CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234Next
Return to list New
View: 5268|Reply: 73

[Tempatan] Bertambah kaya...Emas Dan Logam Berharga RM1.25 Trilion Ditemui Di Sarawak

[Copy link]
Post time 19-6-2024 07:21 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode

Kerajaan Sarawak telah menemui sumber mineral yang dianggarkan bernilai RM 1.25 trilion, termasuk emas, nadir bumi, bauksit, dan logam berharga lain, menurut Timbalan Premier Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan.



“Hasil kajian oleh pakar geologi negeri kami ke atas 32% daripada tanah negeri ini telah mengenal pasti mineral yang dianggarkan bernilai kira-kira RM 1.25 trilion,” kata beliau.

Beliau menambah penemuan di Sarawak, “Ini termasuk emas, nadir bumi, bauksit, dan logam berharga lain, yang menunjukkan potensi besar untuk penemuan selanjutnya.”
Menurut laporan dari The Vibes, kajian awal meliputi 12.4 juta hektar tanah di Sarawak dan penemuan ini menyerlahkan potensi untuk penemuan lebih banyak lagi.

“Kami yakin dapat menemui lebih banyak deposit mineral baharu apabila kami meluaskan kajian ke kawasan lain yang merangkumi 30% lagi daripada negeri ini,” tambah Awang Tengah.

Deposit emas yang signifikan pada awalnya ditemui di daerah Bau dan kini telah ditemui juga di daerah Sri Aman.

Penemuan ini memberikan harapan baru kepada industri perlombongan di Sarawak, sekaligus membawa potensi ekonomi yang besar kepada negeri ini.

Penemuan ini dijangka dapat mengubah landskap ekonomi Sarawak, menarik lebih banyak pelaburan asing, dan membuka peluang pekerjaan baru.

Potensi besar ini juga memerlukan perancangan yang teliti dari pihak kerajaan untuk memastikan eksploitasi sumber mineral ini dilakukan secara mampan dan memberi manfaat kepada rakyat Sarawak.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-6-2024 07:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Skuau at 19-6-2024 07:28 PM

huntung la Dani-Rox...dapat 5%....mau lebih bayar hutang lulu...
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2024 08:35 PM From the mobile phone | Show all posts
boleh up balik sabsidi
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2024 08:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Teringat pulak nusitrilion nadir bumi.


Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2024 08:37 PM | Show all posts
Yang pasti hutan hujan Borneo akan musnah sedikit demi sedikit dek perlombongan dan pembangunan.
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2024 08:40 PM From the mobile phone | Show all posts
insulin replied at 19-6-2024 08:37 PM
Yang pasti hutan hujan Borneo akan musnah sedikit demi sedikit dek perlombongan dan pembangunan.

Bakalan ada bruno manser kah?

Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 19-6-2024 09:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Boleh tebang balak nak melombong
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2024 09:13 PM | Show all posts
menemui sumber mineral yang dianggarkan bernilai RM 1.25 trilion, termasuk emas, nadir bumi, bauksit, dan logam berharga lain


Waaahhh... make it rain on them hoes



TAPI dlm banyak2 tanah yg terlibat tuh mesti ada yg milik korga penyamun tu kan? kuang kuang kuang

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-6-2024 10:10 PM From the mobile phone | Show all posts
dani-rox replied at 19-6-2024 09:13 PM
Waaahhh... make it rain on them hoes




tadak geran..semua tanah kerajaan...depa pung...bahagi la kawasan...1 untuk ngkau...1untuk aku...
                                
