CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 6481|Reply: 21

[Tempatan] Cuaca panas Perlis janjikan buah harum manis berkualiti.Anda teruja?

[Copy link]
Post time 27-2-2024 11:47 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
KANGAR – Faktor semulajadi iaitu cuaca panas di Perlis dan hasil usaha petani menjanjikan buah mangga harum manis yang enak.

Disebabkan cuaca yang baik, pekebun menjangkakan hasil buah yang berkualiti pada tahun ini dan tuaian dijangka boleh berlaku pada pertengahan April.

Pemborong dan pekebun buah di Kangar, Cai Bao Hua berkata, cuaca panas di Perlis pada tahun ini lebih panjang berbanding tahun lalu dan iklim itu juga  bertembung dengan musim berbunga buah harum manis.

“Dengan sinaran matahari yang mencukupi, hasil nanti pastinya akan menjadi lebih harum dan manis,” katanya kepada Kwong Wah Yit Poh.

Katanya, walaupun faktor cuaca memainkan peranan, tetapi pekebun masih perlu turun padang setiap hari bagi memastikan hasil tuaian yang lumayan.

Katanya, kerja-kerja di kebun termasuk mencantas dahan, membaja tanah, menyiram pokok dan memotong rumput bagi memastikan hasil yang baik.

Seorang lagi pekebun, Yao Shu Ling berkata, petani perlu menjaga nama baik hasil Perlis dan hanya memasarkan buah yang terbaik kepada pelanggan.

Katanya, pekebun perlu bersabar dan teliti bukan sahaja untuk memastikan tumbesaran pokok dan buah, tetapi juga dalam menjaga kualiti menyeluruh.

Ujarnya, selepas menuai, dia akan memeriksa setiap buah, supaya hanya buah yang tidak berbintik hitam dan mempunyai kulit yang baik dipasarkan bagi memastikan kepuasan pelanggan.



“Pelanggan kami adalah dari dalam dan luar negara. Ada juga yang sanggup membeli dan menghantar kepada saudara-mara di England.

“Untuk memastikan sokongan pelanggan yang berpanjangan, kami perlu menjaga pokok dengan baik dan membalut buah semasa kecil lagi untuk mengelakkan serangan  serangga,” katanya. – MalaysiaGazette

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-2-2024 11:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Banyak je lagi option mangga lain.. tak prlu harumanis perlis pung...
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 12:12 AM | Show all posts
sampai sekarang iols takleh nak bezakan harumanis dengan mangga biasa. Kat sini ada je jual harumanis Siam, tak taula apa beza dia, rasa pon sama je macam mangga. Ke orang yang jual tu propa tak tau la nyah. Dia jual 3kg RM10, murah la kan.
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 12:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Pernah rasa dulu. Punya la macam mangga biasa ja. Choi.
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 12:21 AM | Show all posts
Harum manis org makan sama pulut. Acik2 forem apa tau? Tu belum lagi social distancing...pun kena nengok kamus! Darat.com sangat khuenz?

Kahkkahkahkah
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 07:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Xpenah beli tp tiap thn mkn.
Awal² dulu teruJa jugak kulit hijau tp isi dlm kuningg cantik manis letim, packaging pn dlm individual box bukan jabe gelenyar
Wat raso², menda free xkn nk tolak.
Meols mampu beli harum manis siam jah tiap mggu kt psr malem
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 28-2-2024 07:45 AM From the mobile phone | Show all posts
org sawah kat sini ada jugek tanam harumanis.. mmg manis sama tp tkde bau. jd tk harum laa.
aku mmg suka harumanis perlis. mmg membeli berkotak².. dari sorang staf ipg perlis. cik su.. dia mmg jaga kualiti elok.
aku pulak suka beli n pos ke rumah kroni. makanan yg sedap patut dikongsi bersama
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 07:47 AM From the mobile phone | Show all posts
zehra2 replied at 28-2-2024 07:45 AM
org sawah kat sini ada jugek tanam harumanis.. mmg manis sama tp tkde bau. jd tk harum laa.
aku mmg ...

boleh kah tolong beli kan n pos kat miri
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-2-2024 08:22 AM | Show all posts
beli harumanis kemboja laa murah
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 08:37 AM From the mobile phone | Show all posts
Zmn harum manis ni dah berlalu. Org xheran dah. Lg2 bila mahal, mereput la ko sana
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 09:17 AM | Show all posts
sama la macam durian. sama je rasanya tapi harga ada yang sampai boleh beli iphone
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 09:35 AM From the mobile phone | Show all posts
venom1 replied at 28-2-2024 09:17 AM
sama la macam durian. sama je rasanya tapi harga ada yang sampai boleh beli iphone

Doyan blackthorn tu sedap yakmat.. doyan ni ada beza rasanya.. mengga ni, iols takleh appreciate, sumer rasa sama jahh..
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 09:50 AM | Show all posts
Sekilo 45 gred A, 38 Gred B, 30 Gred C.
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 09:56 AM From the mobile phone | Show all posts
marla69 replied at 28-2-2024 07:47 AM
boleh kah tolong beli kan n pos kat miri

kita kroni ke
kalo nk penjual yg baik, kita boleh recommend.
ada jugek masa musim harumanis tk menjadi, org jual buah yg tk elok. sabar je.
kat kampung ni kita paling suka buah kuinin. tkde musim pun. ada je berbuah. mkn gitu je boleh, buat sambal boleh, mkn dgn pulut santan pun sedap
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 09:58 AM | Show all posts
wanita2 perlis mangganya tak besar
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 10:31 AM From the mobile phone | Show all posts
hyie replied at 28-2-2024 12:12 AM
sampai sekarang iols takleh nak bezakan harumanis dengan mangga biasa. Kat sini ada je jual harumani ...

siam punya tak wangi...kalau yg betul2 berkualiti tak bukak kotak pun dah bau wangi mmg semerbak.
tapi rasanya tu bg iols biasa je la cuma manis+wangi. iols bukan peminat mangga kecuali yg buat rojak so bg iols biasa2 je la rasanya. dah la mahai berdentum
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-2-2024 11:06 AM | Show all posts
Teruja...sebab tak pernah rasa Dah rasa nanti baru boleh komen lebih lebih
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 11:53 AM | Show all posts
manis die lain dprd mangga2 lain
plus it smells good, sweet2 gitu


tp biasa la klu dh bnyk2 tu akan ada yg kurang sikit
rezeki kan
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 01:49 PM | Show all posts
penah beli sekotak dari colleague yg katanya ambik dr ladang. tp x manis pun spt yg dikabarkan. mgkn bkn harumanis sbnr kot? lps tu serik dah nk beli
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2024 03:28 PM | Show all posts
masa baru keluar dulu, sanggup pergi perlis beli buah ni.
memang wangi, manis - super sedap.
beli dari orang dalam MARDI.
beza sungguh rasa dari harummanis yg beli kat kedai biasa tu.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

20-4-2024 11:51 PM GMT+8 , Processed in 0.074698 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list