CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 17322|Reply: 37

[Jenayah] Kutuk pakaian tradisi Iban macam duit syiling, kain langsir pengguna FB didenda

  [Copy link]
Post time 21-2-2024 10:00 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by maklukpenggoda at 21-2-2024 11:01 PM

PETALING JAYA – Pempengaruh media sosial  Ryzal Duriankimchi didenda sebanyak RM10,000 atau enam bulan penjara oleh Mahkamah Sesyen Miri, Sarawak selepas mempersenda busana tradisional wanita Iban ‘ngepan indu’.

Memetik satu kenyataan, Hakim Azreena Aziz berkata hukuman tersebut dikenakan ke atas Ryzal atau nama sebenarnya Nik Muhammad Ryzal Nik Ibrahim setelah meneliti kesemua aspek termasuk pengakuan salah dan rayuan tertuduh, keterangan fakta kes serta mengambil kira kepentingan awam.

Selain itu, peguam bela Firdaus Morshidi yang mewakili pemilik Ryzal, 31, memohon agar hukuman ke atas anak guamnya diringankan memandangkan ini adalah kesalahan pertamanya.

Namun, pihak pendakwa memohon agar tertuduh dikenakan hukuman setimpal sebagai peringatan atau pengajaran kepada masyarakat agar tidak melakukan kesalahan serupa.

Tindakan Ryzal yang tidak menghormati pakaian tradisional kaum Iban bukan sahaja memberi kesan kepada pengadu tetapi keseluruhan masyarakat Iban.

Sebelum ini, sebanyak 27 laporan polis yang dibuat terhadap Ryzal berhubung kejadian menghina telah dikemukakan pihak pendakwaan untuk diterima pakai sebagai bahan bukti mahkamah.

Pada 27 Mei 2021, seorang pengadu membuat laporan polis dengan mendakwa bapa kepada seorang anak itu mempersendakan pakaian tradisional kaum Iban menerusi laman Facebook.

Ryzal yang berasal dari Kota Bharu, Kelantan didakwa menyamakan busana ‘ngepan indu’ seperti ‘sementing duit syiling’ yang sepatutnya disimpan dalam poket, ‘tango’ sebagai kain alas peti televisyen, ‘kain kebat atau kain karap’ sebagai kain buruk dan ‘ngepan Iban’ sebagai langsir. -KOSMO! ONLINE

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-2-2024 10:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Jangan cari pasal dengan Dayak.

Online mahupun offline.

Sekian pesanan khidmat masyarakat.
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2024 10:11 PM | Show all posts
padan muka si katek nih

baju tradisi bini ngko tak komen ke mcm kelambu bergerak
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2024 10:13 PM From the mobile phone | Show all posts
dua_chzy replied at 21-2-2024 10:07 PM
Jangan cari pasal dengan Dayak.

Online mahupun offline.

naper...potong keparer ke???
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2024 10:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Dah byk duit jadi influeza.. mula la membongak mcmni
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2024 10:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Skuau replied at 21-2-2024 02:13 PM
naper...potong keparer ke???

Mostly Dayak aku kenal panas baran, pehtu ego cakap tamau kalah. Kalau sembang dengan Dayak biasanya aku kasik iya2 jah.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 21-2-2024 10:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Memang x kenan ngn rizal kimchi ni
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2024 10:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Padan muka.

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-2-2024 10:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Padan muka mamat poyo ni
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2024 10:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by cm_vungtau at 21-2-2024 10:44 PM

Duit dia kan banyak. Dia kan T20 pakai evian water

Duit tu rasa boleh bayar, cuma kalau kena penjara, naya haiii
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2024 03:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Adan uke. Poyo nak mampos. Dengan bini sekali patut dihumban balik korea sana.
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2024 04:44 AM From the mobile phone | Show all posts
Ingatkan puak cik kelepok di aidilfitri… ada anak rupanye
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2024 10:15 AM | Show all posts
tp aku suka tgk ank dia mkn..berselera..pndai dia mkn
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2024 10:21 AM From the mobile phone | Show all posts
Sskjp tak reti bergaul gitu ler. Sesuka hati kutuk baju orang. Mendapat ler.
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2024 10:39 AM | Show all posts
padan muka.. patut denda dan penjara..
baru berhubung sel otaknya..
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2024 11:07 AM | Show all posts
ko jangan katek kang kena santet dengan orang2 asal sana mau on the spot mim alif ta ya ko tau x?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-2-2024 11:13 AM | Show all posts
iols ingat syamel tadi, nasib baik sebut duriankimci.. mohon mak nya jgn ajar rina je, ajar ayah nya sekali yek masa makan session tu.. rina dah bijak dah
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2024 11:46 AM | Show all posts
Padan muka katik SSKJP terpaling T20
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2024 01:27 PM From the mobile phone | Show all posts
kelip2_07 replied at 22-2-2024 10:15 AM
tp aku suka tgk ank dia mkn..berselera..pndai dia mkn

hihi.. iols pun sama, suka tgok Rina makan..
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2024 01:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Yang kutuk cawat tu takpe eh? Macam tak sentap ja
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

19-4-2024 08:22 PM GMT+8 , Processed in 0.164259 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list