View: 5080|Reply: 23
|
Antara makan, bungkus dan FCFS
[Copy link]
|
|
Salam.
Nak tanya skit..seorang peniaga nasi lemak yang berjaya atau yang seangkatan dengannya patut mengamalkan polisi perniagaan yang mana?
1) Utamakan pelanggan yang nak makan di gerai tersebut.
2) Utamakan pelanggan yang nak tapau/bungkus.
3) 'First-Come First-Served' definisi: is a service policy whereby the requests of customers or clients are attended to in the order that they arrived, without other biases or preferences.
Pengalaman: Beratur hampir setengah jam tapi berbulu/hangin tengok makcik jual nasi lemak utamakan pelanggan yang nak makan kat gerai tersebut. Alasan makcik tu, kesian depa dah tunggu lama la..dah berdiri lama la..siap husband dia 'backup' sekali tu..hahahaha..walhal pelanggan-pelanggan yang bertuah tu baru je sampai. mujurlah aku yang beratur ni dapat tempat 'duduk' (In my dream..)..walaupun nak sediakan nasi lemak untuk yang nak makan cepat, tapi apa pelanggan yang nak bungkus ni tak penat ke beratur, berdiri? tak pernah terfikir ke pelanggan yang nak bungkus tu nak cepat ke tempat kerja? takpun sampai je giliran aku yang nak bungkus ni, nasi lemak dah habis..tak ke terkilan.. nak je aku tegur makcik tu tapi takut kena blacklist..he2.
Pendapat: Kalau makcik ni berdegil nak teruskan polisi iaitu mengutamakan pelanggan yang nak makan berbanding yang nak bungkus, aku cadangkan makcik tu tambah seorang pekerja lagi dimana dia boleh buatkan nasi lemak untuk yang nak makan. Ataupun dia boleh buka satu stesyen layan diri. Kalaupun makcik tu malas nak fikir dan tidak hiraukan pelanggan yang nak bungkus lari ke gerai lain, amalkan je salah satu asas perniagaan, 'datang dulu layan dulu'..adil dan saksama..berani jamin ramai pelanggan yang setongkang dengan aku akan happy..
Info: dah bertahun-tahun aku makan hati dengan makcik ni..:cry:
ps: bukan ke pelanggan yang nak makan kat gerai mempunyai banyak masa(sanggup menunggu lama) berbanding yang nak bungkus? masakan dia ada masa nak keluar dari kawasan kerja/pejabat? |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Aku pernah order... memang depa utamakan yang makan... yang stok2 nak tapau macam aku ni tunggu kemain lama... langsung tak pelanggan-didahulukan-pencapaian-diutamakan |
|
|
|
|
|
|
|
Nak tanya skit..seorang peniaga nasi lemak yang berjaya atau yang seangkatan dengannya patut mengamalkan polisi perniagaan yang mana?
1) Utamakan pelanggan yang nak makan di gerai tersebut.
jawapan = iols x setuju sbb org yg Q utk tapau cam TT rasa berbulu kerana perlu menunggu dgn lebih lama
2) Utamakan pelanggan yang nak tapau/bungkus.
jawapan = iols x setuju sbb org yg mkn kt gerai itu punggung derang da kematu menunggu lebeh 1/2 tok
dptkan hanya nasi lemak sepinggan
3) 'First-Come First-Served' definisi: is a service policy whereby the requests of customers or clients are attended to in the order that they arrived, without other biases or preferences
jawapan = yg ni baru setuju. win win situation. layan lah sapa yg dtg dulu. at-least x hader sapa2 yg merunggut,
"knapa aku dtg dulu tp dia plak yg dpt mkn cepat"
cadangan utk menjadi peniaga nasik lemak yg berjaya:-
. kedai mesti stategik
. kedai mesti bersih
. pakai apron
. tutup kepala
. kuku mesti kontot
. muka mesti sentiasa manis
. layan pelangan sama rata
. harga ikut pasaran (kalo murah sikit lagi bgus, sbb ramai org beli)
. utamakan 1st come 1st serve
. jgn cakap besar / berlagak
. cakap sopan santun / peramah
. kreatif mempelbagaikan lauk pauk
. masak mesti sedap
. perkerja mesti cukup
. duit kecil mesti ada ( xder la terhegeh2 nk tukar bila org bg duit besar nati)
. buat iklan utk memajukan kedai
. dan byk lagi lah
** TT. len kali kalo uols kalo x puas hati, sound direct jer mocit tu...jgn uols pendam perasaan, kn hati da bengkekk..ekekekeke
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
diorang ada strategi sndiri kot.. contohnya gini la.. nasik lemak rm2/bungkus... kalo makan kt situ mungkin rega rm2.50/pinggan... x cmpur dgn air lg.. ok.. bajet air lak dlm rm1.50/gelas
haaa.. situ dah dpt rm4...berbanding dgn yg nk tapau balik(kalo tapau sebungkus la)
lagi satu.. kos bungkus lg... kertas..plastik.. kalo mkn kt situ just angkut n basuh je.. |
|
|
|
|
|
|
|
logik nye harus laa FCFS
tapi kalo aku sendiri..yg jenis tak sabar...
