CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1733|Reply: 16

[Tempatan] Kasih ibu tak pernah luntur

[Copy link]
Post time 5-7-2013 09:21 AM | Show all posts |Read mode


BUNTONG – “Seminit pun saya tak pernah lepaskan dia dari pandangan mata, pergi kerja pun saya kendong…,” itu perumpamaan kasih sayang yang diberikan Erny Yusnita Kamaludin kepada anak kelimanya dari enam beradik yang mengidap penyakit kepala besar (hydrocephalus) sejak lahir.

Erny, 36, berkata, anaknya, Dennis Eqwan Adif Affendy, 5, kini hanya terlantar dan tidak mampu bergerak aktif seperti kanak-kanak seusia dengannya.

Menurutnya, keadaan itu menyebabkan dia terpaksa membawa bersama Dennis ke tempat kerjanya setiap hari bermula jam 6 pagi hingga 5 petang.

“Kalau saya tak kerja, mana cukup untuk tampung pendapatan keluarga, mahu atau tidak saya terpaksa bawa Dennis bersama ke tempat kerja, mujurlah saya mendapat majikan yang baik dan sangat memahami,” katanya ketika ditemui sempena kunjungan Pertubuhan Masyarakat Prihatin Perak di kediamannya di Rumah Pangsa Taman Harmoni, di sini, semalam.

Erny yang bekerja sebagai pencuci rumah di Taman Meru berkata, sepanjang tempoh lima tahun ini, tidak banyak karenah yang ditunjukkan Dennis, hanya kadangkala mengalami kejang dan sawan.

“Demam, batuk itu biasalah, Alhamdulillah setakat ini tiada apa-apa kompilasi teruk yang berlaku kepadanya, setiap empat bulan saya akan bawanya untuk rawatan,” katanya.

Erny berkata, dia dan suami pernah berhasrat menghantar Dennis untuk menjalani pembedahan membuang lebihan air dalam kepala, namun tidak dapat diteruskan kerana kekangan kewangan.

Erny berkata, pendapatan suaminya, Affendy Abd Hamid, 32, yang bekerja di bengkel besi tidak cukup untuk menampung keperluan mereka sekeluarga, apatah lagi, empat dari enam anaknya masing-masing berusia antara 10 hingga 7 tahun sudah bersekolah.

Dengan pendapatan RM20 sehari yang diperolehi serta gaji RM700 suaminya, Erny mengakui ada kalanya mereka terpaksa mengikat perut semata-mata bagi memastikan keperluan rawatan dan makanan Dennis mencukupi.

“Perkara paling sedih bila saya tak dapat belikan keperluan susu untuk Dennis, saya terpaksa beli susu murah harga RM6 sebab waktu tu duit tak cukup, tak kan nak minta tolong jiran dan saudara..mereka pun sudah banyak membantu,” katanya.

Bagaimanapun Erny berkata, bantuan bulanan yang diterima daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan sedikit sebanyak membantu mengurangkan bebanan yang ditanggung.

“Saya pernah juga mohon bantuan lain, tetapi tak berjaya, secara jujur kami tak pernah rasa pengalaman dikunjungi dan diberikan perhatian seumpama ini, apa-apa pun terima kasih,” katanya.

Berdasarkan laporan perubatan, keluarga ini dimaklumkan, Dennis yang membesar dengan bergantung kepada susu khas hanya mampu bertahan sehingga usianya mencecah tujuh tahun.

“Kami sikit pun tak pernah rasa susah atau terbeban dengan keadaan Dennis, dialah penghibur buat kami sekeluarga..ajal maut semua di tangan Tuhan, kalau boleh kami nak sentiasa bersama,” katanya.

Erny berkata, ketika lahir, Dennis mempunyai berat 5.4 kilogram dengan ukur lilit kepalanya 41 sentimeter.

“Kalau diikutkan otak Dennis kini hanya sebesar 50 sen sahaja,” katanya.

