CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 13980|Reply: 28

[Jenayah] Aliff Syukri disaman RM70 juta

  [Copy link]
Post time 16-4-2024 09:33 PM | Show all posts |Read mode
Edited by maklukpenggoda at 16-4-2024 09:44 PM

KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir menuntut bayaran RM70 juta daripada ahli perniagaan, Datuk Seri Aliff Syukri Kamaruzaman, atas dakwaan memfitnah.


Abdul Kadir, 84, menerusi saman difailkan selaku plaintif terhadap ahli perniagaan itu sebagai defendan pada 6 September 2023 berkata Aliff Syukri, 37, mengeluarkan kenyataan fitnah di Instagram dan Facebook pada 2 Julai tahun sama.

Beliau yang juga bekas Menteri Penerangan mendakwa kenyataan itu membawa maksud antaranya plaintif berhutang dengan defendan jutaan ringgit, selain gambar plaintif diletakkan pada kenyataan yang mengundang komen negatif daripada pembaca.

Selain tuntutan RM70 juta, bekas menteri itu meminta ganti rugi yang dinilai mahkamah dan perintah supaya defendan memberi aku janji bertulis tidak akan menyiarkan sebarang fitnah terhadap plaintif serta permohonan maaf tanpa syarat disiarkan di akaun media sosial usahawan terbabit selama tujuh hari.

Aliff Syukri menerusi pernyataan pembelaan pula mendakwa membuat bayaran pelaburan RM30 juta bagi mematuhi perjanjian usaha sama bertarikh 26 November 2018 membabitkan plaintif, defendan serta dua syarikat.

"Pihak-pihak dalam perjanjian usaha sama gagal membuat pembayaran wang dilaburkan saya dan segala pelanggaran janji sedemikian termasuk aku janji diberikan kepada saya adalah dalam pengetahuan plaintif sendiri," katanya.

Bicara kes pada Januari 2026

Ketika prosiding hari ini, Mahkamah Tinggi menetapkan perbicaraan kes saman itu selama tiga hari pada awal 2026.

Hakim, Datuk Ahmad Shahrir Mohd Salleh, memutuskan 6 hingga 8 Januari 2026 sebagai tarikh bicara, manakala 5 Julai ini untuk pengurusan kes selanjutnya.

Terdahulu, peguam bela Abdul Kadir, T Dheenish, berkata anak guamnya akan memberi keterangan pada perbicaraan kes saman itu.

"Kemungkinan pihak plaintif akan memanggil beberapa saksi daripada portal berita yang menerbitkan dakwaan defendan yang dimuat naik di Instagram dan Facebook," katanya.

Peguam, Mohd Tajudin Abd Razak mewakili Aliff Syukri berkata pihak defendan akan mengemukakan dua saksi iaitu usahawan itu sendiri dan isterinya, Datin Seri Nur Shahida Mohd Rashid untuk memberi keterangan.


This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 16-4-2024 09:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Kita tgk tindak balas belut letrik.


Reply

Use magic Report

Post time 16-4-2024 10:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Lamanya nak tunggu bicara  nak tunggu bukti2 yg ada, tapi berkurun nak tunggu
Reply

Use magic Report

Post time 16-4-2024 10:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Wah lambat lg nak masuk court
2025 pun belum...punya la lama nak ke 2026
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 12:11 AM From the mobile phone | Show all posts
Sbb ni ke alep lari ke aussie? lari siap2. Dok dgn sajat.
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 02:43 AM From the mobile phone | Show all posts
Hehehe....perjanjian bisnes tak untung ke?
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 17-4-2024 06:59 AM From the mobile phone | Show all posts
B40tastePosh replied at 17-4-2024 02:43 AM
Hehehe....perjanjian bisnes tak untung ke?

Niaga tak untung boleh saman rakan kongsi ke?
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 07:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Mcm la mahkamah nak layan ko nak saman smpi 70 juta. Ingt mahkamah msia ni bodoh?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-4-2024 07:55 AM | Show all posts
lama dah isu ini, nak selesai di mahkamah pun lambat lagi. selamat berjuang
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 08:10 AM From the mobile phone | Show all posts
B40tastePosh replied at 17-4-2024 02:43 AM
Hehehe....perjanjian bisnes tak untung ke?

Mamak ke proxy dia? Patut lah cam kebal semacam…
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 08:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Klu hidup lg...
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 08:16 AM | Show all posts
harap panjang umo lah nak smpai 2026 tuh
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 08:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Mcm suga dad saman hanak hekan laks…herlok la tok lip dok oz sana dgn sajat…boleh all out memondan kat sana…
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 08:28 AM | Show all posts
isu yang sudah lama ni
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 08:56 AM From the mobile phone | Show all posts
sukacactus replied at 16-4-2024 10:58 PM
Wah lambat lg nak masuk court
2025 pun belum...punya la lama nak ke 2026

Court Malaysia memang lambat!
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 11:06 AM From the mobile phone | Show all posts
otai_g replied at 17-4-2024 07:02 AM
Mcm la mahkamah nak layan ko nak saman smpi 70 juta. Ingt mahkamah msia ni bodoh?

org lain yg kena saman, org lain yg bitter…

Kahkahkah
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-4-2024 11:28 AM | Show all posts
x pa lip...geng lembut lentik2 baju hijau aritu setia bersama lip
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 12:01 PM From the mobile phone | Show all posts
manop replied at 17-4-2024 11:06 AM
org lain yg kena saman, org lain yg bitter…

Kahkahkah

Bkn bitter. Logik lah bang.

Kalo alip kena saman seratus juta pun ada aku kisah? Hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 12:08 PM From the mobile phone | Show all posts
msh sempat lg buat video raya kelepuk taun dpn
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 12:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Kak-Rohana replied at 17-4-2024 08:56 AM
Court Malaysia memang lambat!

Banyak kes dadah, sebab tu kena buat Mahkamah Dadah dan Polis Dadah.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

30-5-2024 02:52 PM GMT+8 , Processed in 0.084954 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list