|
salam semua,
just nk mntk pndangan kpd otai2 sekalian
kreta sy ni pkai lbih kurng dlm sethun stengah(satria neo)
permasalahanya adalah,,ezos dh berkarat.
untuk pngetahuan otai2 sekalian,,tiap2 pagi nk pegi kerja,sy running idle enjin smpai jarum tempreture die kt tengah, baru sy jlan.
mungkinkah disebabkan ini ekzos mnjadi karat?
atau mngkin ade sebab lain?
additional information,,sy jugak ade memakai fuel saver(megnatic fuel saver).
harap dpt berikan pndngan |
|
|
|
|
|
|
|
Kete neo kau dah berapa tahun ? Maksud kau dekat ekzos belah mane ? extractor (dekat dengan head engine) keh ? or dekat tips ekzos ? Adakah ekzos berkarat performance kereta pun menurun ? Kalau setakat warm up enjin tuhh takde masalahh .. Bukan kau sorang jeh buat macam tuh.. Aku pun same ugakk .. |
|
|
|
|
|
|
|
belah mana yg karat tu?cer terangkan sket.. |
|
|
|
|
|
|
|
taruk jasma tgk. sure berkilat berkilau.. |
|
|
|
|
|
|
|
pidd posted on 12-11-2012 01:48 PM
Kete neo kau dah berapa tahun ? Maksud kau dekat ekzos belah mane ? extractor (dekat dengan head eng ...
bru stahun stengah.bhgian tips ekzos,,,performance ok,,,tp mencacatkan pemandangan la,,he3
stakat nie x de mslh dgn performance,,bwak pn x de la extream sngt,,cme kdng2 rs nk test,,tekan la sket,,,
|
|
|
|
|
|
|
|
ejai601 posted on 12-11-2012 02:23 PM
belah mana yg karat tu?cer terangkan sket..
tips ekzos,,,sumpah mcm hape ntah,,, |
|
|
|
|
|
|
|
zorrro_03 posted on 12-11-2012 03:26 PM
taruk jasma tgk. sure berkilat berkilau..
hajat hati mmng nk makai mnde tu,,,tp tu la,,x tau die elok ntuk kreta ke x,,blh ke than lama engine die? |
|
|
|
|
|
|
|
shuksam posted on 12-11-2012 04:37 PM
hajat hati mmng nk makai mnde tu,,,tp tu la,,x tau die elok ntuk kreta ke x,,blh ke than lama engi ...
sepatutnya takde masalah. dia boleh masuk mana2 enjin yg sesuai. buat standard saja. no more karatzzzzzzzz
|
|
|
|
|
|
|
|
zorrro_03 posted on 12-11-2012 04:48 PM
sepatutnya takde masalah. dia boleh masuk mana2 enjin yg sesuai. buat standard saja. no more ka ...
tp,,x tau la,,worang kata,,bkn sy kata,,,nk pkai jgn sembarangan,,dri ade top,,lngsung x dpt top,,dri ade pick up,,lngsung xde,,,cne tu? n lagi satu ape beza trumpet dgn ekzos? |
|
|
|
|
|
|
|
shuksam posted on 12-11-2012 05:07 PM
tp,,x tau la,,worang kata,,bkn sy kata,,,nk pkai jgn sembarangan,,dri ade top,,lngsung x dpt top,, ...
ermm. sebab tu saya kata kena pakai utk jenis enjin tu. set standard saja ma...
|
|
|
|
|
|
|
|
shuksam posted on 12-11-2012 04:35 PM
bru stahun stengah.bhgian tips ekzos,,,performance ok,,,tp mencacatkan pemandangan la,,he3
stakat ...