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2024 10:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Radzor replied at 19-6-2024 08:35 PM
boleh up balik sabsidi

patut la belah sana jer..masih ada sabsidi tuk diesel...ada emas disebalik tanah....rupanya...
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2024 10:20 PM From the mobile phone | Show all posts
bau dari dlu mmg ada emas. dlu ada lombong emas di bau yg dijadikan tempat riadah nama Tasik Biru. kisah tasik tu tragis. ada bas penuh budak sekolah terjunam dlm tu. No survivor.
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2024 10:53 PM From the mobile phone | Show all posts
CoffeeOverdose replied at 19-6-2024 10:20 PM
bau dari dlu mmg ada emas. dlu ada lombong emas di bau yg dijadikan tempat riadah nama Tasik Biru. k ...

kisah tahun bila ni?? kesiannya

dpt seketul emas 5kg tu kayooooo
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2024 10:55 PM From the mobile phone | Show all posts
syamzana replied at 19-6-2024 10:53 PM
kisah tahun bila ni?? kesiannya

dpt seketul emas 5kg tu kayooooo

kisah ni lama dh.. berpuluh tahun rasanya. klu google ada berita berkenaan basuh terjunam tu. air tasik tu biru jer sbb sulfur.
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2024 10:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Makin mengepak le geng2 sawak yg ada dkt sini mcm le deme pun dpt sorg 10% sekalipun. Nan hado
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2024 01:19 AM | Show all posts
sharlenetexas replied at 19-6-2024 12:36 PM
Teringat pulak nusitrilion nadir bumi.

nasib baik taib mahmud dah xde
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2024 06:57 AM | Show all posts
Dari dulu lagi pun Sarawak boleh jadi kaya jika hasil negeri itu dikongsi dengan rakyat.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-6-2024 07:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Habislah Sarawak nanti..alam sekitar digondol sana sini..bukit bukau ditarah, dirobek, tanah digali dikorek sepuas hati untuk dapatkan hasil bumi..maka jadi lah seperti negeri Pahang..bila bencana datang rakyat yang jadi mangsa..orang atasan kaya raya..
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2024 08:18 AM | Show all posts
jangan caya sangat...semua pihak boleh claim...last2 habuk juga.
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2024 09:45 AM From the mobile phone | Show all posts
gigahertz replied at 20-6-2024 01:19 AM
nasib baik taib mahmud dah xde

Mmg tunggu xde agaknya.
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2024 09:46 AM From the mobile phone | Show all posts
CoffeeOverdose replied at 19-6-2024 10:20 PM
bau dari dlu mmg ada emas. dlu ada lombong emas di bau yg dijadikan tempat riadah nama Tasik Biru. k ...

Betul. Dlm buku geografi time SG sekolah dulu mmg mention Bau ni perlombongan emas
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Pulis Minta Bantuan Kesan Kanak-Kanak Perempuan,Albertine Leo Jia Hui,  Enam Tahun Dilapor Hilang di Iskandar Puteri
YgBenarPulis Minta Bantuan Kesan Kanak-Kanak Pe
Views : 36454 Replies : 51
TAKZIAH: Isteri Wan Saiful meninggal dunia akibat kanser
mojarean_XTAKZIAH: Isteri Wan Saiful meninggal dun
Views : 4583 Replies : 8
Khai Bahar bawa BF g Sarawak
leftenanhensemKhai Bahar bawa BF g Sarawak
Views : 56948 Replies : 83
Warga KL paling murung, stress
JoyahMengayahWarga KL paling murung, stress
Views : 7509 Replies : 75
My Sweet Mobster (2024) – JTBC
heythere123My Sweet Mobster (2024) – JTBC
Views : 21169 Replies : 348
Lelaki hampir muflis dipergunakan abang ipar guna nama buat pinjaman bank pembelian kereta baharu Rm100k.Wajar atau tidak
YgBenarLelaki hampir muflis dipergunakan abang
Views : 35696 Replies : 40
Uji Minda :)
yoanaUji Minda :)
Views : 92700 Replies : 1045
Point Kumpul Tachang
evatasoPoint Kumpul Tachang
Views : 31786 Replies : 218
Sejauh mana GIGIHNYA  korang
fahdramliSejauh mana GIGIHNYA korang
Views : 75006 Replies : 396
JOM test mata korang?
fahdramliJOM test mata korang?
Views : 32221 Replies : 173

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-7-2024 09:43 PM GMT+8 , Processed in 0.091006 second(s), 50 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list