View: 8002|Reply: 32
|
Staf gomen punya customer service ke laut!
[Copy link]
|
|
dan aku percaya masih ada lagi jabatan keajaan lain yg efisien,,,,
btw aku mmg setuju dengan apa yg ko rungutkan tu...sbb mmg dah pernah berlaku....call jabatan kerajaan ni....kalau berangkat kirer2 mcm magic bebeno weehh......kalau berjawab dengan greeting yang canteeek.....tu dah kira dalam sejarah la.....
sehinggalah persepsi aku pd CSO Gomen ni berubah bila baru2 ni ada masalah dengan password KWSP aku....so aku email la masalah aku dengan harapn..." takper la...depa nak reply sebulan dua bulan email aku ni pun tak kisah "...tup2....tu dia...tak sampai 20 minit depa reply,,,DAN x sempat aku nak replybalik aku dapat panggilan dr derang,,,,dan MASALAH aku selesai dlm masa tak sampai 1/2 JAM....perghh.....
Hmmm.....itulah perkhidmatan nyg aku pernah try baru2 ni dan telah mengubah sedikit persepsi aku kat staff gomen....harap2 akan ada jabatan lain se efisien KWSP,,,,harap2 lah,,,,
|
|
|
|
|
|
|
|
medangmru posted on 5-8-2013 03:40 PM
dan aku percaya masih ada lagi jabatan keajaan lain yg efisien,,,,
btw aku mmg setuju dengan apa ...
haa... kalo KWSP ai salute abis sbb start dari kita tepon (customer service tip-top, mcm bank), sampai la servis kat kaunter... sgt efisyen & pantas. Ai byk kali berurusan dgn KWSP, mmg ai bagi markah penuh la. PERKESO pun ok gak, ai penah gi kaunter kat Jalan Ampang & juga kat Jalan Tun Razak tu... servis pantas.
Sepatutnya Jabatan2 gomen yg lain jadikan KWSP ni sebagai benchmark diaorg utk capai kualiti yg telah ditetapkan.
|
|
|
|
|
|
|
|
leon_mclaren78 posted on 5-8-2013 03:59 PM
haa... kalo KWSP ai salute abis sbb start dari kita tepon (customer service tip-top, mcm bank), sa ...
tu la....Yaaaa..lagi satu PERKESO.,,,mmg awal tahun ni ada berurusan dengan PERKESO pasal tuntutan faedah kemalangan....aku mcm tak percaya yg cheque aku dah siap dalam tempoh tertentu...depa kata dan janji cheque akan sampai dalam tempoh 2 minggu....tp udah sampai kat post box tak sampai SEMINGGU ...perghhhhhhhhhhhh,,,mmg terkedu la dengan keefisienan keje derang ni,,,,PERKESO and KWSP aku rs depa nyer service smmg ngetop la...
|
|
|
|
|
|
|
|
leon_mclaren78 posted on 5-8-2013 04:15 PM
Kannn....
Ai btugas di bahagian HR... so mmg kena byk berurusan dgn jabatan gomen ni...
bukan semua ke laut....ya betul...setuju.......tp KEBANYAKANNYA KE LAUT...
|
|
|
|
|
|
|
|
medangmru posted on 5-8-2013 04:17 PM
bukan semua ke laut....ya betul...setuju.......tp KEBANYAKANNYA KE LAUT...
Betul2... tp kan mcm dh sinonim bila org sebut Jabatan Kerajaan je, kita akan terbayang la kerenah birokrasi, keja lambab gile, telephone ethic ke laut (garang jah), kat kaunter muka masam dan eksyen, serta staf2 yg suka curik tulang...
Bila la diaorg nk kikis mentaliti ni??
|
|
|
|
|
|
|
|
leon_mclaren78 posted on 5-8-2013 04:21 PM
Betul2... tp kan mcm dh sinonim bila org sebut Jabatan Kerajaan je, kita akan terbayang la kerenah ...
pernah pergi Jabatan tanah ...nak jumpa staff dekat kaunter tu skeeet punya payahhh wooo.....kat blakang kaunter ada la orgnya....tp depa macam tak amik pusing dengan kehadiran kita...siap sembang kuat2 lagi pasal anak la...pasal husband la....pasal shopping laaa.....tunggu dekat 1 jam lebey br ada org layan,,.,,,itupun kene pergi level lain dan terpaksa repeat balik mende yg sama.....
kalau sekali kene takper,.,,tp aku kene 4 kali berulang alik sbb nak settlekan masalah tanah arwah abah.....kalau sekali tu rsnya tak le aku bersangka buruk camtu....tp 4 kali repeat dtg kat jabatan tu....mmg bersangka buruk dah aku nih...
|
|
|
|
|
|
|
|
Imigresen Putarjaya ye...dulu aku penah meroyan peringkat 8 sebab kena "main" dgn staff kaunter.
