CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234Next
Return to list New
View: 9418|Reply: 61

Orang Melayu pakailah baju Melayu semasa raya, bukan pakai kurta

  [Copy link]
Post time 2-4-2024 01:50 PM | Show all posts |Read mode






SEJAK beberapa tahun kebelakangan ini, baju kurta dilihat menjadi satu trend untuk dipakai oleh kaum lelaki Melayu di negara ini pada sambutan Hari Raya Aidilfitri.


Baju kurta bukan sahaja semakin banyak dijual di pasar raya atau bazar Aidilfitri, malah rekaan kurta juga dilihat lebih moden dan bergaya berbanding beberapa tahun lepas.


Harga baju kurta yang dijual juga boleh dikatakan lebih murah jika dibandingkan dengan baju Melayu sepasang.


Namun bagi Merak Jalanan, sebagai bangsa Melayu, lebih baik jika kita mengenakan pakaian tradisional bangsa kita sendiri iaitu baju Melayu pada Aidilfitri terutamanya pada hari raya pertama.


Kurta sebenarnya ialah pakaian tradisional bagi kaum lelaki India dan Pakistan di majlis rasmi atau perayaan. Malah perkataan kurta diambil daripada bahasa Urdu yang merujuk kepada baju tanpa kolar.


Merak Jalanan lihat baju kurta sering dipadankan dengan seluar khakis, slack atau jean tanpa songkok. Ada yang memakai sebegini ketika menunaikan solat sunat Aidilfitri di masjid atau ketika menziarahi ahli keluarga di pagi raya.


Merak Jalanan kurang pasti kenapa baju kurta menjadi pilihan untuk dipakai, adakah kerana harganya yang lebih murah berbanding baju Melayu atau lebih selesa dipakai kerana kurang panas.


Biar apa pun alasan, mengapa kita perlu memakai pakaian tradisional bangsa lain di pagi hari raya dan bukannya pakaian tradisional bangsa kita sendiri. Jika kita sendiri tak pakai, siapa lagi nak pakai.


Jika golongan muda di negara ini tidak dibiasakan dengan pakaian tradisional iaitu baju Melayu yang lengkap bersamping dan bersongkok, mungkin suatu hari nanti baju itu cuma tinggal sejarah yang dipelajari di sekolah.


Lagi satu, Merak Jalanan berpesan, kalau pakai baju Melayu ketika menunaikan solat solat hari raya, biarlah dengan songkok dan bersamping.


Barulah lengkap dan segak!


Sumber : sinarharian
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-4-2024 02:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Yang pakai jubah taknak tegur ke, bang merak jalanan?
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 02:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Duit mereka hak mereka dekkk…. Macam akak, akak suka tengok mereka bogel jah sambut raya dekkkk…. Yummy kata akak lagi sissy.
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 02:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau ada yg murah kenapa nak yg mahal
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 02:26 PM From the mobile phone | Show all posts
pooh~key replied at 2-4-2024 02:24 PM
Duit mereka hak mereka dekkk…. Macam akak, akak suka tengok mereka bogel jah sambut raya dekkkk….  ...


Nah. Yummy tak?



This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 02:27 PM | Show all posts
suka hati dia lah nak pakai baju apa

yang penting dia beli pakai duit dia
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 2-4-2024 02:28 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 2-4-2024 02:26 PM
Nah. Yummy tak?

Ala gambar redza rosli bogel tak ada ke sissy?
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 02:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Sukahatila nak pakai baju apa pun asalkan sopan & menutup aurat. Mcm la ko kasi duit nak beli baju melayu. Aku pakai kurta ni utk semayang jumaat/tarawih. Kl raya still pakai baju melayu yg dah bertahun tu
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-4-2024 02:37 PM | Show all posts
Binodino replied at 2-4-2024 02:06 PM
Yang pakai jubah taknak tegur ke, bang merak jalanan?

menghina katanya kang
xberani la
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 02:43 PM From the mobile phone | Show all posts
pooh~key replied at 2-4-2024 02:28 PM
Ala gambar redza rosli bogel tak ada ke sissy?

Tak sangka kakpooh ngetaste redza rosli oyen.



This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 02:49 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 2-4-2024 02:43 PM
Tak sangka kakpooh ngetaste redza rosli oyen.

Mata kecik tak semestinya batang pun kecik sissy. Aauuummmmm….
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 02:51 PM | Show all posts
hak alohh...yg pakai kurta sibuk dikomen...lelaki yg pakai baju melayu sendat2 dgn gegurl yg pakai baju kurung ketat2 nampak shape buah dada tu nak tunjuk kat sapa?
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 02:52 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 2-4-2024 02:43 PM
Tak sangka kakpooh ngetaste redza rosli oyen.

Benci dgn mulut manis mamat ni dlm cerita wanita syurga.
Tak pasal2 aku terjebak tgk drama pukul 7 sementara nak berbuka
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 02:57 PM | Show all posts
lantak le..tiap2 tahun mcm ni
lepas tu merengek pendatang haram beli minyak subsidi
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 02:59 PM From the mobile phone | Show all posts
pooh~key replied at 2-4-2024 02:49 PM
Mata kecik tak semestinya batang pun kecik sissy. Aauuummmmm….

so akak ngetaste muka ke batang??? hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 03:19 PM | Show all posts
terpaling melayu la nak soh semua pakai baju melayu
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-4-2024 03:19 PM From the mobile phone | Show all posts
hokeypokey replied at 2-4-2024 02:59 PM
so akak ngetaste muka ke batang??? hehehe

Dua2 sissy hokeypukey. Dari mata turun ke batang, sissss….
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 03:38 PM From the mobile phone | Show all posts
halahhhh skrg dah la panas ting2 iols rasa raya nanti pun kat kg nun terik panas mesti menjejeh peluh. jenuh la nak complete bersamping bagai kot la umah sedara mara tu ekon tiap penjuru takpe la jugak.
pakai je la apa2 pun janji katup aurat selesa.
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 04:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Pakai lah apa2 pon yg penting tutup aurat (yg melekap ketat tu x kira tutup aurat), selesa dan sopan
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2024 04:44 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 2-4-2024 02:43 PM
Tak sangka kakpooh ngetaste redza rosli oyen.

Aloo comeynya oyen
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

25-5-2024 06:26 AM GMT+8 , Processed in 0.520924 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list