CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 4634|Reply: 9

Cerpen: Ratuku [U] [UPDATE: 7/4/13]

[Copy link]
Post time 22-3-2013 01:53 PM | Show all posts |Read mode
Cerpen pernah TT tulis:
Cerpen: Kau untukku [PG-13] : TAMAT

BAHAGIAN 1

RAIHAN menahan debaran  yang  semakin hebat.  Serta  merta dia  memegang  dadanya takut-takut  jantung  terkeluar kerana  debaran  yang maha  hebat  itu. Wajahnya  mula  memerah menahan  rasa  malu lalu  pandangan  ditundukkan ke  lantai.
            “Sombong!”  Usik Muaz  setelah  Raihan melewati  dirinya.  Suka benar  dia  melihat telatah  malu-malu  Raihan itu.  Sejak  6 bulan  dia  berada di  UKM  untuk melanjutkan  pelajaran  matrikulasi dalam  asasi  ekonomi. Gelagat  pemalu  Raihan mencuri  perhatiannya  lagi-lagi mereka  berdua  satu course  makin  menjadi-jadi galaknya  merenung  gadis itu.
            “Macam takde  awek  lain ke  kau  nak pandang?”  Sapa  Joey dari  belakang.  Dari tadi  dia  memandang gelagat  temannya  itu. Sementara  Azlan  hanya memerhati.
            Muaz  tersengih. “Cuci  mata  beb!”
            Joey  buat muka  dan  Azlan ketawa  sinis.
            “Bad  taste! Raihan  dan  Liana tu  macam  langit dengan  bumi  kau tau  tak?  Dah ada  ikan  dekat depan  mata  tu kenapa  tak  disambar aje?”  kata  Azlan dengan  separuh  mencebik. Teringat  ramai  anak gadis  yang  begitu meminati  Muaz  tetapi yang  paling  menarik perhatian  sudah  pastinya Liana  yang  cantik menawan  itu.
            “Betul  kata Lan  tu.  Kalau aku  dapat  si Liana  memang  aku tak  lepas  dah tapi  kenapa  kau bodoh  sangat  tak terima  si  Liana tu?  Kau  patut bersyukur  tahu  tak sebab  dalam  ramai-ramai lelaki  dekat  UKM ni,  dia  yang terkejar-kejar  kau  tahu tak?”   Tambah  Joey. Setuju  sangat  dengan kata-kata  Azlan.
            Muaz  menjungkit bahu.  “Liana  tu cantik  tapi  tak menarik  bagi  aku. Kalau  kau  nak sangat  kat  Liana tu  apa  kata korang  aje  tackle?”  Muaz buat  muka  selamba.
            “Alah!  Dari layan  benda  kecik ni  jomlah  pergi  clubbing  nak?” Usul Azlan.
            “Aku  tak nak.”  Cepat  sahaja Muaz  menangkis  ajakan Azlan.  Senakal-nakal  dia pun  tidak  sama sekali  dia  akan menjejaki  tempat  itu.
            Joey  dan Azlan  tersenyum  kelat. “Kalau  dah  datang dari  kampung  jangan tunjuk  sangatlah.  Kita duduk  sini  takkan nak  jadi  kera sumbang.”  Sindir  Azlan. Geram  melihat  lagak baik  Muaz.  Alah...3 bulan  duduk  sini baiklah  dulu  tapi lama-lama  hancur  juga.
            “Mak  ayah kau  bukannya  tahu pun.  Lagipun  seronok apa  melepak  kat situ  boleh  releasekan  tension kalau  kau  ada masalah  duit  kitorang boleh  belanja,”  pujuk Joey.   Bersusah  payah mereka  mendekati  Muaz semata-mata  kerana  ingin mendapat  perhatian  biarpun Muaz  tampak  mesra kepada  sesiapa.  Dia tahu  Muaz  bukanlah calang-calang  orang  jika diperhatikan  keperibadiannya.
            “Keputusan  tetap sama.  Tak  mahu” Muaz  terus  berlalu.
            Azlan  dan Joey  berpandangan  hampa.



Last edited by FNA_AZHANI on 7-4-2013 06:05 PM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-3-2013 11:59 AM | Show all posts
Alaaaaaaaaaaa huhuhuhu
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-3-2013 10:59 AM | Show all posts
BAHAGIAN 2

