CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 26461|Reply: 8

[Tempatan] Ibu bapa dinasihati tidak belanja duit raya anak untuk tembolok sendiri

[Copy link]
Post time 13-4-2024 01:18 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
GEORGE TOWN – Ibu bapa dinasihatkan supaya tidak membelanjakan duit raya anak mereka untuk kepentingan diri sendiri sebaliknya menyimpan bagi kegunaan anak itu pada masa hadapan.



Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor berkata, adalah haram sekiranya ibu bapa menggunakan duit raya yang diberikan kepada anak-anak mereka untuk kegunaan yang tidak sepatutnya.

Menurutnya, ibu bapa sewajarnya menggunakan duit tersebut untuk kepentingan anak-anak seperti membeli makanan, minuman, pakaian, perhiasan dan sebagainya.

Pada dasarnya duit raya yang dihadiahkan kepada anak-anak adalah kepunyaan mereka. Oleh itu, ibu bapa wajar menggunakannya untuk kepentingan anak-anak mereka.

“Ibu bapa juga boleh mengambil langkah penjimatan selain menyimpan atau melabur wang berkenaan untuk manfaat berterusan bagi anak-anak mereka.

“Adalah haram sekiranya wang itu dibelanjakan secara boros, membeli barangan yang tidak perlu atau membazir,” katanya ketika dihubungi pada Jumaat.

Wan Salim berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai hukum ibu bapa yang menggunakan duit raya anak-anak mereka untuk kepentingan diri sendiri.

Bagaimanapun tambah Wan Salim, adalah harus bagi ibu bapa mengambil duit raya atau apa jua harta milik anak-anak mereka jika ada keperluan untuk berbuat demikian.

“Hukum harus itu bersandarkan kepada sebuah hadis riwayat At-Tirmizi daripada Siti ‘Aisyah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda kepada seorang Arab Badawi, bahawa “Engkau dan hartamu adalah milik bapamu”.

“Justeru, Imam Maliki, Hanafi dan Syafie berpendapat, adalah harus bagi seorang bapa mengambil harta anaknya jika diperlukan sama ada dengan keredaan si anak atau tidak dan sama ada diketahuinya atau tidak.

“Begitu juga yang difahami daripada jawapan Imam Ahmad Hanbal bila beliau ditanya tentang soalan yang sama,” jelasnya lagi.

SumberSinarHarian

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-4-2024 10:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Ahaks.. ahaks!!
Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2024 11:26 AM | Show all posts
aku baru tau klu duit raya tu nak gunakan untuk beli toys yg anak sendiri nak pon tak boleh ye. baca kt page ustaz wadi. sbb katanya tu bukan termasuk dlm nafkah wajib.. klu utk nafkah takpe nak pakai duit anak then kena ganti balik
Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2024 11:30 AM | Show all posts
duit raya anak dara aku dia guna beli tablet samsung raya ke 3..patut la beria ia nak pi mall dgn abang dia
Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2024 11:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Ada member sentap kat fb pasal ustaz2 duk up isu duit raya anak

[kami tahu le] kata deme.

Huhuhu
Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2024 11:59 AM | Show all posts
mmg betul pon, mak bapak mana lah boleh ambil harta anak sesukahati. walaupon anak tu kecil lagi and anak tu rela bg duit raya dia kat mak bapak dia, sebagai parent, bukan tanggungjawab anak kecik yg kena dok pikir isi tembolok parent, parent yg kena cari jalan mcm mana nak suap anak makan walaupon makan ubi kayu je. ni yg dikatakan amanah dan tanggungjawab.


susah mcm mana pon jgn la ambil duit anak, hidup je lah bersederhana. anak tu pon ada masa depan dia sendiri yg masih panjang, dah korg hidup susah, package skali masa depan pon gelap, takkan nak anak sendiri pon masa depan gelap mcm korang juga. duit yg tak seberapa tu biar lah anak dah 18thn nnt uruskan sendiri, anak nak sambung belajar ke, nak kick start mulakan career ke etc. parent tu trustee ja pong,
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 15-4-2024 12:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Memang pun. Makpak kena keluar duit sendiri utk anak². Budak² ni dapat duit raya memang dah ada target nak beli benda² diorg suka. Kalau benda tu mahal kena explain lah lambat sikit baru beli, duit raya simpan bank utk masa depan.
Pegi decathlon makpak terbeliak mata tengok harga basikal lipat anak² nak. Mahal kemain  hahaha. Sabar je laaa
Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2024 12:26 PM | Show all posts
huii.. amanah jadi mak pak weyyy..

anak2 iols... yg 2 kecik2 ni iols masih pegang duit raya derang.. yg 2 besor je iols suh pegang sendiri... yg 1 dah masuk uni pepandai la manage duit sendiri.. yg sowang ni sek men... iols nasihat je.. jaga duit lek lok.. mana nak masuk tabung haji bak mai kat mami..  once dha bank in iols screenshot tunjuk... sok cukup umo iols suh tuko adult account manage sendiri cam abang dia.. yg no 3 dah pandai devide duit mana nak belanja mana nak simpan.. cuma iols still limit bende yg depa bole beli... yg kecik x pernah kesah... tapi tau mmg ade duit dia...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-4-2024 12:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Anak3 aku sejak lahir aku dh masukkan dlm sspn dgn tbg hj. Umur dorg skrg dh 13thn, 11thn dgn 2thn setgh. Dh beribu pun duit dorg dlm akaun tu. Yg 2 thn lebih tu pun dh jejak rm4k. Pernah gak aku kuarkan sikit reno umah. Lpas tu ganti balik.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

21-5-2024 09:59 AM GMT+8 , Processed in 0.278999 second(s), 37 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list