Kalau nak save cube kilatkan balik dengan autosoil ataupun kau sembur dengan WD-40 settle problemm (cara jimat) .. kalau nak lawa kau masuklahh muffler yang colour irridium (cara karatkan poket) ..
|
|
|
|
|
|
|
|
shuksam posted on 12-11-2012 05:07 PM
tp,,x tau la,,worang kata,,bkn sy kata,,,nk pkai jgn sembarangan,,dri ade top,,lngsung x dpt top,, ...
1 lagi soalan kete neo kau kete ke-2 atau kete bawak g kerja ? Kalau kete bawak pergi kerja baik layan standard jelaa .. Lagi pun enjin standard kecik kalau masuk ekzos aftermarket pun tak gune .. Top kau henjut bape naik ? 200km/h sampai ? |
|
|
|
|
|
|
|
zaman dulu vendor aisb,
skrg xtaw,
mmg sesetengah production batch ade kcacatan, mcm ramcar battery yg di buat oleh century |
|
|
|
|
|
|
|
zorrro_03 posted on 12-11-2012 05:13 PM
ermm. sebab tu saya kata kena pakai utk jenis enjin tu. set standard saja ma...
btul jgk tu,,,hrap2 x berkarat lg la lepas ni..thanks
|
|
|
|
|
|
|
|
AHMADVW posted on 12-11-2012 09:07 PM
zaman dulu vendor aisb,
skrg xtaw,
mmg sesetengah production batch ade kcacatan, mcm ramcar batter ...
oo,,berlainan vendor ke? tp tgk kate lain yg same batch,,ok je,,,x xde mslh pn,,,,yg baru kluar selang berape bulan pn ok je,,,xde mslh,,,maseh shantek lg tips ekzosnye,,, |
|
|
|
|
|
|
|
pidd posted on 12-11-2012 05:36 PM
Kalau nak save cube kilatkan balik dengan autosoil ataupun kau sembur dengan WD-40 settle problemm ...
mmng x blh nk kilatkn dh,,mmng dh nk terkopek kulit dalam die,,,mmng nk kne tukar lain,,, |
|
|
|
|
|
|
|
pidd posted on 12-11-2012 05:41 PM
1 lagi soalan kete neo kau kete ke-2 atau kete bawak g kerja ? Kalau kete bawak pergi kerja baik l ...
yurp bwak g kje,,mmng hari2 pkai,,tu jela yg ade pn sbenarnye,he3,,dlu ms mule2 kluar,,blh la cecah smpai 200,,tp skarang x tau la,,,tkut nk henjut,,pling tnggi pn tekan 160 je,,tp rsenye,,ade warranty lg ke? lg pn kate nie dh start service luar |
|
|
|
|
|
|
|
1. memanaskan engine dlm keadaan idel sehingga jarum temperature naik ke tgh x menyebabkan ekzos jd berkarat.
2. menggunakan magnestic fuel saver pun x kan menyebabkan ekzos jd berkarat.
3. karat adalah perkara biasa bg logam besi yg sentiasa terdedah kepada air dan udara - 2 egen penyebab karat.
4. masalah karat boleh diatasi sekiranya besi itu dicat atau disapu minyak. (x kan nak apply kat eksos plk kaedah ni)
5. maka tidak heran, rmi pengguna yg menukar ekzos kpd stainless stell atau besi tahan karat bg mengatasi masalah karat. |
|
|
|
|
|
|
|
otai_g posted on 15-11-2012 07:09 PM
1. memanaskan engine dlm keadaan idel sehingga jarum temperature naik ke tgh x menyebabkan ekzos jd ...
waa,,,good information,,thanks bro,,nmpknye,,mmng hayat tips ekzos nie,,smpai di sni sje,,nk kne tukar le jawabnye |
|
|
|
|
|
|
|
ekzos original boleh tahan sampai 20taun dik oi...
karat tu biasa......selagi tak roboh ekzos tu pakai je lah...ezos ori adalah yg terbaik dari segi penjimatan minyak...
once ko dh tukar ezos lain...penggunaan minyk kete ko akan meningkat...percayalah.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|