RAIHAN lega bila  bayangan  Muaz mula  menghilang.  Sudah hampir  setahun  Muaz  menganggu  dirinya  dengan pandangan  mata  yang mendebarkan.  Walaupun  mereka jarang  sekali  berkomunikasi tetapi  gelagat  Muaz seperti  mengekorinya  membuat dia  lemas.
            Dia  tak tahu  mengapa  Muaz  berperangai  begitu padanya  atau  adakah dirinya  sahaja  yang merasa  begitu?  Tipulah dia  tidak  merasai getaran  pada  dada apabila  matanya  saling tertangkap  dengan  renungan Muaz  yang  tidak diketahui  maksudnya.
            “Dia  suka kaulah.”  Usik  Shida melihat  wajah  serba tidak  kena  teman baiknya  itu.
            Raihan  terasa tubuhnya  keras  dengan aliran  haba  merah. Kenapa  dia  berperasaan begitu?
            Shida  ketawa sambil  memeluk  manja tangan  temannya.
            “Akulah  manusia bertuah  apabila  temanku dilamun  cinta,”  dikuis pipi  merah  Raihan.
            Raihan  tergeleng-geleng.  “Tidak! Tak  mungkin  aku suka  padanya.”  Nafi Raihan  dalam  getaran. Sungguh  dia  tak tahu  kenapa  dia mula  berperasaan  begitu sejak  kali  pertama lagi  menjejak  bumi UKM.  Seolah-olah  ada magnetik  menarik-narik  hatinya ke  arah  lelaki itu.
            “Tengok,  aku tahu  Ai  tak menipu  bukan?  Dari wajah  dan  suara kau  aku  dah tahu.”  Shida  menumpahkan pandangannya  ke  arah teman  baiknya  itu. Manis  sekali!  Adakah itu  rupanya  orang dilamun  cinta?  Ahh...bertuahnya  kau Ai.
            “Aku  sedar siapa  diri  aku Ida.  Aku  tak layak  untuk  dia lagipun  kau  tengoklah aku ni perempuan  ketinggalan  zaman dibandingkan  perempuan  yang berkawan  dengan  dia tu.  Masing-masing  cantik dan  up  to date.”  Perlahan  suara Raihana  manakala  Shida mencebik.
            “Aku  rasa dah  beratus  kali kau  bagitahu  ayat yang  sama  sampai dah  set  dekat kepala  aku  ni. Ai  jangan  ada rasa  rendah  diri, kau  ada  kelebihan tersendiri  lagipun  aku jelik  sangat  kebanyakkan perempuan  yang  mengejar Muaz.  Macam  tak cukup  kain!  Seteruk aku  pun  yang tak  bertudung  ni masih  jaga  batas berpakaian.”  Bebel  Shida panjang  lebar.  Dikerlingnya wajah  Raihan  yang putih  coklat  itu. Jika  diperhatikan  betul-betul wajah  Raihana   persis wajah  anak  patung  hidup.  Comel  sangat! Dengan  mata  bundarnya yang  bercahaya  dan yang  paling  mahal sekali  sudah  tentu bibir  merah  Raihan tampak  menawan  apabila dioleskan  dengan  senyuman. Dia  tahu  ramai lelaki  menyimpan  perasaan pada  Raihan  tetapi tidak  berani  mendekati mungkin  kerana  salah satu  faktor  gadis itu  yang  sangat pendiam.
            “Shida.....”  Wajah Raihan  memerah  apabila direnung  oleh  teman baiknya  itu.
            Shida  ketawa. “Ai  malu  ya...” Usik  Shida  sambil memicit  geram  pipi merah  Raihan.  Terjerit kecil  Raihan  dan disulami  tawa  mereka berdua..
            “Ai  terdengar rumor  pasal  pasal Muaz.  Mereka  cakap Muaz  makin  teruk sekarang   sejak  berkawan dengan  Lan  dan Joe.  Selalu  keluar masuk  dari  kelab malam  dan  bertukar-tukar  teman wanita.”  Cerita  Raihan
            Berkerut  dahi Shida  tidak  percaya mustahil  Muaz  terjebak dengan  Lan  dan Joe  yang  sememang dikenali  dengan  perangai  buruk.  Anak  orang kaya  memanglah  macam tu  tapi  nak pula  Lan  dan Joe  berkawan  dengan anak  orang  biasa.
            “Ishh...  takkan la  Muaz  nak buat  perangai  macam  tu.  Yang aku  tahu  perempuan yang  kejar  dia tapi  tak  dilayan tapi  sampai  bertukar-tukar  perempuan bunyi  macam  melampau sangat.  Lagipun,  dia budak  baiklah.  Budak sekuliah  kita  juga kalau  tak  awal-awal lagi  kita  dah tahu.”  Shida  mempertahankan  Muaz.
            “Tapi  Ai dengar  khabar  angin itu  makin  menjadi-jadi.”  Ujar Raihan  tidak  yakin.
            “Alahai  Ai kadang-kadang  orang  yang nampak  tu  tak tahu  hal  sebenar dan  mendengar  pula tidak  semestinya  betul. Cakap-cakap  orang  jangan nak  ambil  pusing sangat.  Jangan  risau Muaz  Ai,  itu lelaki  yang  masih sama  lagi  macam dulu.”  Serius  saja wajah  Shida  tanpa menyedari  dia  sedang mengusik  Raihan.
            “Eh??”
            Raihan  lantas mengetip  lengan  Shida yang  tersengih  seperti kerang  busuk.


