CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 10201|Reply: 54

[Tempatan] Adakah soalan “bila nak kahwin ni” soalan yang tidak beradab dan tidak patut ditanya sama sekali ketika raya?

[Copy link]
Post time 10-4-2024 01:42 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Serius nak tahu.

Adakah soalan “bila nak kahwin ni” soalan yang tidak beradab dan tidak patut ditanya sama sekali ketika raya? Sebab aku tengok soalan ni amat sensitif bagi budak budak yang baru nak hidup. Bukan main melenting betul diorang bila ditanya soalan macam ni.



Kalau banyak sangat pantang larang, itu tak boleh tanya, ini tak boleh tanya, tak payah balik kampung beraya. ????

Orang tanya bila nak kahwin pun nak sentap. Entah apa yang dia tersakiti sangat dengan soalan ni pun aku tak tahu.

Nama pun beraya kan. Orang nak beramah mesra. Nak buat modal berborak. Orang tanya elok elok, kita jawab je elok elok.

“Belum jumpa jodoh lagi.” Habis cerita.

Ini konon sampai nak menjawab,

“Makcik pakcik bila nak mati?”

“Jangan sampai saya kahwin dengan suami makcik.”

Amboi engkau.

Ya aku pernah tengok ada yang buat posting pasal “jangan tanya bila nak kahwin” ni dan memang ada yang komen komen macam ni ye. Pada aku walaupun sekadar posting, sekadar melawak, itu agak keterlaluan. Jawab je elok elok. Jaga adab.

Lainlah kalau yang bertanya tu sambil buat lagu mengejek.

“Wekk wekk Pian kenapa tak kahwin lagi…”
“Wekk wekk Pian belum kahwin..”

Sambil letak tangan dekat pipi kiri kanan, kuis kuis jari, jelir jelir lidah siap pakej melompat lompat. Korang boleh bayangkan tak budak budak punya mengejek?



Kalau tak boleh bayangkan, pm tepi. Aku bagi video contoh. Satu video 100.

Ha kalau macam tu punya gaya, engko libas je tengah belakang dia dengan lemang panas.

SumberFB

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-4-2024 04:10 PM From the mobile phone | Show all posts
"Saiya mau kawen la..tapi sini Melayu parampuan banyak susah la"-Abangla
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2024 04:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Sb soalan mcm tu akn membuka kpd seribu jenis soalan lain yg akn menyakitkn hati.
Jd kpd yg bertanya, jgn la rasa org tu biadap kalau dpt jawapan mcm kt atas
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2024 04:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Iols dulu pernah ada mak sedara tanya belajar mana.lepastu iols jawab "jangn tanya".petang raya iols rasa bersalah.
Iols rasa jawapan iols kurang ajar.
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2024 05:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by ekselen at 10-4-2024 05:15 PM

aku pun x suka tanya org bila nk kawin... kecualilah kalo kita tau dia dah ada pasangan dan tunggu masa... tetiba yg ko tanya tu andartu..antertu.. mau x menyampah... sbb ko kena pikir mungkin bkn ko sorg je tnya...mungkin sblm tu ramai lg org dah bertanya... dan mungkin jadi sakit ati sbb mcm la ko x tau knp org tu x kawin.. dah tentu lah blm sampai jodoh dia lg...benda ko dah tau kot...dan ko kena tau ada org sgtttt sensitif bila ditnya bab2 jodoh ni...buat2 bodoh x tau ke cemana...sick!!
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2024 07:06 PM | Show all posts
acik2 kepochi: bila nak kawen?

andartu and antertu be like:



  





Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 10-4-2024 08:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Benda yg kita leh usaha tu boleh lah tanya. Tapi kalau benda yg libatkan aturan hidup yg kita langsung xde kuasa wpon dah usaha tu..tanya lah bisik2 kat mak ke  kat adik beradik lain.
Ikut pengalaman meols ada 2 mcik yg wow tnya kuat2 depan org siap laser2 kan anak buah. Bila sorang meninggal, sorg lagi tak dpt balik kg sbb jaga laki stroke, anak buah ni rasa lega dan bersyukur gila mcik2 ni takde.
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2024 08:51 PM From the mobile phone | Show all posts
dani-rox replied at 10-4-2024 07:06 PM
acik2 kepochi: bila nak kawen?

andartu and antertu be like:

Haha

Sagun tu ada ke lagi sekarang orang buat jual? Rasanya berzaman dah iols tak penah tengok. Dulu2 zaman bebudak memang dok sedia makan.

