CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 6970|Reply: 4

[Tempatan] Lembu sado 660kg ditawar untuk korban

[Copy link]
Post time 27-5-2024 06:36 PM | Show all posts |Read mode
Lembu sado 660kg ditawar untuk korban
Oleh
ROSHILA MURNI ROSLI
27 Mei 2024 04:33pm

Lembu Charolais seberat 660 kg ditawar pada harga RM 10,000 untuk ibadah korban.

KUBANG PASU - Seekor lembu sado seberat 660 kilogram (kg) antara yang ditawarkan untuk ibadah korban pada tahun ini.

Pengurus Fatimah Mz Agro Farm, Mohamad Alias Zainol Abidin berkata, lembu baka Charolais itu dijual pada harga RM10,000 seekor.

Katanya, lembu jenis ini lazimnya diminati oleh golongan ternama (VIP) kerana isi pejalnya lebih banyak.

"Selalu VIP dan usahawan minat lembu sado sebab ada yang niat beli untuk sedekahkan kepada surau atau masjid.

"Tapi tahun-tahun sebelum ini masyarakat biasa pun ada juga yang beli lembu sado kat kita, ikut atas citarasa masing- masing dan bajet mereka," katanya kepada Sinar Harian di sini pada Isnin.

Menurutnya, lembu berkenaan berada dalam keadaan sihat dan dijaga dengan rapi oleh petugas ladang.

" Lembu sado ini kategori kayangan jadi penjagaannya pun kita akan pastikan yang terbaik supaya pelanggan berpuas hati dengan wang yang dibayar," katanya.

Jelas Mohamad Alias, lembu terbabit diberi makan napier, dedak, batang jagung dan soya untuk membantu tumbesarannya.

"Selain dijaga dietnya, lembu ini juga ada suntikan vaksin daripada veterinar dan diberi mandi setiap hari.

"Kebersihan dan kesihatan memang faktor yang ditekankan di ladang ternakan kami di sini, sebab kami jual lembu untuk orang buat ibadah korban, mesti kita nak yang terbaik," katanya.

Bagaimana pun katanya, lembu baka ini tidak ditawarkan secara tompok seperti kebanyakan lembu lain di ladang mereka.

"Kalau kita buat tompok risau pula tak dapat nak cukupkan tujuh bahagian tompok itu sebab harga tompok pasti mahal juga.

"Jadi nak mudahkan, kita jual sahaja seekor terus, tetapi kalau nak minta kita uruskan proses

Mohamad Alias, setakat ini, pihaknya masih membuka tawaran kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan lembu sado berkenaan.

"Mereka boleh datang ke ladang kita di Sintok ini untuk melihat sendiri keadaan lembu supaya lebih berpuas hati," katanya

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-5-2024 09:06 PM | Show all posts
Ditawar untuk korban? Jujur sahaja ko sebenarnya nak jual ja.

Reply

Use magic Report

Post time 27-5-2024 09:09 PM From the mobile phone | Show all posts
murahnya 10k segemuk tu.. kat sini kurus2 je dah 9k
Reply

Use magic Report

Post time 28-5-2024 03:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Boleh tahan harganya.
Reply

Use magic Report

Post time 28-5-2024 03:46 PM | Show all posts
sape ada buat korban tahun ni
share la pengalaman korang


Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

24-6-2024 11:33 AM GMT+8 , Processed in 0.063317 second(s), 33 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list