MUAZ  menghempaskan tubuhnya  dikatil  bujang. Perkara  pertama  yang ingin  dilakukan  sudah pastinya  membayangkan  wajah comel  Raihan.  Tersengih-sengih  membayangkan wajah  malu-malu  Raihan. Segera  bantal  peluk disebelah  diambil  dan dicium-cium  sambil  mencubit kegeraman.  Argghh!   Dia memang  dah  gila. Gilakan  Raihan  yang semakin  menjadi-jadi  singgah dihatinya.  Belum  pernah perasaan  'nakal'  itu tersemat  kukuh  untuk seorang  gadis  bukan dia  tak  mahu menyayangi  gadis  itu secara  sederhana  tapi perasaan  itu  makin kuat  hinggakan  dia tidak  boleh  kawal diri.
            Raihan  tiada didepan  mata  dia sudah  berperangai  merenyam seperti  ini  membayangkan    bantal peluknya  itu  Raihan yang  selalu  menemani lena.  Betul  kata  roommate dia Shukri,      
            “Muaz  dah gila!”
            Dan dia  pula  buat  muka  tidak  bersalah sambil  berkata,  “Apa aku  kisah!”
            Kalaulah  Raihan berada  didepan  matanya bagaimana  pula  telatahnya? Muaz  tersenyum  nakal.
            Masya-Allah! Gediknya  aku.  Muaz menekup  bantal.  Kalaulah Shukri  tahu  perangai dia  macam  ni sudah  pastinya  dihambat keluar  serta  merta. Serta  merta  wajah Raihan  bermain-main  dibenaknya sambil  tersenyum.  Oh!  Raihan I love  you  bebeh!!
            Akhirnya,  dia tertidur  dengan  mimpi-mimpi yang  indah.  

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-3-2013 03:47 PM | Show all posts
BAHAGIAN 3