Datang hari ni kata dokumen tak lengkap. Datang besok kata nak certified true copy pulak. Datang hari seterusnya kata pegawai cuti. Datang hari kemudiannya kata ada dokumen tak cukup pulak dahh....Dalam checklist takde apahal mintak itu ini. Bila tanya dia kata ambil nombor pergi kaunter sekian-sekian. Terus aku jadi Hulk versi Melayu. Semua org tengok aku.Ahh.. Ada aku kesah...??
Bila dah kecoh2 terus pegawai dia keluar dan check semua dokumen. Hasilnya memang dah lengkap sejak awal lagi. Tak sampai 10 minit setel semua. Sebelum blah, aku sempat sindir minah kat kaunter tadi lantas menyebabkan dia buat muka tenuk. Bodoh.. |
|
|
|
|
|
|
|
tungkai posted on 5-8-2013 10:14 PM
Imigresen Putarjaya ye...dulu aku penah meroyan peringkat 8 sebab kena "main" dgn staff kaunter.
...
imigresen putrajaya mmg byk dengar yg tak berapa bagus... ada ke staff pepagi datang keje dia dok maki2 orang yg beratur kat pintu masuk hanya sbb dia nak masuk tak boleh.... berbudi bahasa le sikit.... malangnya saper jadi laki dia...
|
|
|
|
|
|
|
|
ryo_takahashi1 posted on 6-8-2013 09:51 AM
mohon laporkan terus ke BPA... biar depa siasat sikit...
kat sini Biro Pengaduan Awam
Aku pun selalu gak kena..
Terbaru pegi Jabatan Insolvensi, kitorang x habis lagi berckp, mamat kaunter tu dah potong ckp itu tak boleh, ini tak boleh padahal kitorang just nak buat pertanyaan mengenai urusan di insolvensi ni. lepas tu mamat tu panas sebab kononnya kami tak faham2 dengan apa yang dia ckp. dahlah rambut tukar warna jadi blonde, butang baju dibukak, cincin penuh satu tangan lepas tu tak pakai pulak tanda nama. tengah org rumah aku bertekak dengan mamat tu, aku senyap2 p gambar carta organisasi yang ada muka mamat tu. sebelum blah, aku sindir mamat tu, kalau dia duduk jabatan aku, mmg dah lama aku sepak dia, nasib baik dia duduk jabatan lain. lepas blah kitorang terus pi BPA buat aduan. Keputusannya, Pengarah Insolvensi kol aku dan minta maaf atas apa yang terjadi, budak tu pulak kena bagi surat tunjuk sebab atas tatacara pemakaian. aku pun ckp dgn pengarah tu, saya pun kakitangan awam dan tak pernah layan org awam sampai begitu teruk, kenapa kakitangan tuan pula buat begitu.. itu pasal aku hangin sebab sepanjang perkhidmatan aku, tak pernah pula aku tak layan org2 awam yang datang ke pejabat ni.. lepas tu aku ckp hebat sangatkah duduk kaunter jabatan dengan tatacara pemakaian begitu, kalau dia nak teruskan penampilan begitu, lebih baik dia jadi bapak ayam.... terkedu pengarah tu bila aku ckp g2... kesimpulannya, buat je aduan p BPA, biar padan muke dorang kalau servis mcm kelas ayam tu... Last edited by kuppit on 16-8-2013 09:35 AM
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
aku sebagai org gomen.. kecik ati ngan statement tuan tanah... cume topic tu specifickan.. kt jabatan mane... sape officer yg bermasalah tu... aku, selaku org yg deal ngan org awam / supplier, kadang2 ade jgk tensen ngan supplier/ org awam neh.. lunch hour call.. time org nak balik br nk dtg kaunter... lepas tu kalau payment lambat dok push soh cepat.. yang paling sakit hati.. tak pernah baca langsung papan tanda kaunter cek ngan kaunter tender kt mane.. sokmo salah kaunter... mmg la yg tanye tu org lain2.. tp kalau hari2 datang.. tanye mende sama walaupun signboard sebesar alam.. ape kejadahnye.. jgn ungkit pasal kemaruk bonus or whatever.. sbb aku balik keje sejam lambat dr time aku balik.. n aku dtg keje ari sabtu kalau keje terlalu byk then x claim ot pung!
sekian, my seposen.. |
|
|
|
|
|
|
|
iN posted on 17-8-2013 09:15 PM
aku sebagai org gomen.. kecik ati ngan statement tuan tanah... cume topic tu specifickan.. kt jabata ...
uols x perlu kecik ati kalo uols x buat. kalo customer service uols excellent, bagus la.
