CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 8981|Reply: 39

[Jenayah] Warga Indonesia Expor Rohingya ke Malaysia, Bot Karam 16 Tewas

  [Copy link]
Post time 5-4-2024 03:47 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode




ASIA
Empat warga Indonesia ditahan jadi dalang seludup Rohingya ke Malaysia

Oleh AFP

EMPAT warga Indonesia ditahan jadi dalang seludup Rohingya ke Malaysia. FOTO AFP

Meulaboh, Indonesia: Empat warga Indonesia telah ditahan berhubung penyeludupan berpuluh-puluh pelarian Rohingya yang bot mereka karam di perairan pantai kepulauan itu bulan lalu, kata polis pada Selasa.

Pihak berkuasa menyelamatkan 69 pelarian Rohingya bulan lalu di luar pantai barat wilayah Aceh, berpaut pada badan bot yang terbalik selama lebih dari sehari.


Enam yang lain diselamatkan oleh nelayan sehari sebelumnya.

Mayat 16 pelarian Rohingya turut ditemukan selepas bot itu karam dengan kira-kira 150 orang dipercayai menaiki bot itu.


Polis di wilayah Aceh berkata tiga orang tengah yang didakwa adalah antara yang diselamatkan dalam kejadian itu namun, ditahan tidak lama kemudian.

Yang keempat ditahan selepas suspek lain disoal siasat.

Lelaki itu didakwa telah pergi ke laut untuk mengambil pelarian itu, menaiki bot lain dari Bangladesh, dengan tujuan mengangkut mereka ke Malaysia.

"Selepas dijemput dari pulau Sabang, pelarian Rohingya itu akan diangkut ke wilayah Sumatera Utara dengan trak sebelum menyeberang ke Malaysia," kata ketua polis Aceh Barat Andi Kirana pada sidang akhbar.

Salah seorang suspek, yang dikenali sebagai HS, berkata bahawa dia menerima lima juta rupiah bagi setiap pelarian daripada ejen di Malaysia, kata Kirana.

Tiga yang lain dituduh memandu bot ke laut untuk mengambil pelarian.

Pihak berkuasa masih mencari empat lagi suspek, yang didakwa "dalang" di sebalik penyeludupan pelarian Rohingya ke Aceh, tambah Kirana.

Ramai Rohingya menempuh perjalanan berbahaya sejauh 4,000 kilometer dari Bangladesh ke Malaysia, menyemarakkan operasi penyeludupan manusia berjuta-juta dolar yang sering membabitkan persinggahan di Indonesia.

Disiarkan pada: April 3, 2024 @ 5:32pm

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-4-2024 04:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Celaka pendatang indon...siap jadi dalang bawak rohingya dari indon ke Malaysia..
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2024 08:06 AM | Show all posts
Kahkahkah main export rohingya pulak indon ni, tak cukup ke umat ko berjuta-juta kat tempat kitorang ni

Penuh dah oi, dgn bangla lagi, nepal lagi, myanmar lagi.. Kesian la kat kitorang sama.. Sesak dah kl tu
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-4-2024 10:03 AM From the mobile phone | Show all posts
Dijemput @nusaraya menyembah ratu
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2024 10:21 AM From the mobile phone | Show all posts
noor2 replied at 5-4-2024 04:16 AM
Celaka pendatang indon...siap jadi dalang bawak rohingya dari indon ke Malaysia..

Nasib Karam..dpt la tangkap..yg dh terlepas taktau betapa ribu ekor
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2024 10:25 AM From the mobile phone | Show all posts
dewi_rina replied at 5-4-2024 08:06 AM
Kahkahkah main export rohingya pulak indon ni, tak cukup ke umat ko berjuta-juta kat tempat kitorang ...

Sambil menyelam minum air..dia taknak rohingya beranak pinak kat tanah dia,sambil2 buat bisnes terus.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 5-4-2024 10:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Indon celaka ni semua, bangla pun dia org seludup naik tongkang masuk Malaysia. Dah biasa hantar rakyat sendiri jadi tikus, skrg hantar warganegara lain pulak.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2024 10:28 AM | Show all posts
kowang ingat malaysia ni apa

pastu macam2 kes la korang buat

semakkkkkkkkk
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 5-4-2024 10:30 AM From the mobile phone | Show all posts
liton replied at 5-4-2024 10:27 AM
Indon celaka ni semua, bangla pun dia org seludup naik tongkang masuk Malaysia. Dah biasa hantar rak ...