MUAZ   leka  merenung  wajah Raihan  yang  sedang ralit  membaca  buku. Salah  satu  sebab kenapa  dia  suka melepak  di  perpustakaan adalah  kerana  gadis itu  berada  disitu selain  minatnya  juga membaca.
            Langkahnya  perlahan-lahan  menghampiri Raihan.  Terasa  ada semangat  baru  untuk menghampiri  gadis  pujaannya itu.  Bukan  dia tidak  mahu  mendekati gadis  itu  selama ini  tapi  semacam ada  kuasa  yang ingin  menghalangnya.  Malu?? Ishh...  simpang 44  malaikat  dia tak  ada  langsung perasaan  tahu  malu. Setuju  sangatlah  pendapat Shukri  tempoh  hari.
            “Hai!”  Terus dia  mendapatkan  tempat dihadapan  Raihan.
            Raihan  tampak terkejut  hanya  menggangguk dan  terus  menunduk. Buat-buat  membaca  padahal hati  dipalu  dengan dengupan  jantung  yang kencang.  Semua  ini Shida  punya  pasallah! Kutuk  Raihan  walhal dia  tahu  temannya itu  tidak  ada kena  mengena  langsung.
            “Buat  apa tu?”                        
            Raihan  menjeling. Kita  tengah  baca bukulah  awak!  Jerit Raihan  didalam  hati. Mulutnya  terkunci.
            “Kita  ni nama  aje  teman sekuliah  tapi  tak pernah  borak-borak  pun apatah  lagi  bertanya khabar.  Eh,  awak sihat?”
            Raihan  diam.
            “Saya  rasa awak  sihat  kot. Diam  tu  sihatlah tu.  Awak  baca buku  apa?  Share la  ilmu  dengan saya.  Saya  ni budak  tak  pandai macam  awak  jadi saya  nak  menuntut ilmu  dari  awaklah ni.  Awak,  hari tu  saya  pergi dewan  tengok  pertandingan debat  saya  tengok ada  awak   sekali wakil  kelas  kita. Saya  sangat  impress dengan awak  yela  diam-diam berisi  tak  macam saya  ni  terlalu mesra  alam  pastu isi  zero.”  Sengaja Muaz  memancing  perhatian gadis  itu  tapi Raihan  hanya  membeku. Matanya  mencuri-curi  memandang wajah  kemerahan Raihan.
            Bagaikan  terkena panahan  asmara  Raihana makin  menundukkan  kepalanya. Malu  melihat  renungan seakan  menggodannya.
            Muaz  senyum-senyum melihat  kelakuan  Raihan. Serasanya  lagi  3 inci  gadis  itu mahu  mencium  meja. Alahai  Raihanku,  daripada awak  cium  meja alangkah  baiknya  awak cium  pipi  saya mulus  lagi  lembut ini.  Pasti  malam-malam Abang  menjadi  lebih lena  Muaz  menahan tertawa  dengan  telapak tangan.  Lucu  dengan angan  nakalnya.
            “Er...”  
            Bagaikan  renjatan elektrik  Muaz  mendengar suara  dari  mungil Raihan.  Tak  lena malam  ini  tidurku lagi  desis  hati Muaz  sambil  menghadiahkan senyuman  paling  manis pada  Raihana.
            Raihan  sedikit teragak-agak  memantulkan  suara kepada  Muaz.  Sudahlah Muaz  ralit  memandangnya seperti   mahu  menerkamnya inikan  lagi  melihat senyuman  Muaz  persis lelaki  miang.
            Terkebil-kebil  Muaz memandang  Raihan.  Berharap Raihan  mahu  memulakan bicara.  Kalau  betullah Raihan  sudah  sudi berkawan  dengannya  maka makan  besarlah  Shukri malam  ini.  Muaz tersenyum  lagi.
            “Sebenarnya...”  Muka Raihan  memerah.  Dia mahu  nyatakan  sesuatu tetapi  melihat  kelakuan Muaz  membuatkan  hatinya berdolak –dalih.
            “Hmm....?”  Muaz menongkat  dagu.  Ada sinaran  dimata  Muaz.
            “Awak  terpijak kaki  saya!”  Senafas Raihan  memberitahu  sambil menutup  mata.
            Terkejut  mendengar, Muaz  cepat-cepat  memandang bawah  meja  sambil melarikan  kaki  kanannya yang  memijak  kaki kiri  Raihan.  Patutlah empuk  semacam  je  kaki kanan  aku  rupanya mendarat  pada  kaki Raihanku.
            Muaz  berdehem. “Sorry!  Saya  tak sengaja.”  Muaz  membetulkan posisi  tempat  duduknya sambil  berlagak  tidak tahu  apa-apa  sambil tangannya  meraba-raba  sesuatu dimeja.  Alamak!  Mana buku  aku  ni.
            “Hahaha...”  Halus suara  Raihan  mentertawakan Muaz.  Kelakar  melihat kelakuan  tidak  tertentu arah  Muaz  yang sedaya  upaya  cuba nampak  cool.
            Muaz  yang pada  mulanya  tersipu malu  mula  mengikut rentak  Raihan  ketawa. Hinggakan  menarik  perhatian orang  sekeliling  mereka yang  sudah  mula tersenyum-tersenyum  melihat  telatah mereka.
            “Muaz  ni kelakarlah,  kalau  ya  pun  nak minta  ilmu  dari saya  janganlah  pijak kaki  saya  terkedu sekejap  saya.”  Raihan berselindung  disebalik  senyuman padahal  dia  terkedu melihat  renungan  dan senyuman  Muaz  sebentar tadi.
            “Saya  mungkin terkedu  sekejap  melihat awak  sampaikan  terpijak kaki  awak.”  Laju sahaja  Muaz  meluncur ayat.
            Raihan  mula menghantar  pandangan  tidak selesa.
            Muaz  seakan faham  dengan  pandangan Raihan  mula  mencari idea  berbicara  dengan gadis  pujaan  hatinya itu.
            “Maksud  saya, saya  terkedu  melihat awak  sebab  semester lepas  awakkan  dekan. So,  saya  ada fikir  dua  tiga kali  juga  nak minta  khidmat  nasihat awak  mengenai  modul semester  ni.  Iyalah, awakkan  tak  begitu bergaul  dengan  lelaki tapi  saya  memberanikan diri  juga  atas saranan  kawan-kawan  sekuliah. Belum  cuba  belum tahu  bukan.”  Muaz tersenyum.  Alasan  sudah tercipta.
            Terpamer  wajah kelegaan  diraut  wajah Raihan.
            “Boleh  sahaja, tiada  masalah  kalau nak  saya  membantu setakat  mana  yang  saya  boleh tolong  lagipun....”  Belum sempat  Raihan  menghabiskan bicaranya  tiba-tiba  susuk tubuh  Liana  sudah berada  dihadapan  mereka.
            Berubah  wajah Muaz.  Alamak!  Potong stim  betul.
            “Muaz,  puas  I cari  you.”  Lembut  suara Liana  menegur  dengan wajah  pucat.
            “Kenapa?”  Muaz terkesan  wajah  pucat Liana  mula  tidak sedap  hati.
            “Awak  okey tak?” Tanya  Muaz  dengan sedikit  kebimbangan.
            Raihan  yang memerhati  mula   dipagut kerisauan  dengan  teman sekuliahnya  itu.  Walaupun jarang  bertegur  tetapi Liana  tetap  kawannya juga.
            “Badan  I  rasa tak  sedaplah.  I  tak tahu  nak  minta tolong  siapa  hantarkan I  ke klinik.  Nak  minta  tolong  Zara, dia  punya  kereta masuk  workshop.”  Sayu  pandangan Liana.
            “Ok-ok,  jom saya  hantarkan  awak.” Muaz  bergegas  bangun. Matanya  memberi  isyarat kepada  Raihan.
            Mengerti  dengan isyarat  itu  Raihan terus  menawarkankan  diri  untuk  menemani Liana  tetapi  ditolak dengan  alasan  ditemani Zara.
            Ada  garisan kehampaan  diwajah  Muaz namun  ditutupi  dengan senyuman  lelaki  itu.
            Raihan  memerhati mereka  berlalu  ditemani dengan  jelingan  amaran Liana.  Raihan  mengeluh. Mengerti  dia  dengan amaran  itu.