Yg ai geram ni sbb ai dh banyakkkkkkkkkkkk kali terkena sampai x boleh nk list jabatan2 mana... kalo nk sebut satu2 mmg x abis sehari ai mengisahkan tugasan2 staf gomen yg x semenggah ni.
Ai pernah gi berurusan di pejabat tanah sbb ai folo my dad buat urusan penjualan tanah... kami berurusan kat 2 buah negeri (di Seremban dan di Slim River), dedua mmg standard sama ---- mcm !@%^&*(... malah mcm bagi isyarat suruh "bagi duit kopi" bila tau my dad nk jual tanah dgn harga ratusan ribu. Tp my dad x mo layan... apehal nk bagi duit kopi plak kan mmg dh tugas dia & dibayar gaji, buat la dgn amanah...
Bila my dad x layan pasal duit kopi tu, diaorg saje lengah2kan urusan tu... kami berulang-alik dari Seremban ke Slim River beberapa kali dlm sebulan tu. Memasing buat kerja mcm x de SOP. Kitaorg ikut segala arahan yg diberi, tp bila time submit form tu adaaaaaaaaaaaaaaaaaa je additional document & requirement... mmg rasa nk maki2 je. Yg pejabat kat Seremban kata lain, yg pejabat Slim River ckp lain, mmg layak dicarut2kan org mcm ni. Nk kata baru keja, memasing dh tua bangka. Penah skali nk jumpa asst.DO tu... org kat kaunter kata dia gi meeting, walhal nampak je dia mundar-mandir baru lps balik minum kopi agaknya.. Kitaorg dtg awal pagi, tp sampai ke ptg x setel2... malah tpaksa dtg lg next day...dgn minggu2 yg seterusnya bila tetiba org yg incas tu cuti. Dh la my dad x brape sihat... org tua kan... kitaorg dibuat mcm bola. Walhal urusan tu bukannya susah mana pun. Memasing buat keja mcm baru pertama kali jumpa kes org nk jual tanah.
Uols kena terima hakikat ni... ramai staf gomen yg perangai mcm ni. Buat keja x ikhlas. Kalo x bleh manage stress, carik la keja kat tpt lain yg x de stress2. Kami staf private pun biasa jah berhadapan dgn customer2 yg dungu & bodoh, tp be professional la... Ai pun penah kena maki dgn customer bodoh & sewel hokeh. Tp x bermakna ai tpaksa layan customer lain dgn buruk & tensen sampai seminggu x bleh buat keja & seterusnya amik cuti utk tenangkan fikiran. Jgn jadikan alasan stress utk layan customer lain dgn buruk. X kan x boleh ckp bebaik... at least ucap la slmt pagi/ptg ke... sejukkk hati customer, kalo nk marah pun x jadi. Ai biasanya kalo ada staff gomen yg jwb tepon pakai hello2 jah, ai saje jwb balik dgn basic proper greeting "Slmt pagi/ptg" dan diakhiri dgn ucapan terima kasih. Len kali gomen kena gi hantar kursus telephone ethic kat diaorg ni... jgn asyik gi hantar kursus mkn angin + shopping2 jah...hasil apa pun x de...servis masih di takuk lama.
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
besaklahhh gen pun ada gak urusan dgn gomen neh.. mmg boleh buat blood pressure go upstairs hokeh..
smbl lewa aje.. lelagi bila kita mntk serbis depa.. suka2 buat kptsan n tak kabo .. pstu dgn mcm tak ikelasnya
mmg nirrojim sgt |
|
|
|
|
|
|
|
iols keje gomen dan iols sndiri tak berapa puas hati dengan iols punya operator opis iols ni..
