Hari Jumaat merupakan penghulu bagi segala hari. Namun demikian, terdapat larangan daripada Nabi SAW bagi umat Islam mengkhususkan hari Jumaat untuk melaksanakan sebahagian ibadah tertentu. Di samping, menganjurkan mereka untuk mengerjakan sebahagian ibadah tertentu yang lain pula.
Antara ibadah yang dilarang untuk ditunaikan secara khusus pada hari Jumaat ialah qiamullail dan puasa. Daripada Abu Hurairah RA daripada Nabi SAW bersabda: "Janganlah kamu sekalian mengkhususkan malam Jumaat dengan berqiam di antara malam-malam yang lain, dan jangan juga mengkhususkan hari Jumaat dengan berpuasa di antara hari-hari yang lain, kecuali memang bertepatan dengan hari puasa yang biasa dilakukan oleh seseorang daripada kamu." (Riwayat Muslim)
Manakala antara ibadah yang dianjurkan untuk dilakukan secara khusus pada hari Jumaat ialah membaca surah al-Kahf, berselawat ke atas Nabi SAW dan berdoa. Pertama, daripada Abu Sa'id al-Khudri RA katanya: Sabda Rasulullah SAW: "Sesiapa yang membaca surah al-Kahf pada hari Jumaat, akan terpancarlah baginya cahaya di antara dirinya dan Baitul 'Atiq (Kaabah)." Dalam riwayat lain: "...akan terpancarlah baginya cahaya di antara dua Jumaat." (Riwayat an-Nasa'i dalam as-Sunan al-Kubra, al-Hakim dalam al-Mustadrak dan al-Baihaqi dalam Syu'ab al-Iman. Hadis hasan li-ghairih).
Kedua, daripada Aus bin Aus RA katanya: Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya antara hari yang paling afdal bagi kamu sekalian ialah hari Jumaat, maka perbanyakkanlah padanya berselawat ke atasku. Sesungguhnya selawat kamu sekalian dibentangkan kepadaku." (Riwayat Abu Dawud dengan sanad sahih).
Ketiga, daripada Abu Lubabah bin 'Abd al-Munzir, bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Padanya (Jumaat) terdapat satu masa apabila seseorang hamba itu meminta sesuatu kepada Allah, nescaya Dia akan beri kepadanya selama mana dia tidak meminta sesuatu yang haram." (Riwayat Ahmad, Ibn Majah dan at-Tabarani dengan sanad hasan)
Secara rumusan ringkasnya, ibadah yang dilarang pengkhususannya pada hari Jumaat adalah daripada jenis solat sunat dan puasa sunat. Manakala ibadah yang dianjurkan pula adalah daripada jenis bacaan al-Quran, berselawat dan berdoa.
Sehubungan itu, apakah amalan membaca Yasin malam Jumaat itu satu bidaah yang sesat? Golongan Salafi Wahhabi antara yang lantang menegaskan bahawa ia adalah satu bidaah dan haram. Sebarang pandangan yang membolehkannya dianggap membuka pintu kepada pelbagai bidaah yang lain, justeru tiada kompromi mengenainya.
Apakah sampai sebegitu rupa kedudukannya? Bagaimanapun, pendekatan para ulama yang mempunyai kefahaman yang jelas dalam agama tidaklah sampai ke tahap sedemikian dalam masalah-masalah furuk. Membolehkan amalan membaca Yasin malam Jumaat tidak mesti bermakna boleh membuka pintu kepada pelbagai bidaah yang lain. Ini kerana sesuatu amalan yang diharuskan oleh ulama meskipun tidak jelas dilakukan oleh Nabi SAW, ia perlu melalui proses pendalilan dan kaedah usul yang ditetapkan. Bukan sekadar 'benda baik, apa salahnya'. Jika amalan tersebut tidak melepasinya, barulah dikira sebagai bidaah dan tertolak.
Selain tiada hadis yang melarang secara khusus, terdapat dalil khusus mengenai kelebihan membaca Yasin pada waktu malam. Daripada Abu Hurairah RA katanya: Sabda Rasulullah SAW: "Sesiapa yang membaca Yasin pada suatu malam kerana mengharapkan keredaan Allah, maka akan diampunkan baginya." (Riwayat ad-Darimi, al-Tabarani, Ibnu as-Sunni dan al-Baihaqi dalam Syu'ab al-Iman. Hadis hasan li-ghairih)
Selain Abu Hurairah, turut diriwayatkan daripada Jundab bin 'Abdullah, Ibn Mas'ud, Anas bin Malik, Ma'qil bin Yasar dan Ubay bin Kaab. Meskipun sanad-sanadnya lemah, namun ia saling menguatkan antara satu sama lain. Malam Jumaat sudah tentu termasuk sekali dalam hadis ini. Di samping terdapat dalam satu riwayat di sisi Qawwam as-Sunnah al-Asbahani dalam at-Targhib wa at-Tarhib tambahan lafaz: 'malam Jumaat'. Demikian juga di sisi al-Baihaqi dalam Syu'ab al-Iman, namun sanadnya amat daif. Apapun, dalam bab fadha'il a'mal (kelebihan amalan) tidak mensyaratkan sesuatu hadis itu mesti berstatus sahih.
Selain itu, ia boleh dikiaskan dengan jenis ibadah yang dianjurkan pada waktu malam dan hari Jumaat iaitu bacaan al-Quran. Kesemua ini adalah qarinah (bukti sokongan) yang menjadikannya tidak boleh terus dikategorikan sebagai bidaah.
Atas sebab itu, beberapa jabatan mufti negeri di Malaysia telah memfatwakan persoalan khilafiah adalah perkara ijtihadiyyah dan tidak boleh sama sekali dihukumkan bidaah kerana amalan tersebut telah diterima dan menjadi amalan ulama muktabar sejak dahulu, termasuklah isu ini. Semoga pencerahan ini dapat membantu masyarakat memahami isu amalan yang tidak jelas dilakukan oleh Nabi SAW, namun terdapat dalil umum dan qarinah yang membolehkannya.
Penulis Ketua Unit Hadis di Institut Kajian Hadis & Akidah (Inhad), Universiti Islam Selangor (UIS)
|