CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 22162|Reply: 101

UNTUK WANITA SAHAJA: JOM KURUSKAN BADAN

  [Copy link]
Post time 3-11-2012 10:50 PM | Show all posts |Read mode
Jangan salah faham dengan aku ek.....
Aku bukan nak kutuk orang yang berbadan XXXXL ni.....tapi aku nak menyelami perasaan diorang & nak tau apa yang diorang rasa.  Terus terang aku cakap, aku ni tak pernah tengok orang yang size mcm tu dok terbongkang depan aku.  Seumur hidup aku memang tak pernah sbb family aku semuanya badan kecik-kecik, cuma mak aku je dulu badan XXL tapi tak le besor sgt....padan le dengan ketinggian & bentuk badan mcm tu...lagi pun mak aku dah tua kan....

Semalam aku nak gi mengurut kat rumah sorang kakak tu....kebetulan masa aku sampai, kakak tu tengah mengurut sorang pompuan yang badan XXXXL (aku tak pasti berapa kali aku patut letak X tu)...tapi memang besor lah badan dia....  
korang tau apa aku rasa masa tu?.....aku terkejut, betul ke apa yang aku tengok kat depan mata aku ni....
Bayangkan selambak badan yang besor tu, dua kali ganda badan aku...& perut tu memang lebih tinggi dari dada lah......   korang tau, aku masa tu rasa mcm nak pitam....betul....., bukan aku reka cerita, tapi aku tak dapat bayangkan mcmana dia bawak diri mcm tu sbb aku yang naik baru 3 kilo ni dah rasa mengah semacam je bila jalan jauh sikit....mcm nak putus napas....
Berat aku tak pernah lagi lebih dari 56kg....bila nak capai 55kg je, aku rasa dah lain mcm, rasa berat, pastu kwn2  tegur nampak aku dah gemuk.....   
Tak sanggup aku, hari-hari ada je orang tegur kata aku dah gemuk.....sbb tu aku memang pantau berat badan aku....tak blh lebih dari 56kg....kiranya dah terlebih berat gak tu....
Hari semalam tu adalah pengalaman pertama kali dalam hidup aku tengok orang berbadan besor baring depan mata aku....memang besor giler.....
Lepas dia dah siap berurut, dia pakai le baju dia, nampak mcm biasalah....maksud aku mcm orang lain di luar sana lah.....
Rupa-rupanya orang yang berbadan besor ni, bila diorang baring, lagi nampak jelas "kebesarannya" kan.....betul ke maksud aku ni.....



Ok....skrg ni aku cuma nak tanya, kenapa diorang tak de inisiatif nak kuruskan badan ek?.....jgn bagi alasan sbb lepas beranak lah, operate lah....tu semua nonsense....
aku pun dah tiga kali operate, aku pun dah beranak, tak de le pulak badan aku naik mcm dinosaur.....kalau azam kita kuat nak kuruskan badan, mesti boleh nya kan.....
Bukan aku nak kutuk, orang kata kalau kita mengutuk, nanti Allah jadikan kita mcm tu.....nauzubillah.....
Tapi aku heran, kenapa diorang tanak berusaha kuruskan badan betul-betul kan......

So..sesiapa yang ada masalah berat badan, jom kita curahkan perasaan di sini....kita buat brainstorming....cari apa punca masalahnya & macamana nak selesaikan masalah tu...kenapa boleh terkembang sampai mcm tu sekali.....kita bercerita dari hati ke hati, mana tau lepas ni kita ada kekuatan & azam nak mengecikkan badan......





Last edited by jazaa on 3-11-2012 10:54 PM

Rate

1

View Rating Log

Related threads

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-11-2012 11:00 PM | Show all posts
masalah utama yang menyebabkan badan kembang - nafsu
makan tu nafsu ok..so yang paling penting jaga makan
ai penah naik berat badan 4 kilo sekali
masa tu 43kg (memang kerempeng la ) pastu sekali timbang jadi 47kg
dah gelabah..kain baju kurung pon ketat, suar pon ketat
so lepas tu memang jaga makan dengan eksesais sikit2
skang berat badan maintain 45kg
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-11-2012 11:07 PM | Show all posts
KumbangPolkaDot posted on 3-11-2012 11:00 PM
masalah utama yang menyebabkan badan kembang - nafsu
makan tu nafsu ok..so yang paling penting jaga ...

Ha....tu lah maksud akak....
Apsal tanak di control nafsu tu.....
Akak pun pernah naik mendadak sbb masa tu giler makan kentang goreng mister potatoes tu.....hari-hari dok bedal tu.....
memang susah nak stop, tapi pastu akak pikir balik, dari badan terus menerus kembang, pastu nanti setengah mati nak kuruskan badan, baik akak stop....buat-buat menyampah kat benda alah tu semua....Alhamdulillah....berjaya gak....

