CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 22581|Reply: 96

[Tempatan] My Heart Will Go On:Rohingya ke sini bukan curi pekerjaan, atau ambil alih negara ini' - Pertubuhan Hak Asasi Manusia Etnik Rohingya Myanmar Malaysia ( Merhom)

  [Copy link]
Post time 11-12-2023 01:23 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by YgBenar at 11-12-2023 01:25 AM

SHAH ALAM – Pertubuhan Hak Asasi Manusia Etnik Rohingya Myanmar Malaysia (Merhom) menegaskan kehadiran pelarian Rohingnya ke Malaysia bukanlah untuk mengancam atau merampas hak rakyat di negara ini.




Sebaliknya menurut Presidennya, Zafar Ahmad Abdul Ghani mereka adalah mangsa perang yang terpaksa melarikan diri dari negara asal Myanmar bagi mencari perlindungan di Malaysia.

IKLAN
“Kami datang ke sini bukan untuk mencuri pekerjaan penduduk tempatan atau mengambil alih negara ini.

“Kami datang ke sini, hanya mencari perlindungan buat sementara waktu sehingga Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) menemui jalan penyelesaian yang tuntas buat kami,” katanya dalam satu kenyataan pada Ahad.

Tambahnya, ketika dunia menyambut Hari Hak Asasi Manusia pada hari ini, sudah tiba masanya juga untuk dunia menghentikan aktiviti xenophobia dan kempen kebencian terhadap pelarian.

“Memandangkan komuniti yang mudah terdedah seperti pelarian, pendatang dan penduduk tanpa kerakyatan sedang menghadapi xenofobia dan ucapan kebencian yang berterusan di seluruh dunia, adalah penting untuk dunia mengetahui tentang kewujudan mereka bagi memastikan keselamatan dan maruah semua manusia sejagat perlu dijamin dan dipelihara,” katanya.

Dalam pada itu bersempena dengan sambutan hari berkenaan juga, Zafar menyeru kepada semua negara anggota Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB), masyarakat sivil dan warga global untuk bekerjasama bagi memastikan kesejahteraan untuk semua manusia.

“Marilah bersama-sama kita menjamin kebebasan, kesaksamaan dan keadilan untuk semua,” katanya.

Tegasnya lagi, peperangan bukanlah jalan kepada penyelesaian sesuatu konflik sebaliknya ia perlu ditangani di meja rundingan secara kolektif dan berterusan.

“Jalan akhir yang ada ialah menerusi tindakan undang-undang melalui Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) dan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ),” katanya lagi.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 11-12-2023 02:33 AM | Show all posts
muka heshe ni sebijik muka budak rohingya yang bos meols ambik keje part time buat maintenance sebelum ni, dengan jambulnya gitu...yihhhhhh
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 04:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Jadi yang mintak pasar selayang tu pitenah je la ye?
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 04:45 AM | Show all posts
saya sgt kasihan kepada mereka
may Allah murahkan rezeki mereka
dan udahkan hidup mereka
dan majukan bangsa mereka
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 05:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Siap ada pertubuhan sendiri.
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 06:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by BartholomewKuma at 11-12-2023 09:29 AM
ipes2 replied at 11-12-2023 04:45 AM
saya sgt kasihan kepada mereka
may Allah murahkan rezeki mereka
dan udahkan hidup mereka


Hang ambik lahhh bela lima nam puluh ekoq rohingya hat hang kesian tu dok kat umah hanggg. Hang ni jenih tak membaca kaaa atau hang memang jenih dungu aku pon tak pasti lahhhhhhh
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 11-12-2023 07:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Datang tempat orang tunjuk samseng..dengan perangai pengotor meludah merata..bagi betis nak peha..tu yang buat orang benci dengan puak ni
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 07:52 AM | Show all posts
dia patut nasihat kat puak dia supaya berhenti membiak
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 11-12-2023 07:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Alam merhom nim...dah ramai dah puak Kau di sinim..kumpul lem ramai ramai...Lawan le kat Myanmar sanammmmm


