CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1869|Reply: 2

[Tempatan] Setengah juta penduduk KL & Gombak tiada air 5 hari

[Copy link]
Post time 12-4-2013 09:01 AM | Show all posts |Read mode
Kuala Lumpur: Setengah juta penduduk sekitar ibu negara dan wilayah Gombak dijangka berdepan gangguan bekalan air selama lima hari bermula semalam, berikutan paip penghubung dari Kolam Air Dusun Kubung ke Wangsa Maju pecah.
Paip itu dari jenis ‘mild steel’ berukuran lilit 2,000 milimeter pecah akibat tebing sungai di Kampung Melayu Batu Caves di sini, runtuh selepas hujan lebat yang turut mengakibatkan banjir kilat di ibu negara semalam.

Pengarah Eksekutif Bahagian Operasi Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) Yusof Saroji berkata, pihaknya terpaksa mengaktifkan Pelan Tindakan Kecemasan (ERP) Kod Kuning untuk pembaikan itu.


“Paip pecah ini membekalkan air kepada 89,760 akaun domestik dan pukal di 82 kawasan di Wilayah Gombak dan Kuala Lumpur yang mana dianggarkan kira-kira 500,000 pengguna bakal terjejas,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, di sini, semalam.

“Atas sebab itu, ERP diaktifkan untuk SYABAS memantau dan mengurus kawasan terbabit. Kita mengambil tindakan segera serta langkah sewajarnya untuk mempercepatkan kerja pembaikan yang sudah dimulakan hari ini,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, di sini, semalam.

Hadir sama, Pengarah Eksekutif Bahagian Hal Ehwal Korporat (SYABAS) Abdul Halem Mat Som. Yusof berkata, bagi mengurangkan impak di kawasan terjejas, SYABAS turut menyedia 25 lori tangki yang digerakkan ke lokasi berkenaan jika memerlukan, manakala 50 tangki air statik diletakkan secara berperingkat sebagai bantuan bekalan tambahan.

KONTRAKTOR pembaikan melakukan baik pulih pada paip pecah.

“Pihak kami mempunyai sejumlah 42 lori tangki dan 525 tangki air statik, namun kita gerakkan ia ikut keperluan dulu bagi meringankan kesulitan pengguna.

“Bagaimanapun, pengguna dinasihat menggunakan air secara berhemah dan mengelak daripada pembaziran sepanjang tempoh gangguan,” katanya.

Pengguna yang memerlukan maklumat lanjut boleh menghubungi Pusat Perkhidmatan Pelanggan (PUSPEL) di talian bebas tol, 1-800-88-5252 atau laman web www.syabas.com.my.

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 12-4-2013 09:03 AM | Show all posts
x sume org KL kena kan???
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2013 09:22 AM | Show all posts
maybe kat area2 wangsa Maju and kawasan sekitar yg bergantung kat paip tu la..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

31-1-2025 06:39 PM GMT+8 , Processed in 0.524714 second(s), 19 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list