dept iols ni selalu berurusan dgn kontraktor, sometimes org awam yg buat aduan n jbtn2
kerajaan yg berkaitan.. disbbkn telefon kat meja iols x boleh buat direct call, so
iols terpaksala menggunakan perkhidmatan operator aka kaunter opis utk mntk diorg buat
sambungan.. mmg sakit hti sbbnya kdgtu salah sambung kat no meja org lain, kdgtu x sambung2,
iols duk tunggu2, xder, smpai kene interkom 2-3 kali tya, alasannya line penuh atau lupa..
kdg2 dlm sejam tu dekat 10x iols mintak sambung dgn pelbagai no, bila jd mcmtu boleh pulak dia
query iols blik "no siapa yg uols mntk ni?" perlu ker iols mention ni no kontraktor A, yg ni no jabatan B,
helllllllllooooo, iols x pernah gunakan telefon pejabat utk bergayut dgn mak ayah atuk nenek
adik beradik hokayyyyy... sakit hati iols..
ni terjadi dlm pejabat iols sndiri ni.. iols pulak kdgtu berurusan kat pejabat2 gov yg lain, normally
yg iols jumpa, yg jaga kaunter selalunya eksen lebey drpd bos2 yg kita nak berurusan tu.. ni iols punya
pengalaman sendiri, gitulaa..
dan tahun ni, iols ada pengalaman buruk dengan jabatan imigresen.. jabatan ni mmg suka buat hal kot..
iols nak buat passport utk iols, suami dan anak, iols pergi kat jabatan tu pagi, dia kata ada
beberapa dokumen yang tak lengkap (utk proceed anak punya passport), selain iols kena amik gmbr kat situ sbb gmbr iols xdek lagi.. then iols ni keluar dr opis tu dan crik kedai potostat berdekatan utk potostat dokumen yg diperlukan, bila sampai semula situ, katanya sistem down plk.. then iols mntk no fon spya iols blh call je tya bila sistem ok smula bru iols dtg.. tetiap hari iols call almost seminggu x ok lg, so iols decide pergi kl, kebetulan mmg ai nak ke kl umah adik bradik iols.. iols pergi buat kat cawangan wangsa maju tu.. kat situ oklaa dia pya layanan, tp yg buat iols sakit hati ialah, habis tiga2 beranak (weols) kena amik gmbr baru, katanya skrg dh x guna gmbr warna, guna gmbr hitam putih.. iols msa tu geram giler, iols ckplaa, bru mggu lepas iols amik gmbr kat jab imigresen temerloh, xdek plk imigresen sna ckp gmbr kna hitam putih, lgpon, iols amik gmbr kat kaunter dia kot, bukan kat kedai gmbr.. tp iols bertekak pon x guna kan, sebab dah prosedur dia kan.. yg dalam masa seminggu suka-suki tukar..
dekat stgh hari baru siap passport, tu pun laju sket sbb beratur kat kaunter khas (sbb anak iols bwh 2thn by the time), tiap sejam iols tya, dh siap blom, rupanya jd lmbt tu sbb nk dptkan signature boss yg dh dimasukkan dlm sistem.. ngam2 iols pya siap, dh ada pengumuman kata sistem down.. kalau iols x sempat amik passport iols, mmg iols ngamuk kot kat situ, jauh iols dtg nk buat pasport, dhlaa kat temerloh seminggu dh down..
tulaa pengalaman pahit iols tahun ni dengan jabatan imigresen.. huhuhu.. |
|
|
|
|
|
|
|
kalau dulu2, aku rasa nurse kot yg paling garang. tak tau lah kalau itu kata tak mesra pelanggan.
tp pengalaman aku berlaku dekat jab pendaftaran kat tempat aku ni. masya allah dia punya customer service, garang nyeeeeeeeeeeeee. semua org tau kot. tak reti senyum, takde ape2 hal. tp cara dia bercakap pon, sombongnye. dr aku umo doblas thn, aku dah jumpe dia. taon lps time tukar ic baru, dia ade lg. tp msh spt dulu. garang. |
|
|
|
|
|
|
|
uihhh..byknye pengalaman tak bagus dengan jab imigresen putrajaya...
setuju dengan post2 kat atas...tak semua CS dept gomen teruk..ada yang efisien..tp mmg banyak jugak yang kelautt...
adakah ni disebabkan service level agreement dengan SOP setiap jabatan lain? sepatutnya standardize kan yang mana boleh...
dan bos jabatan pls la check balik setiap call tu... Last edited by siputsedut on 30-9-2013 11:02 AM
|
|
|
|
|
|
|
|
memang ada yang 1st class customer servis tapi lebih banyak yang kelaut la. dah banyak kali kena. kecuali dia tahu you siapa.. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|