RAIHAN  menongkat  dagu sambil  mengeluh.  Dia tidak  gemar  mencari pasal  dengan  siapa-siapa mahupun  musuh  sama sekali  namun  perkara yang  berlaku  pada pagi  tadi  cukup mengisytiharkn  perang  antara dia  dan  Liana.
            Dia  perasaaan sejak  kebelakangan  ini, Liana  cuba  menyakitkan hatinya  dengan  perlian dan  sindiran  pedas yang  sememang  ditujukan kepadanya  walaupun  keadaaan bergurau  namun  dia tahu  Liana  memang maksudkan  dengan  kata-katanya itu.
            “Assalamualaikum!”  Semangat betul  Muaz  memberi salam.  Terpacar  wajah keriangan  di  wajah lelaki  itu  seperti mendapat  durian  runtuh.
            Raihan  menjawab salam  didalam  hati. Wajah  mula  berbahang.
            “Shukri  dan Shida  belum  sampai lagi?”  Tanya  Muaz sekadar  berbasi-basi.  Dia mengambil  tempat  dihadapan Raihana  dan  mengeluarkan laptop.
            “Mereka  pergi ke  kafe  sekejap beli  kuih-muih.”  Perlahan suara  Raihan.  Tangannya ralit  mencatit  sesuatu.
            Suasana  sepi. Raihan  dengan  bukunya manakala  Muaz  leka dengan  laptopnya  yang sibuk  mencari  maklumat perbentangan  untuk  kumpulan mereka.
            Muaz  mula tersengih  sendiri  mengingatkan kejadian  yang  terjadi pada  pagi  tadi.
            “Fulamak!”  Jerit Shukri  sambil  berlari-lari anak  menuju  ke arah  Muaz  yang berdiri  dihadapan  pentas kuliah  yang  menanti kedatangan  anak  buahnya.
            “Apesal? Kau  satu  group dengan  aku  ke?” Sengih  Muaz.  Puas hatinya  kalau  betullah Shukri  satu  kumpulan dengannya.  Senanglah  sedikit melakukan  kerja  kerana mereka  teman  sebilik.
            Joey  dan Azlan  yang  tidak jauh  dari  Muaz mula  menunjukkan  wajah tidak  puas  hati kerana  tidak  satu kumpulan  dengan  Muaz
            Shukri  mengangguk  wajah  laju-laju.
            “Kali  ni, aku  betul-betul  puas hati  dengan  cara En.  Erman  tentukan ahli  kumpulan.  Adil dan  saksama  bos!” Shukri  menunjukan  isyarat bagus  dan  perlahan-lahan  berbisik ditelinga  Muaz.
            “Bos,  hari ini  kau  makan besar!”
            Terbuntang  mata Muaz.  “Maksud  kau?” Kalau  si  Liana satu  kumpulan  lagi dengan  dia  memang bala  bencana  akan tiba.
            “Cuba  kau tengok  sebelah  kiri kau.”  Shukri  mengangkat kening.
            Muaz  melopong bagaikan  terkena  panahan asmara.  Matanya  tertancap kepada  seseorang  yang sedang  menuju  ke arahnya.
            “Apa  kau nampak?” Sengit-sengit Shukri  senyum.  Sudah.... dah  datang  penyakit dia.
            Muaz  memegang dadanya.  Bimbang  hatinya terlompat  keluar.  “Aku nampak  tulang  rusuk kiriku.”  Terhuyung-hayang  badan Muaz.  Nasib  baik  Shukri  berpaut  pada bahunya  kalau  tak selamat  menyembah  bumi.
            “Hoi!  Dah parah  penyakit  kau  ni.  Ni bukan  mabuk  kepayan dah  ni  tapi dah  mabuk  asmara. Matilah  aku  malam ni  melayan  cerita hindustan  dari  kau.” Bebel  Shukri.
            Tanpa  disedari Liana  mendengar  dengan perasaan  meluap  cemburu. Melihat  sahaja  Raihan makin  menghampiri  Muaz sengaja  dia  berjalan dengan  laju  dan  melanggar  Raihan.
            Hampir-hampir  sahaja Raihan  tumbang  namun cepat-cepat  dia  menstabilkan dirinya.  Raihan  beristighfar.
            “Opss...sorry.”  Liana berlalu  dengan  perasaan yang  angkuh.
            “Mak  ai! Elok  sangatlah  buat muka  camtu.”  Shida  memandang langkah  Liana  tidak puas  hati.
            “Nasib  baik awak  tak  jatuh.” Tegur  Shukri  cepat-cepat.
            Muaz  menjeling Shukri  yang  memotong percakapannya.  
Shukri mengenyit  mata  ke arah  Muaz.  Sengaja nak  mengusik
            “Takde apa-apalah.  Anyway, shall  we?”