Ni mesti kes dah blacklist dgn Imigresen.

So masuk ikut jalan belakang dari Thailand dan Indonesia.

Sedangkan @nusaraya kata sudah tiada pekerjaan di Malaysia. Kenapa Indon masih expor Bangla, Indon dan Rohingya ke Malaysia?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-4-2024 10:31 AM From the mobile phone | Show all posts
nw111 replied at 5-4-2024 10:21 AM
Nasib Karam..dpt la tangkap..yg dh terlepas taktau betapa ribu ekor

Yang ramai Rohingya dan Bangla kat Malaysia tu Indon la yang expor
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2024 10:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Mmg malaysia tiada pekerjàan kpd mereka tetapi wujud pekerjàan berkebun pelacur niaga mknn henpon runcit sewa kenderaan sesama mereka sendiri
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2024 10:55 AM From the mobile phone | Show all posts
leluhur parashit paling hina dan terkutuk di atas muka bumi
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2024 11:00 AM From the mobile phone | Show all posts
So bila indon bodohhh ni eksport rohingya ikut laluan laut? Pihak keselamatan marine malaysia buat apa? Goyang telur je ke?
Kata ada asset marine tercanggih apa lancau sume tu..takkan tongkang indon bwk diorg ni korang x bleh kesan or kejar???
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2024 11:01 AM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah kpd 16 rohingya yg sudah mati lemas....semoga angka ni akan terus bertambah tiada limit..Amin
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2024 11:03 AM | Show all posts
Edited by nusaraya at 5-4-2024 04:34 PM

Jangan salah paham ... orang Indonesia memang betol membantu pengungsi  Bangla, Nepal, Rohingya dan India etc ke Tamah Melayu dengan tujuan mulia  dan selaras dengan tujuan kerajaan malaysia sndiri .... menambah jumlah populasi dan quality bangsa melayu di masa haadapan ...

Apa itu melayu yang lebih berquality ? Anak cucu keturunan hasil kawin campor antara  melayu as;i dengan semua pendatang itu ..

Tentu saja kami dengan ikhlas ikut membantu untok membentuk Melayu baru (Neo Malay)  yang diyakini akan membawa melayu kembali jaya dan haibat ... bahkan mungkin lebih haibat dibandingan melayu era empayar melaka .... Menjadikan Malaysia kuasa besar dunia kembali ... Menjadikan Bangsa Melayu Mahawangsa terpaling unggul di dunia ini ...

Maka bersyukurlah jika ada yang membantu mempercepat proses lahirnya Neo Malay i yang tentu saja akan mempunyai  genetik lebih super l... Hehehehe
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2024 11:07 AM From the mobile phone | Show all posts
Nusarayau la tu yg tolong angkut priskis ulang alik indon-malaysia
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-4-2024 11:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Nasib la hidup kat dunia ni ada mati
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-4-2024 11:42 AM From the mobile phone | Show all posts
cmf_premierleag replied at 5-4-2024 11:00 AM
So bila indon bodohhh ni eksport rohingya ikut laluan laut? Pihak keselamatan marine malaysia buat a ...

Kapal LCS tak siap siap lagi katenye
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2024 04:24 PM | Show all posts
Malaysia kan negara rasis, xenophobe, suka diskriminasi etc tapi masih ada ya yg sanggup byr sindiket riban2 dan ambik risiko mati lemas semata2 nak datang sini. Akak tak paham.



btw Rohingla yg sengaja keluar drpd cox bazaar tu namanya pendatang tanpa izin, pelarian apa nya lagi. ngok.
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2024 11:45 PM | Show all posts
xperlulah kita marah2...kita pun dah xsegan silu lagi memakai kurta sbb segala benda nak mudah
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

26-5-2024 06:38 AM GMT+8 , Processed in 0.470514 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list