Iyalah...kalau kita buat tak tau je....makin hari makin kritikal kan...masa tu nak kuruskan badan pun dah susah...lelama kita pun kata -" Redho je lah"....

Last edited by jazaa on 3-11-2012 11:08 PM

Reply

Use magic Report

Post time 3-11-2012 11:11 PM | Show all posts
jazaa posted on 3-11-2012 11:07 PM
Ha....tu lah maksud akak....
Apsal tanak di control nafsu tu.....
Akak pun pernah naik mend ...

tu ler pasal..akak saya pon camtu la
dia pulak nak kawen taun depan tapi makan tak kontrol langsung
badan pulak duk makin naik je..saya yang tengok ni pon seksa
konon nak diet tapi pepagi duk bedal roti canai pakej ngan nasi lemak sekali
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2012 01:07 AM | Show all posts
bagi aku, punca tak dapat kawal makan ------> hormon + nafsu.. especially bila ko dah kawen & melahirkan anak..

Aku ni susah sgt nak kontrol makan.. sebab aku mmg suka makan.. tapi bila laki aku bising2, dan aku jeles tengok awek lain boleh pakai baju cantik2 tapi aku x boleh sebab xde size.. aku pun mula lah berdiet & exercise.. at the moment adalah nampak hasil tu, but i've got a loooong way to go...
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2012 02:08 AM | Show all posts
Napsu mkn ku mula bacambah..heuaaa nyesal dua mlm turut2 cekik nasik.gara2 petai bakar ngn smbal tempoyak...eeeeee...benci
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 4-11-2012 02:24 AM | Show all posts
ak kurus...tp keje 1 ari kt opis duduk jer wat kn punggung,peha n perut ak buncit..klo nk cri seluar mmgla ssh...
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2012 07:28 AM | Show all posts
Napsu mkn ku mula bacambah..heuaaa nyesal dua mlm turut2 cekik nasik.gara2 petai bakar ngn smbal tempoyak...eeeeee...benci
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 4-11-2012 12:12 PM | Show all posts
makadek posted on 4-11-2012 07:28 AM
Napsu mkn ku mula bacambah..heuaaa nyesal dua mlm turut2 cekik nasik.gara2 petai bakar ngn smbal tem ...

Yang buat sakti jiwa tu menyesal lepas makan kan makadek......
Sebelum makan tu, tak teringat le pulak......
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-11-2012 12:14 PM | Show all posts
Sue.Blossom posted on 4-11-2012 02:24 AM
ak kurus...tp keje 1 ari kt opis duduk jer wat kn punggung,peha n perut ak buncit..klo nk cri seluar ...

Sue gi cari girdle dulu baru cari seluar.......
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-11-2012 12:25 PM | Show all posts
brown_pupil posted on 4-11-2012 01:07 AM
bagi aku, punca tak dapat kawal makan ------> hormon + nafsu.. especially bila ko dah kawen & melahi ...

kalau tabiat pemakan ni memang susah nak buang kan BP.....
Tengok biskut marie pun rasa sedap.....
Akak bila tiba musim mcm tu, akak tukar tabiat....bukan buang tabiat....
Beli buah byk-byk.....sebenarnya mulut kita ni yang jahat.....nak mengunyyyyyyaaaah je....
kalau mcm tu, akak penuhkan perut dengan buah.....especially tembikai....kalau makan tembikai, memang best sbb tembikai byak air....cepat rasa mengah pastu kulit pun cantik gitu...
Bila dah mengah tu, takkan nak isi lagi dengan benda yang bebukan kan.....
Cubalah brown_pupil.....so far akak cuba memang menjadi lah....tapi tak larat berulang ke bilik air lah,....asyik nak terkenc**g je......


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-11-2012 12:33 PM | Show all posts
KumbangPolkaDot posted on 3-11-2012 11:11 PM
tu ler pasal..akak saya pon camtu la
dia pulak nak kawen taun depan tapi makan tak kontrol langsu ...

Huih....pakej nasi lemak + roti canai?.....

Dulu akak pun mcm tu.....selagi ada benda kat depan tu nampak sedap je....
Tengah beli burger, boleh teringat ABC & ayam goreng lagi....
pastu pikir balik, nanti lepas makan mesti rasa menyesal...tu yang tanak tu....pastu cakap kat diri-  mcm esok-esok dah tak de je.....lagipun tak mati pun kalau tak dapat semua tu hari ni...
so, hari ni makan SATU je...burger, esok baru blh makan ayam goreng....
memang lah....cakap memang senang kan..nak praktikkan tu yang susah.....tapi bila selalu kita buat mcm tu...berjaya le pulak....sikap tamak tu lelama kurang, kurang sesikit....


Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2012 01:47 PM | Show all posts
Kaka jazaa..ingat.awk tgh on dieT..tp awak x tahan.bau petey baka.tu nak plak nasik panas+sambey tempoyak..tgk laki awak makan sedap.siap lawer lagi.tgk jam dh 12:30mlm.nak ke x nak ke tak.kejam mata amik pinggan.setel.hahahaaha.dasat ek godaan.hwuaaaa.awak benci taw
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2012 01:53 PM | Show all posts
Tp baru sat adik lelaki.aku ckp.makin kurus plak.menten..semer adik2 lelaki ku concern.bab ukur lilit bdn kakak2 dia hehhe.mesti tego kalu ade apa2 perubhan.kat kakak dia.siap tnye lagi.aku diet mkn apa itu ini.yg sorang tu lgik la.nk bini dia yg sihat tu kuruih gak.hehehe.dia soh bini dia tuntut ilmu dr aku.kekeke.alahai adik lelaki ku
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2012 01:59 PM | Show all posts
Kaka jaza.napsu mkn aku.pon teruk gak.masa zaman2 selambark dulu.konon2 mkn nk stail bufet.hadap semer dlm pinggan.pewww.x hengat..sapa yg kenai aku.mmg taw aku kuat mkn.x kisah ukur lilit.penah cecah 34 ko pinggang..hamek...tp lelama sedaw dirik.sbb ade sorang dak tu pangey aku makcik.padahal beza 3 4 tahun jer ngn aku.hwuaaaaaaa
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-11-2012 02:16 PM | Show all posts
makadek posted on 4-11-2012 01:47 PM
Kaka jazaa..ingat.awk tgh on dieT..tp awak x tahan.bau petey baka.tu nak plak nasik panas+sambey tem ...

Lepas makan,  sendawa tiga pat kali, baru nak rasa nyesal....
Padan muka......
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-11-2012 02:28 PM | Show all posts
jazaa posted on 4-11-2012 12:33 PM
Huih....pakej nasi lemak + roti canai?.....

Dulu akak pun mcm tu.....selagi ada benda  ...

yang penting kene control nafsu makan tu
macam iols, iols tak diet tapi iols kurangkan makan nasi
skang ni malam kalau boleh memang tak makan nasi..kalau makan pon sikit je, satu senduk/ satu senduk lebih sikit
penah kuar pastu balik rumah dah tengah malam, lapar pulak tu
nak wat cemana, amek pinggan, letak nasik dalam 3 sudu camtu, makan..alhamdulillah, kenyang jugak
dulu masa berat badan naik tu makan nasi 2 pinggan pon tak cukup lagi
skang ni pikir, nak membesar bagai johan ke nak badan cantik..kalau nak badan cantik you need to do sumthing la
tu yang control nafsu makan tu..nasi tetap makan cuma portion dia kurang la dari yang dedulu
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 4-11-2012 04:07 PM | Show all posts
KumbangPolkaDot posted on 4-11-2012 02:28 PM
yang penting kene control nafsu makan tu
macam iols, iols tak diet tapi iols kurangkan makan nasi ...

Kumbang nak makan nasi lebih dari 3 sudu, guna je beras herba ponni.....
akak kalau guna beras lain dari herba ponni....memang cepat je muka jadi bulat sebulat pinggan......
Tapi betul lah kan kumbang....sekali kita dah gemuk....memang 2 pinggan nasi pun rasa tak cukup...
pastu perut selalu je lapar....kekadang sampai menggigil tahan lapar....sbb tu orang berbadan besor ni memang cepat je jadi lagi besor...
asyik nak makan je kan....Tu yang orang sanggup potong usus sikit bagi jgn panjang sgt....senang le nak kurus.....



Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2012 04:40 PM | Show all posts
jazaa posted on 4-11-2012 04:07 PM
Kumbang nak makan nasi lebih dari 3 sudu, guna je beras herba ponni.....
akak kalau guna beras la ...

bila badan besar, nafsu makan pon besar..
iols selalu cakap kat akak iols yang sudah membesar bagai johan tu
kurangkan makan, bukan kena diet terus on the spot g makan salad jah..terkejut kang perut
so kurangkan makan sikit demi sikit..baru ok
bagi perut selesa dulu
Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2012 08:54 PM | Show all posts
jazaa posted on 4-11-2012 12:14 PM
Sue gi cari girdle dulu baru cari seluar.......

of cos la pkai girdle..sue mmbe Elken..kikiki..kwn2 yg nk kurus 2 try r pkai korset..smtime mkn ubat/pil/susu diet x kurus2 gak kn..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Lawak & Santai


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

25-4-2024 10:16 PM GMT+8 , Processed in 0.085862 second(s), 51 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list