            RAIHAN menghadiahkan  senyuman  kepada Muaz  apabila  pandangan mereka  bersatu  didalam bilik  kuliah.  Sejak mereka  kerja  berkumpulan, hubungan  mereka  semakin akrab  sebagai  seorang sahabat.  Tiada  lagi sifat  segan  dan kekok  apabila  berbicara dengan  Muaz.  Muaz yang  dikenali  seorang yang  periang  dan murah  dengan  senyuman membuat  dia  senang berkawan  dengan  lelaki itu.
            Namun  kadangkala renungan  Muaz  membuat jiwa  wanita  mula tergugat  dengan  perasaan ‘itu’.  Tipulah  hatinya tidak  berdebar-debar  apabila mereka  saling   bertatapan. Ya  Allah!  Benarkah perasaan  ini  padanya?
            Raihan  memandang belakang  lelaki  yang tidak  jauh  darinya dengan  lembut.
            Seperti  ada seseorang  mencuit  bahunya pantas  Raihan  memandang belakang.
            Adli  menghulur secebis  kertas  berwarna putih  lalu  disambut dengan  pandangan  semacam Raihan.  Belum  pernah mana-mana  lelaki  memperlakukannya  sebegitu. Adli  yang  menyedari tingkah  Raihan  memohon maaf.
                        MEET ME AT  CAFE  AFTER FINISHED  THIS  CLASS
                                                                                                            -LIANA
            Zupp!
            Berpalu  debaran didada  Raihan.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-3-2013 06:00 PM | Show all posts
khaizarina posted on 23-3-2013 11:59 AM
Alaaaaaaaaaaa huhuhuhu

sudah update
Selamat membaca!
Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2013 09:50 AM | Show all posts
Beshhhh!! Good job. sambung lagii taw
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 1-4-2013 03:13 PM | Show all posts
ada sambungan?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-4-2013 06:41 PM | Show all posts
wasap posted on 1-4-2013 03:13 PM
ada sambungan?

Ada..nanti TT update ya
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-4-2013 01:44 PM | Show all posts
FNA_AZHANI posted on 1-4-2013 06:41 PM
Ada..nanti TT update ya

Go TT go!!!! Sambung byk2 tau....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-4-2013 06:05 PM | Show all posts
BAHAGIAN 4

HABIS  sesi  perkuliahan terus  sahaja  Raihana menuju  ke  kafe. Kelihatan  bayangan  Liana yang  setia  menantinya.
I  nak cakap  straight  forward  to  you.  Jauhkan diri  daripada  Muaz atau  you  yang  akan menyesal!”  Tembak  Liana setelah  Raihana  menunjuk muka.
Raihan sedikit  kaget.  Namun sedaya  upaya  dia menunjukkan  wajah  tenang walhal  hatinya  sudah berdebar-debar  bukan  main lagi.
“Perempuan tak  tahu  malu.  I  ingatkan bila  dah  bagi  warning dekat  you,  you faham-fahamlah  rupa makin  tak  faham bahasa.  Kalau  you  nak tahu,  Muaz  bukannya nak  sangat  dekat  you. You  tu tak  ubah  seperti barang  mainannya,  macam perempuan-perempuan  lain  yang dia  mainkan.”  Liana memandang  sinis  ke arah  Raihana.
“Ataupun  you yang  gatal  merenyam nak  seduce  Muaz?  Yelah, orang  kata  perempuan yang  bertudung  labuh ni  sebenarnya  lebih teruk  dari  perempuan tidak  bertutup.  Hijab tu  digunakan  sekadar menutup  kejahilan  yang  you buat.  Belakang  tudung buruk  you  ni  mengalahkan....”
“Awak tak  layak  untuk mengkritik  cara  saya bertudung. Maafkan  saya  Liana, tapi  awak  tak  layak  mempersoalkan dan  menghina  hijab ini.  Memang  tak semua  yang  bertudung itu  baik  tapi saya  tertanya-tanya  baik ke  orang  yang menunjukkan  sesuatu  yang tak  patut  kepada bukan  suaminya  atau keluarganya?  Sudahlah,  kalau sebab  ini  saja alasan  awak  kerana saya  berkawan  dengan Muaz  awak  betul-betul membuangkan  masa  dan tenaga  bertekak  kerana seorang  lelaki  yang belum  pasti  menjadi suami  awak.”    Raihan berlalu  meninggalkan  Liana termangu  sendirian.


