CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 9947|Reply: 21

[Jenayah] Helah jual ‘coklat minda’ tiruan depan sekolah

  [Copy link]
Post time 28-5-2024 09:27 PM | Show all posts |Read mode
Helah jual ‘coklat minda’ tiruan depan sekolah
Oleh KOSMO!
28 Mei 2024, 2:52 pm

Tangkap layar hantaran Anna Shafize di laman Facebook.

PETALING JAYA – Seorang wanita memberi amaran kepada ibu bapa lain agar tidak mudah tertipu dengan helah penjual coklat minda di kawasan pekarangan sekolah.

Menurut hantaran Anna Shafize di Facebook, dia membeli produk itu yang berharga RM10 untuk memenuhi permintaan anaknya.

Wanita itu bagaimanapun terkejut apabila mendapati produk itu hanyalah coklat biasa.

“Tergamak sungguh menipu budak-budak. Ingatkan ubat dalam bentuk tablet, rupa-rupanya memang coklat.

“Dahsyat, sejak bila coklat boleh turunkan kolesterol badan? Sampai ‘claim’ boleh cegah sakit jantung,” katanya.

Menurut wanita itu, produk tersebut juga tidak mempunyai sebarang label dan dijual pada harga RM10 sebotol.

Selain itu, penjual mendakwa produk itu kononnya dapat meningkatkan fungsi otak, menurunkan kolesterol, mencegah penyakit jantung, memperbaiki mood dan meningkatkan tenaga.

Malah, coklat tersebut juga dikatakan telah didoa mengikut kaedah ulama Islam.

Meninjau ke ruangan komen, rata-rata pengguna menyuarakan kebimbangan masing-masing mengenai penjualan produk tersebut di sekolah.

“Ini produk tunggang agama. Apa maksudnya dibaca doa oleh ulama silam tu?,” tanya Rahil.

“Kami dekat sekolah pun terpedaya dengan produk coklat minda sama. Rupa-rupanya coklat biasa,” kata Najiha.

“Ini produk ‘overclaim’, lebih-lebih je keistimewaan dia tu,” kata Aida. – KOSMO! ONLINE

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-5-2024 09:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Mana mana ibu bapa yang percaya tu masukan mereka sekolah darjah satu.
Reply

Use magic Report

Post time 29-5-2024 09:03 AM | Show all posts
sama je kes dengan yg jual supplimnt2 utk bebudak tu...overclaim mcm2..siap dapat membantu budak speech delay bercakap semua...paderhal xda kena mengena dgn makanan pon...terapi yg paling penting...kalau x dah lama dr pakar kanak2 suruh ambik...
Reply

Use magic Report

Post time 29-5-2024 10:27 AM | Show all posts
alahai type M nih........ asik kena kencing je......
tapi tak pe DAP kan hader...... kita salahkan DAP!!!
salam ALOHA
Reply

Use magic Report

Post time 29-5-2024 11:24 AM From the mobile phone | Show all posts
Dulu tadika Anak iols Ada bg leaflet Ni
Anak iols beria nak beli
Pastu balik.dia Kata dah habis
Iols igtkan coklat mcmana la dirukyahkan tu
Rupanya MCM Ni je?
Nasib la sekali je.iols beli
Reply

Use magic Report

Post time 29-5-2024 11:36 AM | Show all posts
mcm coklat ni jeee


This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 29-5-2024 11:38 AM | Show all posts
macam gula2 nips je

Reply

Use magic Report

Post time 29-5-2024 11:44 AM | Show all posts
AL-AMIN tu.... hahahhaa...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 30-5-2024 06:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Kat sekolah rendah masih ada lg supplier kismis minda,coklat minda..x tau mcmana cikgu2 ni boleh biarkn derang mjual kt bdk2..bkn murah!
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 30-5-2024 06:29 AM From the mobile phone | Show all posts
chinta89 replied at 29-5-2024 11:36 AM
mcm coklat ni jeee

Ya. Tapi benda ni pastinya beli timbang kilo aje.
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2024 06:47 AM | Show all posts
report saja....dan war warkan nama syarikat...ni nak lapor  ke nak cerita
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2024 07:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Kismis minda jgn dilupa. Kalo ada ubat pandai senang, x payah pnt2 study. Mkn je ubat tu
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2024 07:50 AM From the mobile phone | Show all posts
Yang si mak pon kau bebal sangat dah kenapa?
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2024 02:49 PM | Show all posts
teringat kat sekolah dulu, ada jugak jual ubat camni, tapi warna putih, kena kemam bawah lidah

ubat tu rasa manis je, tapi lepas makan mesti aku demam

so kalau nak ponteng sekolah, aku makan la ubat tu
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2024 02:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by lightheaded67 at 30-5-2024 02:59 PM

dedolu femes apetu examo kan... sudahlah tu dek. nnti dh tua nnti tau lah, org kalau dh tak suka, ko bodo dia ejek, ko pndai dia ckp sok pndai. serba tak kena ngesahkan org dek. tiber dek (gitu tambah)
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2024 07:18 PM | Show all posts
ai pelik dgn perangai manusia yg sanggup scam guna M.O tunggang agama dan kelebihan yg tipu2 tu.. seriouslah manusia2 camni?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 30-5-2024 10:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Yang maknya pun dah kenapa...

Kalau cokelat tu nampak gilang-gemilang setara RM10, kompem tak masuk pesbuk kannn?
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2024 10:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Dulu havoc sekejap.madu stiick tu..rm1 satu cair je..x tau la koperasi sekolah pon galak menjual
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2024 01:45 AM | Show all posts
rosmahisham replied at 30-5-2024 10:29 PM
Dulu havoc sekejap.madu stiick tu..rm1 satu cair je..x tau la koperasi sekolah pon galak menjual

kat kaunter jeruk madu pak ali iols perasan ada jual madu stick ni chuols
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2024 05:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Educate la ank masing2, jgn asal ada jual2 galak nk membeli. Bukan mudah sbb budak mmg suka ikut kwn. Nnt kwn2 tanye ko x beli? Ank jd segan. Jgn normalise kan. Jahat giler yg menjual, moga melingkup terduduk amek duit budak2 ni.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

19-6-2024 05:12 AM GMT+8 , Processed in 0.075245 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list