Beranak MCM tikus tummm elok lemmmm Lawan perang kat myanmar
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 07:58 AM From the mobile phone | Show all posts
kan dah duduk elok2 kat bangladesh tu, knp dtg sini lg, nak suruh org amik lg la org dia tu duk msia sampai branak pinak mcm tikus..babii betulla, mmg anjing..habis semua name binatang iols sebut
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 08:13 AM From the mobile phone | Show all posts
puii..lgkawi kem salam
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 08:20 AM | Show all posts





so, dah kenapa datang Malaysia ?





Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 08:21 AM | Show all posts
ada kabar angin drpd indonesia yg mengatakan ada pihak2 atau kerajaan2 tertentu yg taja pelarian ni utk dtg khusus ke indonesia dan malaysia bagi tujuan memporakperandakan negara2 ini.
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 08:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Clan204 replied at 11-12-2023 08:21 AM
ada kabar angin drpd indonesia yg mengatakan ada pihak2 atau kerajaan2 tertentu yg taja pelarian ni  ...

iols tgk utube, org acheh sampai tunjuk perasaan roboh pagar kat kem rohingya, ade yg robohkan khemah rohingya, pi usung rohingya ramai2 letak dpn pjbt walikota dieorg, yg br sampai acheh kat tepi pantai tu org acheh paksa rohingya yg br turun kat pantai naik bot balik da siap bg kotak2 mknn which is rohingya ni buang dlm laut mcm siyall je rohingya.
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 08:28 AM | Show all posts
sorry..Malaysia xnak..sila pegi negara yg sign perjanjian tersebut...
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 08:29 AM | Show all posts
Clan204 replied at 11-12-2023 08:21 AM
ada kabar angin drpd indonesia yg mengatakan ada pihak2 atau kerajaan2 tertentu yg taja pelarian ni  ...

klu ikut logik, mana puak2 hanyut ni dpt duit yg byk utk byr tongkang tu semua..confirm la ada yg bg tu...ntah2 free je siap bg kapal lg...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 11-12-2023 08:43 AM From the mobile phone | Show all posts
kelapaparut replied at 11-12-2023 12:27 AM
iols tgk utube, org acheh sampai tunjuk perasaan roboh pagar kat kem rohingya, ade yg robohkan khe ...

harus tegas mcm ni kalau tak membiak banyak pulak rohingnya nanti.
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 09:28 AM From the mobile phone | Show all posts
lurve82 replied at 11-12-2023 08:29 AM
klu ikut logik, mana puak2 hanyut ni dpt duit yg byk utk byr tongkang tu semua..confirm la ada yg  ...

Aku pun dok pikiaq benda hat sama mana la depa ni dapat duit bnyk2
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 09:30 AM From the mobile phone | Show all posts
BartholomewKuma replied at 11-12-2023 09:28 AM
Aku pun dok pikiaq benda hat sama mana la depa ni dapat duit bnyk2

Rasa gomen mesti ada dpt duit unchr ni. Xkan biar masuk gitu je. Yg susah rakyat dlm negara ni.
Reply

Use magic Report

Post time 11-12-2023 09:36 AM | Show all posts
“Kami datang ke sini bukan untuk mencuri pekerjaan penduduk tempatan atau mengambil alih negara ini.

“Kami datang ke sini, hanya mencari perlindungan buat sementara waktu sehingga Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) menemui jalan penyelesaian yang tuntas buat kami,” katanya dalam satu kenyataan pada Ahad.


puk*mak kau la, membiak mcm tikus tak berenti. itu kawin ke tidak islam ke tidak kita pun tak tahu. bila raya haji puak kau la gi berebut daging korban. perangai sial sekor2 dari budak sampai la yang tua. pegi berambus la balik bangladesh sana. mcm haram belah seri kembangan ni dh penuh dgn korg
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

22-2-2024 07:23 PM GMT+8 , Processed in 0.081072 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list