“KEMANA mana  kau menghilang huh?  Penat woo...aku tawaf satu fakulti  tadi. Kau  tahu  tak aku  ni  dah macam  hilang  anak bila  tiba-tiba  kau menghilangkan  diri.  Lain kali  kalau  nak pergi  mana-mana  bagitahu aku  takdelah  runsing.”  Bebel Zara  apabila  Liana melangkah  masuk  ke rumah  sewa  mereka.
            “Bising  betul perempuan  ni  suka hati  akulah  nak pergi  mana  pun, kau  bukannya  mak aku.”  Liana  terus menuju  ke  arah sofa  mengambil  tempat disebelah  Zara.  Melepaskan lelah  yang  tak seberapa  penat.
            “Manalah  tahu kau  tu  kena culik  ke  perlulah aku  membina  ayat dekat  family  kau,  yalah  orang cantik  macam  ‘barbie’  siapalah tak  geram  tengok kau,” mata  Zara  keatas tangan  ke  bahu sambil  mulut  menjuih sengaja  dia  tekan perkataan  barbie.
            Liana  mencebik. Perli  akulah tu.
            “Sebenarnya  kau pergi  mana  ni?” Tanya Zara  sambil  mata memandang  TV  sambil mengunyah  popcorn  caramel.
“Aku pergi  serang  Raihan,” ujar Liana dengan selamba. Tangannya  menyambar  bekas popcorn  dari  tangan Zara.  Ok,   drama dah  nak  start  you all!
Terbeliak mata  Zara.  Ahh... sudah perangai  gila  perempuan  bernama Liana  dah  menyerang. Dengan  cara  dan lagak  kawan  dia  tu  macam ada  sesuatu  yang tak  kena.  Takkanlah...
What?  Pasal apa  pula  ni? Jangan...  budak  tu baik  orangnya.  Kalau ya  pun  nak gaduh  jangan  pulak  kau cakar  muka  dia, dah  jatuh  saham hantaran  dia.”  Zara rasa  macam  nak tepuk  dahi.  Sudah,  apa  aku  merepek pulak  ni.
“Uishh..kau ni  kalut  sangatlah. Takde  maknanya aku nak  buat  macam tu.”  Kali  Liana  mengunyah  popcorn dengan  rakus. Teruja  gamaknya  sebab nak  bercerita.
“Habis tu  kau  buat apa?  Pasal  apa?” Zara  tayang  muka tidak  puas  hati. Aku  rasa,  aku dah  tahu  sebab apa.  Memang  penyakit minah  ni  dah  mai da...
Tadi Liana  tayang   muka selamba  kini   bertukar kepada  muka  bersalah pula dan  menghela  nafas berat.
“Aku serang  dia  pasal Muaz.”  Perlahan  suara Liana.
Zara hanya  menayang  ekspresi wajah  kaku.  Dia dah  agak  sejak Muaz  mula  menunjukkan minat  kepada  Raihan. Liana  mula  menunjukkan taring  yang  lama disimpan.  Aduh!  Kawanku  Liana, kenapalah  kau  ada penyakit  ‘tu’.  Zara mula  mencari  suis ingatannya  mengenai  penyakit Liana  tapi  masih kabur-kabur  lupa  pula dia  nama  penyakit itu.
“Uwaaaa!  Aku takde  maksud pun  nak  serang Raihan  wei...”  Air mata  Liana  mula bertakung  mula  bertumpah ke  pipi.
Zara memandang  tidak  berkerdip. Belum  pernah  dia  melihat Liana  menangis  bersungguh-sungguh,  seingat dia  pun  kalau Liana  menangis  semuanya hanya  air  mata palsu.  Gilalah  kau Liana  memang  pelakon terbaik.  Eh!  Kejap, dia  betul-betul  nangislah. Zara  mula  mengaru kepala.  Keliru  sekejap.
“Kau ingat  aku  berlakon ke?  Aku  nangis betul-betullah  gila!”  Jerkah Liana  bila  melihat wajah  Zara  yang macam  tak  percaya melihat  dia  menangis.
Zara tersentap.  Eh!  Dia  scan aku ke  apa  ni?
“Kau ingat  aku  tak depressed  ke  buat orang  sakit  hati dan  benci  dengan aku?”  Liana  mula teresak-esak  meluahkan  perasaan.
“Kalau kau  dah  tahu kenapa  nak  buat lagi?”  Zara  merampas semula  bekas  popcorn ditangan  Liana.  Fuh!  Kali ini turn  aku pulak  tengok  drama.
“Sebab aku  rasa  puas hati  dan  suka bila  dapat  rampas teman  lelaki  orang. Kau  tahu  tak  bila  aku buat  macam  itu  perasaan  aku rasa  gembira  dan teruja  bila  tengok orang  yang  aku  ‘curi’  jatuh ditangan  aku,”  intonasi  suara Liana  mula  berubah. Tiada  lagi  bunyi sedih  dalam  suaranya.
“Sekarang ni  gembira  tak bila  buat  macam tu?”
“Hmmm...gembira.” Liana  tersenyum  manis.
Zara  terasa  popcorn yang  dikunyahnya  seperti tertelan  biji  guli. Terus  sahaja  dia berlari  tidak  cukup  tanah ke  dapur  mencari air  disebabkan  tersedak yang  melampau. Ya  Allah! Mahu  sahaja  aku tiup-tiup  Liana  ni biar  meletup  disebabkan geram  punya  pasal.