Baru tadi petang masa beraya kat umah mak nakan iols, sepupu iols borak2 dengan iols bab anak masuk sekolah baru ni, boleh tetiba dia cakap " ha lepas ni buleh la cari abah baru kot" (merujuk kepada anak iols). Iols macam eh apasal pulak nak suruh cari abah baru ni. Iols cakap ingat macam nak cari beli baju ke hah.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-4-2024 09:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Org yg tanye soklan2 gini ada 2 jenis

1- Tak cerdik
2- Kg.com

Org2 yg educated, luas pergaulan x tanya soalan2 gini. Jawab je lah “makcik bila pulak nak mampos?” !!
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2024 09:24 PM | Show all posts
kotakbaju replied at 10-4-2024 08:51 PM
Haha

Sagun tu ada ke lagi sekarang orang buat jual? Rasanya berzaman dah iols tak penah ten ...

sagun tu kuih vintage sgt, budak2 sekarang entah kenal ke idokk rasanya kat shopee dan lazada ada jual. kuih makmur susu pun bole buat org tersembur time bercakap, terserdak summore

pelik pulak sembang2 psl anak sekolah jd isu cari abah baru. agaknya sound system cousin uols ada problem
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2024 09:52 PM | Show all posts
iols pernah je ditanya gitu ala2, sedara pertama datang beraya tanya, tak lama lepas diorang balik sedara kedua pulak datang tanya soalan sama..pastu repeat satu hari la tiap kali orang datang.

tahun2 berikutnya, iols duduk bilik je time diorang datang beraya rumah diorang pun iols tak pegi
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2024 10:27 PM | Show all posts
Nurdianah replied at 10-4-2024 09:09 PM
Org yg tanye soklan2 gini ada 2 jenis

1- Tak cerdik

Sejenis x thu apa2, mcm jiran iol dlu, buta huruf & skrg dh xde dh. Asal jumpa iol dlu xde lain, asek tnya knpa msih skolah & knpa blum ada partner lol. Lain lh dia, umur 14 thun dh khwin, skolah pun x, sbb tu x thu apa2, yg thu cuma khwin & masak mmasak je
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2024 10:30 PM | Show all posts
hyie replied at 10-4-2024 09:52 PM
iols pernah je ditanya gitu ala2, sedara pertama datang beraya tanya, tak lama lepas diorang balik s ...

Aiol pula jwp in a rude way, effective af
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2024 10:31 PM | Show all posts
dani-rox replied at 10-4-2024 09:24 PM
sagun tu kuih vintage sgt, budak2 sekarang entah kenal ke idokk  rasanya kat shopee dan lazad ...

Legend sagun ni, dlu kantin skolah ugama iol ada jual snacks ni
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2024 10:50 PM | Show all posts
Jawab jahhh, kenapa makcik?
Makcik nak sponsor kahwin saya RM 1 jota kerrr?
Anytime makcik

Kecil tapak tangan, storage box saya tadahkan
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2024 10:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalo aku yang dah kawen pun jelik mendengar soalan gitu...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-4-2024 11:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Sebagai insan yg berpengalaman kna tnya soalan begini sblum ni, iols x rsa apa sgt pn klu org tnya.. i sengih2 je slalunya klu yg tnya tu level x brapa rapat..klu yg level rapat sket n masuk air i jwb i byk calon/ bf sbnrnya xtau end up dgn mna satu…hujung2 last year iols kawen dgn laki iols yg bkn dlm list boyfren2 seblum tu pn..penat buang msa je kumpul boypren slama ni..thank to covid19 mengubah sgalanya gtuuuu


Tp skang org tnya dh ada isi (pregnant) ke blum?? Jwpn dh ready ni, ktorg duduk pn lain2 negeri hujung mggu je ada msa jumpa, so cuba tolong kirakan kebarangkalian nk pregnant tu? Yihhhhhh
Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2024 03:53 AM From the mobile phone | Show all posts
Rasa i normal je sbb yg tanya tu org yg kita kenal
Mcm sedara kita jugak
So takde nak terasa sgtlah jawab jelah pape buat joke ke apa
Tapi kalau u jenis sensitive marah jelah balik haha nanti depa tak buat lagi lah dah
Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2024 05:50 AM From the mobile phone | Show all posts
Iols pernah kena tanya dgn sepupu soklan lebey kurang mcm ni jugakk la.. tapi bkn waktu raya..

Masalahnya, dia pun tak kawen jugak... camne tu?
Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2024 06:51 AM From the mobile phone | Show all posts
soalan bila kawen aku tak pernah kena, so aku taktauler. kalau soalan laser lain, aku mmg diam aje, sbb kpala otak jd loading nk jawab ape, sbb pikir kang deme sentap plak. tak sampei hati nk rosak hari org lain. ku pernah kena depan org ramai, masa tu takde anak lagi, dia tanya aku dgn laki ehem ehem mcm mana tak lekat lagi. padahal pacik tu cekgu skolah tau. org umur gini mmg dorg dh dibiasakn sembang kasar dri dulu, pastu duk ngadap kerja kerja kerja kerja,jd tak berape nk asah komunikasi la hape. ko tgk la citer lama2, smua ikut dan je ckp. so aku dh paham gitu, diam ajele. malas nk simpan dlm telinga dan hati. tp kdg gitulah nk hamun nnti, kalau kita balas negatif, kite pulak yg tringat ingat sbb rasa bsalah??? aku ok kalu aku kena ,bukan aku yg buat, jd senang nk move onz. ko set je dlm hati masa depan kita taktau, kalau korg betul nk tegur, tegur yg muda2. supaye tua esok deme tak laser beria, kadg laser tak perlu pun. huhu
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

30-5-2024 02:55 PM GMT+8 , Processed in 0.081282 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list