Tuah pakai baju pertubuhan

Pertemuan antara keluarga Erny bersama Pertubuhan Masyarakat Prihatin Perak berlaku tanpa dirancang apabila salah seorang ahli jawatankuasa mereka memakai pakaian rasmi pertubuhan itu ketika sedang bertugas.

Bendaharinya, Sunny Choo berkata, peristiwa berkenaan berlaku di sebuah bank apabila seorang pelanggan tampil melontarkan pertanyaan sama ada pertubuhan berkenaan dapat membantu mengetengahkan masalah yang dihadapi Erny.

Sementara itu, Ketua Urusetia Pusat khidmat dan Aduan BN Perak, Mohd Rawi Abdullah berkata, pihaknya akan segera membawa masalah keluarga Erny ke perhatian pihak berkaitan untuk bantuan sewajarnya.

Orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan bagi meringankan beban keluarga ini boleh menghubungi Erny di talian 01111182880 atau melalui akaun bank BSN miliknya bernombor 08103-41-00004778-4.

• Petikan Berita Online •

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-7-2013 09:36 AM | Show all posts
kesian nyer..
bertabah la..stiap org ada msalah yg berbeza beza..
Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2013 09:40 AM | Show all posts
semoga adik ni cepat sembuh..
Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2013 09:41 AM | Show all posts
yg sayang anak memang mcm nie...kalo boleh jd mcm kanggaro gendung anak kehulu kehilir...yg tak sayang anak tu buat sakit hati kita jer mendengarnye dera anak tak abis2...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-7-2013 09:41 AM | Show all posts
cariklah bini yg baik yg cekal macam ibu ni
Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2013 09:41 AM | Show all posts
kesiannya adik ni....mesti ada hikmah...bertabahlah si ibu...
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 5-7-2013 09:42 AM | Show all posts
semoga hidup mereka bertambah berkat & rahmat dari-Nya
Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2013 09:45 AM | Show all posts
kesiannye adik nie... sedih tgk die.. tabah la wahai ibu... ade ganjaran bsr buatmu di sisi Allah kerana menjaga amanahNye...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-7-2013 09:55 AM | Show all posts
Kalau la Dato Rozali dpt derma sikit dari 33j yg bakal he dapat... alangkah bertuahnya..

Bertuah she dpt majikan yg memahami...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-7-2013 10:15 AM | Show all posts
rindu kat ibu bila berulang kali baca topik kasih syg ibu...
Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2013 10:25 AM | Show all posts
betul kasih ibu takkan luntur...
wlupun taruk klorok...


p/s ingat hanya sebagian ibu...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-7-2013 10:29 AM | Show all posts
tongkatwaran75 posted on 5-7-2013 10:25 AM
betul kasih ibu takkan luntur...
wlupun taruk klorok...

dlm situasi begini memang "sebahagian"
Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2013 10:36 AM | Show all posts
Subhanallah..mmg ibu yg sejati.. semoga Allah memberi ganjaran untuk akak ni kerana menjaga anaknya yg sakit..
Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2013 12:02 PM | Show all posts
Mizlyn posted on 5-7-2013 09:55 AM
Kalau la Dato Rozali dpt derma sikit dari 33j yg bakal he dapat... alangkah bertuahnya..

Bertuah  ...

ni la.. org yg patut dpt derma cam aku tulis kat page sebelah..


Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2013 01:46 PM | Show all posts
ujian hidup masing-masing.....ibu ini sangat tabah.....
Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2013 02:25 PM | Show all posts
Leyla posted on 5-7-2013 12:02 PM
ni la.. org yg patut dpt derma cam aku tulis kat page sebelah..

  

semoga keluarga ni tabah

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-7-2013 02:52 PM | Show all posts
ya Allah, permudahkanlah kehidupan mereka sekeluarga
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

23-9-2023 06:15 AM GMT+8 , Processed in 0.115203 second(s), 44 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list