Dia menarik  nafas  lega apabila  air  mula menjelajah  masuk  ke ruang  tekaknya.  Zara menepuk  dahi  pula. Yang  aku  ni sengal  jugak  dah kenapa?  Over  sungguh  aku punya  reaksi  padahal dah  tahu  sangat perangai  si  Liana tu. Zara  mula  memikirkan semula  nama  penyakit Liana. Pluto? Kleo? Kleopto?Dang! Zara  mula  ingat. Kleoptomania!  Sejenis  penyakit yang  suka  mencuri barang  tapi  kalau penyakit  mencuri  teman lelaki  orang  macam mana  pula?
“Ya  ampun.... kau  ni  perempuan tak  habis-habis  lagi perangai  gila  kau tu?  Aku  ingat kau  tak  buat perangai  dah  sejak papa  kau  basuh kau.  Ya  Allah! Apa  nak  jadilah dengan  kawan  aku ni.  Penat  tahu tak  aku  sembahyang hajat  nak  suruh kau  berubah  perangai tu  dari  sekolah lagi,”  bebel  Zara seorang  diri.
            Atas  bawah Liana  memandang  Zara dari  belakang.  “Kau doakan  aku  tapi pakaian  kau  punyalah hazab  patutlah  Allah tak  makbulkan  lagi doa  kau.”  Liana memandang  tidak  puas hati  ke  arah Zara.  Penat-penat  aku risau,  alih-alih  dia mengata  aku.
“Kurang asam  betul!  Terkejut aku  tahu  tak, lain  kali  bagi salam  tak  pasal-pasal aku  mati  tersedak air  tahu.”   Mencerlung Zara  memandang  tidak puas  hati.
“Tahu. Padan  muka!  Mengata aku  lagikan.  Ha...mengatalah  lagi sampai  puas  hati,” Liana  mula  jauh hati.  Nak  merajuklah tu  kononnya.
“Iya,  sorry... aku  baru  cakap sikit  tu  pun nak  merajuk.  Mengada-gada betul.  Ok,  berbalik cerita  kau  tadi yang  pasal  Muaz dengan  Raihan.  Jadi kau  memang  sukalah buat  ada  hati terluka  antara  mereka itu?”
“Aku  tak tahu  kenapa  aku jadi  macam  ni wei!  aku  tahu aku  bukannya  suka pun  pada  muaz...dahlah tak  hensem  lepas tu kurus  kering  nak peluk  tak  puas tapi  tulah  aku ni  ada  tabiat mengacau  orang  yang dah  berpunya  lepas tu  buat  drama yang  konon-konon  akulah perempuan  jahat  ala-ala penggoda  gitu  padahal aku  takde  feeling  pun kat  mamat  tu tapi  entahlah sebenarnya aku  suka kat  Shukri,  aku nak  dekat  dengan Muaz  pun  sebab shukri  tapi  tiap kali  aku  tengok Raihan  ada  dekat dengan  Muaz  penyakit aku  datang  menyerang,” luah  Liana  dengan hati  berbuku.
Zara gembira  apabila  mendengar berita  dari  mulut Liana.  Alhamdulillah!  Akhirnya  kawan baik  aku  ini dah  jatuh  cinta.
“Maksud kau  Shukri  yang badan  dia  yang comel-comel  itu?”  Zara mengambil  kepastian  mana tahu  dia  tersalah orang  ke.
“Yalah Shukri  mana  lagi.”  Wajah Liana  mula  membahang.
“Tapi apa  kena  mengena Shukri  dengan  Muaz pula.  Kau  dah suka  Shukri,  kau kacau  jelah  mamat yang  tengah  solo tu.  Ini  dah terbalik  pulak  gayanya.”
“Ini yang  aku  tengah kalut.  Aku  tak  nak  siapa-siapa pun  salah  faham  dan boleh  tak  kau tolong  aku  cari jalan  penyelesaiannya?”
“Kaulah suka  sangat  buat orang  salah  faham tapi  salah  faham kau  ni  lain macam  sebab  melibatkan penyakit  kau.  Sepatutnya kau  tahan  diri kau  tak  pun  ikut saraan  papa  kau pergi  jumpa  pakar psikologi  tapi  kau  ni  degil! Tak  nak  jumpa,”
“Buat apa  aku  nak jumpa  aku  bukannya gilalah,  gila!”   Terjegil mata  Liana  mendengar saraan  Zara.
“Aik?  Aku  pula dipanggilnya  gila?  Trust  me lebih  baik  kau pergi  jumpa  doktor sebelum  benda  buruk berlaku.  Penyakit  kau ni  dah  semakin melarat,  hari  ini kita  mana  tahu esok  apa  yang akan  terjadi.”  Pujuk Zara  berharap  Liana  akan  mendengar  cakapnya kali  ini.  Sudah puas  dia  dan keluarga  Liana  memujuk gadis  itu   pergi membuat  rawatan  namun jawapan  yang  sama berulang.
“Nanti aku  jumpa  pakar psikologi  dah  tak sempat  aku  nak mengorat  shukri,”  jawap Liana  seakan  mengelat  sambil  matanya  bersinar-sinar  apabila menyebut  nama  Shukri.
Zara ketika  itu  terasa mahu  sahaja  dia mengambil  pisau,  mengacu ke  leher  Liana  tapi  dia tahu  sia-sia  sahaja dia  buat  macam tu.  Mati  hidup semula  pun  Liana tetap  dengan  keputusan dia.
“Suka hatilah.  Esok  habis kelas  aku  nak kau  jumpa  Raihan terangkan  hal  sebenar dan  jangan  lupa minta  maaf  dekat dia.  Oh  ya, lagi  satu  nak berjumpa  dengan    Raihan pastikan  kau  ajak aku  sekali.  Ok?” Zara  menamatkan  perbualan apabila  mendengar  deringan  telefon minta  untuk  diangkat.

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

19-6-2024 05:41 AM GMT+8 , Processed in 0.058879 second(s), 36 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list