CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 9334|Reply: 19

Menghapuskan Lalat Buah

[Copy link]
Post time 4-1-2012 03:15 PM | Show all posts |Read mode
salam...
aku ade satu masalah ni...
kat umah aku ade tanam pokok jambu air...
masalahnye bile jambu tu berbuah, buah tu akan rosak...
kalo dari luar mmg la nmpk cantik je merah2...
tapi bile potong nak makan nnt akan nampak la ulat2...
suspek sebab lalat buah...

so ade sesape kat sini ade petua nak kasi halau/bunuh lalat buah x?
dulu2 arwah abah aku ade la pakai perangkap lalat kaler kuning tu...
bila lalat pegi situ dia akan lekat kat perangkap tu...
tp skrg aku tanye kedai xdde yg tau pon yg aku ckp ni...
so ade solution lain yg korang tau utk elakkan buah dari diserang lalat buah ni?

TQ...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-1-2012 05:29 PM | Show all posts
Biasanyer saya gunakan umpan lalat buah. beli kat nursery RM9.00. pastu balut buah. perangkap warna kuning kurang berkesan.
Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2012 06:04 PM | Show all posts


umpan lalat buah
Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2012 06:08 PM | Show all posts


perangkap lalat buah. tukar air 1 minggu sekali.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-1-2012 10:24 AM | Show all posts
perangkap lalat buah. tukar air 1 minggu sekali.
emi_179 Post at 4-1-2012 18:08


tq emi...

nak tanye, umpan tu kat mane2 nursery pon ade jual ke?
dia berfungsi camne ek?
bile lalat tu masuk dlm, dia mkn umpan tu ke?
pastu jatuh dlm air sbb mabuk ke?
air tu air biase ke atau ade letak racun gak dlm air tu?
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2012 04:55 PM | Show all posts
yup. kat mana2 nursery pon ada. celup kapas kat cecair umpan 2.

umpan 2 akan tarik perhatian lalat 2 tuk masuk dlm botol.

bila dia masuk dalam botol, da x leh nak kuar...so bila lalat 2 terbang2 dlm botol,  dia akan

jatuh dalam air pastu mati lemas. rujuk gambar....guna air paip jer......
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 5-1-2012 04:59 PM | Show all posts
pastikan cecair umpan tu tak tumpah....
bila tumpah lalat akan hurung kat situ.
lepas buat perangkap cuci tangan ngan sabun....
kalo tak nanti lalat hinggap.....
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2012 05:10 PM | Show all posts
[img]

Uploaded with ImageShack.us[/img]

lagi contoh gambar versi lukis sindri....huhuhu
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 6-1-2012 12:19 AM | Show all posts
yup. kat mana2 nursery pon ada. celup kapas kat cecair umpan 2.

umpan 2 akan tarik perhatian lal ...
emi_179 Post at 5-1-2012 16:55


mekasih sbb membantu...gigih ko snap gambar ek,hahaha...
susah2 jer...

so nnt pas pasang ni mmg xde lalat dah la ek?
cume aku konfius, lalat tu bleh masuk kan? xkan dia xleh kuar plak...
kalo utk sebatang pokok tu nak pasang brape byk perangkap?
1botol perangkap cukup ke?
Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2012 06:30 PM | Show all posts
Err, sori menyampuk... Yg umpan tu berapa harga ek?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-1-2012 12:54 AM | Show all posts
Err, sori menyampuk... Yg umpan tu berapa harga ek?
budakgraphic Post at 6-1-2012 18:30


kalo tgk kat post no.2 tu katenye rm9.00...
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2012 02:06 AM | Show all posts
kalo tgk kat post no.2 tu katenye rm9.00...
hBk Post at 7-1-2012 00:54



Adoyai, mcm mana aku leh terlepas pandang lak... ok guys, thanks for the info...
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2012 11:36 AM | Show all posts
macam mana pulak kalau btg dan daun ade bintik bintik hitam..menyebabkan daun jd kuning dan rosak..nak cegah pakai apa tu..
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2012 02:10 PM | Show all posts
mekasih sbb membantu...gigih ko snap gambar ek,hahaha...
susah2 jer...

so nnt pas pasang ni  ...
hBk Post at 6-1-2012 00:19



    hahaha....belakang umah jer.
dia masuk ikut bau umpan 2.... boleh keluar tp susah sket sebab tu lubang tu kena wat jarak2.....dalam 10 ekor mungkin 1 jer terlepas..
cam umah aku aku pasang 1 jer da cukup... benda nie dari jauh lalat blh bau....
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2012 02:18 PM | Show all posts
macam mana pulak kalau btg dan daun ade bintik bintik hitam..menyebabkan daun jd kuning dan rosak..n ...
Projek_Luar Post at 7-1-2012 11:36



yg tu x tau...x pernah kena lagi....try tanya nursery..... kalo pokok sayur biasanya mereka cabut dan bakar pokok tu.... takut berjangkit.....
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2012 08:58 PM | Show all posts
hehe..dpt la kasi tau ngn my dad sal info ni..tq ya...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 8-1-2012 12:54 PM | Show all posts
hahaha....belakang umah jer.
dia masuk ikut bau umpan 2.... boleh keluar tp susah sket se ...
emi_179 Post at 7-1-2012 14:10


kalo lubang tu nak wat besar mane ek?kalo besar diameter btg pensel tu besar sgt ke?
aku igt nak cucuk je botol tu tembus pakai pensel ke pen ke paku ke...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-1-2012 12:57 PM | Show all posts
ah lupe nak tanye, kapas tu kene celup dlm botol umpan tu ke?
ke bleh kalo kite titik je 4,5 titik kat kapas?
ke xefektif camtu?
risau gak nak celup2 ni takut terlebih celup nnt basah plak kapas tu pastu nnt tumpah ke ape ke, msti kene hurung lalat nnt...
Reply

Use magic Report

Post time 10-1-2012 11:02 PM | Show all posts
besar pensel ok....jgn terlampau besar, takut lalat lari......

cara besa aku wat, letak sket cecair umpan tu dalam penutup.... pastu celup....
Reply

Use magic Report

Post time 19-1-2012 08:38 PM | Show all posts
Reply 13# Projek_Luar


   tuan PL, ni tanaman apa yg dimaksudkan ni? sayuran atau buah2an.....cuba tuan perjelaskan sikit...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

19-5-2024 01:03 AM GMT+8 , Processed in 0.084315 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list