kalo tak larat nak tunggu daa serbis die...harus ku blaah saje.
lg plak sebis pon ala2 tak menyenangkan je..
takde nak tunggu daa..ramai lagi org jual mende tuh..
dan kalo tak mkn bende itu pon harus tak mati lg.
byk lg makanan lain..
tp aku pernah...terdesak gile rasa sgt nak mkn roti canai..
aku nak tapau laa...aritu Sunday..pas aku beli2 brg basah kat pasar..
dan aku tak perasaaan yg duduk2 tuh dah byk order...
dan aku pon silap sudah order dan sudaaah bayar...
masaak tunggu sana...dan somi haku ngamok2 tunggu lam kete..
rasa nyesall plk gi beli.. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply 4# cmf_death
lagi satu.. kos bungkus lg... kertas..plastik.. kalo mkn kt situ just angkut n basuh je..
aku tak rasa cam ni..
pasal...org meniaga ni lg cerdik dr kite..
ofcoss deme dah kire daa cost2 ini...
dan mungkin kost ni dah d absorb lam mknn yg kite beli.
aku penah jumpe kedai mkn..kalo kite tapau air (besenye), ada mahal skit
dr minum kat kedai..aku rasa mungkin kuantiti air tu byk skit ker taktau jgk la
lg plak...angkut n basuh tu pon ade cost jugek..
deme upah org angkut n basuhhh tuu...bkn murah jgk. |
|
|
|
|
|
|
|
ada kes.. aku hangin gila.. smpai skang aku x jejak kaki kdai tuh.. sbnrnya masalah kecik je.. dia silap letak lauk len... aku mintak len... huhuhu
okes.. ada lg..time lepak mamak.. dkt 15min aku nunggu.. xde org amik oda pun.. nak kate ramai.. aku tgk biasa je.. plak tu ada 2-3 org mamat bru duduk.. pelayan amik lak oda diorang... nk kate aku duk tmpat tersorok,x logik pasal diorang nmpak aku.. last2 aku pggil bos diorang.. oda ngan bos sndri.. abes cite...
kes ni terjadi lepas pkerja yg terdiri dr golongan bangla/mamak abes permit kerja.. masa diorang ada dulu.. aku duduk je,terus amik oda..
skang neh org melayu yg kije kdai mamak tuh...
kalo berterusan camni.. aku rasa x lama lg lingkup la kdai tuh |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
iols vote fcfs..
kalau makcik tu layan org yg dtg lewat drp aku..
aku blah sj pegi kedai lain.. |
|
|
|
|
|
|
|
saya vote first come first serve.....
masalahnyaaa nasi lemak mak cik tuh sedapppppp...huhuhu..ade kentang bagai |
|
|
|
|
|
|
|
Siap datang dulu dia dapat...FCFS....konsep meniaga yg haku rs perlu diamalkan.....baik utk sumer org....tp ada yg apply amik tiket bagai.....so bila dah siap bungkus depa akan menjerit bgtahu pasal order tu...masih lagi guna konsep FCFS kekdahnya..... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 10# medangmru
teringat foodcourt d labuan..
kat foodcourt ujana..deme pakai sistem nombo
pastu siap ade microfon lg..
bila ready..dorang panggil.
die jual masakan panas..
