 08:17 PM | Show all posts
Sambil itu marilah kita dengar lagu Yahudi Beriman Suci cilanat ini yang tak habis2 buat lagu meminta keamanan dunia.



Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 5-12-2013 08:21 PM | Show all posts
BurningTimes posted on 5-12-2013 08:17 PM
Sambil itu marilah kita dengar lagu Yahudi Beriman Suci cilanat ini yang tak habis2 buat lagu memint ...

Lagu imagine lagi sedap.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2013 08:26 PM | Show all posts
gogo2 posted on 5-12-2013 09:21 PM
Lagu imagine lagi sedap.

Tapi yang ini bahasa lain kak, lagi hebat sebab ianya dari bahasa ummah suci yahudi. Semoga Elohim merahmati ummah suci yahudi.

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2013 08:43 PM | Show all posts
Awloh S.W.T. sayang ummah suci yehudi
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2013 08:49 PM | Show all posts
erkk tred mn bersarang ke
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2013 08:49 PM | Show all posts
Kassim_Patalon posted on 5-12-2013 08:43 PM
Awloh S.W.T. sayang ummah suci yehudi

Nak besarkan tembok ratapan ni ke? Harap2 dapat juga aku Shalat di Al-Aqsa nanti

Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2013 02:25 AM | Show all posts
org beragama 1000x kali lebih baik pada ateist
org agama bunuh org lain sebab nak masuk syurga
ateist bunuh manusia lain sebab wang, sebab pompuan
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2013 04:55 AM | Show all posts
ben yahud and the gang
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2013 01:53 PM | Show all posts
baru balik dari baitul maqdis ... melihat sendiri keadaan di sana
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2013 02:09 PM | Show all posts
walaupun yang bergaduh ni golongan yahudi dan islam, atheist gak yang disalahkan.
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2013 02:10 PM | Show all posts
dan walaupun yang buat semua ni adalah aktivis / ekstrimis agama, maka agama lah yang disalahkan.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-12-2013 02:28 PM | Show all posts
shema israel

semoga kemenangan kepada pihak yg benar dan suci

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-12-2013 03:08 PM | Show all posts
perang_sivil posted on 5-12-2013 08:49 PM
Nak besarkan tembok ratapan ni ke? Harap2 dapat juga aku Shalat di Al-Aqsa nanti

nak masuk ke sana kena buat passport negara lain kan. mcm mana prosedurnya? teringin nak ke sana
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2013 03:09 PM | Show all posts
NIXAR posted on 6-12-2013 03:08 PM
nak masuk ke sana kena buat passport negara lain kan. mcm mana prosedurnya? teringin nak ke sana : ...

tak payah kak,

ala2 kena buat border pass jah masuk ikut jordan.

banyak jah tour umrah yg pergi baitulmaqdis sekali.
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2013 03:11 PM | Show all posts
Vokuro posted on 6-12-2013 03:09 PM
tak payah kak,

ala2 kena buat border pass jah masuk ikut jordan.

akak pernah pergi sana ke? saya berhasrat nak menunaikan umrah berseorangan disana...
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

18-7-2024 03:54 AM GMT+8 , Processed in 0.372067 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list