betol2 bagus n praktikel |
|
|
|
|
|
|
|
1ST COME 1ST SERVE
pengalaman meniaga di bazar ramadhan..
kalu org tu mengorder dan blah dgn jnji nk dtg semula..i akn ingt if pelanggan x ramai
tp kalo customer ramai..i akn ingtkn dia suh tggu
takut yg diorder kehabisan..
i siap suh buat barisan lagi..takut ada pelanggan lain potong barisan
xmo pelanggan kecik ati..
sape dtg dulu..i layan dia dulu..
x kira la dh kenal lama ke..br dtg jengah my gerai ke..
kena adil |
|
|
|
|
|
|
|
sy pilih fcfs
tp selalunya mesti dpt yg no 1 atau no2(lepas sound sikitlah)
ada yg sengaja wat sbb dh kenal kita.
so pentingkan cust yg lain,kita bole tunggu2.
bila kena mcm tu,cepat2 bg alasan ada hal,nak cepat.
br dpt perhatian.
ada plak kita tgh menunggu,tup2 dtg org yg dia kenal,ckp aje mcm biasa.
terus dpt dulu.
selalunya bila mcm ni sy blah aje. |
|
|
|
|
|
|
|
tentul sistem FCFS tapi x ramai yg wat camtue, ada tue klu dah kenal terus wat dulu sdgkan kita nie dok diri tercongok dia wat x taw aje, konpem ana blah aje, xkoser nak makan kat situ walaupun masakan dia sedap
kalau makcik penjual rasa x rugi x dapat wit kita maka kita jugak mesti ada prinsip yg saam kita pon x rugi klu x makan kat situ |
|
|
|
|
|
|
|
hahahah...kat tempat aku lain lak cite...
tapi bukan nasi lemak lah... tapi roti canai..
orang yang order roti canai kosong vs order roti telur...
dia akan buat roti telur tu dulu walau pun yang order roti kosong dah dekat setengah jam tunggu dan yang order roti telur tu baru je sampai... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 3# moyas
bukannya tak nak sound direct..nanti segan bila nak mai beli lagi.. |
|
|
|
|
|
|
|
iols vote fcfs..
kalau makcik tu layan org yg dtg lewat drp aku..
aku blah sj pegi kedai lain..:by ...
MeeSai Post at 20-9-2011 12:01
polisi ni aku amalkan kalau duduk makan kat gerai/restoran.. |
|
|
|
|
|
|
|
figu pernah order kat kedai yang utamakan orang yang tapau.. memang benci gila. tunggu punye lama makanan tak sampai.. yang tapau dah 2-3 batch dapat dulu
bile gi tanye orang kedai dia bleh jawab "kejap lagi".. kalau dia cakap tengah buat takpe jugak
taim-taim tu gak aku kensel.. kuang hajo nye kedai.. ape dia ingat orang yang makan situ takde urusan lain? memang saje nak membuang masa tunggu kat situ?
err.. ter-emo pulak |
|
|
|
|
|
|
|
vote for fcfs.... ye la... tak bleh la gtu mkcik tu... mungkin dia bagi yang makan dulu sbb nanti order air skali, income dia lain... kalo bungkus je bayar pun utk bungkus je kan... air jarang org nak tapau kan... hmmm... tapi kalo tak mkn kat ctu pun mesti byk pilihan lain kan.... takder la kene beli kedai makcik tu je.. |
|
|
|
|
|
|
|
kalo nk ikutkan, fcfs la..ye dop...tp selalunye, kedai kecik2 jek yg suka buat cmni..mksud aii, cam gerai2 kecik tepi jln, warung2 yg kedainye hya bukak pd waktu ttentu jek...
sbb kalo kedai beso, lebih selesa amik sdiri kn...
kt taman aii, ada satu kedai char kue tiaw..utamakan org yg mkn disitu dr yg tapau2..walaupun dh dtg situ kul 8pm..ko tunggu la berejam..tk la sesedap mana pun, ..ini aii dgr dr rungutan jiran2 yg dh penah pegi kt situ...aii tk pnh beli pongg...tp setiap mlm, bila aii blik dr bjalan, penuh aje pelanggan dia...ntah ler..rezeki masing2 kn.. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|