View: 8575|Reply: 39
|
[Tempatan]
Brilliant idea! Bina terusan dari Pulau Pinang ke Kelantan
[Copy link]
|
|
BUKAN idea gila cadangan membina terusan bagi membolehkan kapal belayar dari Pulau Pinang ke Kelantan. – GAMBAR HIASAN/AMIR IRSYAD OMAR
SAUDARA PENGARANG,
PERDANA Menteri Thailand, Srettha Thavisin baru-baru ini membangkitkan semula idea projek bernilai RM131 bilion bagi membina pelabuhan baharu Ranong di barat dan Chumphon di timur negara itu yang akan dihubungkan melalui jambatan darat sama ada landasan kereta api atau lebuh raya.
Idea Jambatan darat itu adalah satu cadangan luar biasa yang boleh memberi impak besar kepada negara jiran seperti Malaysia, Singapura dan Indonesia.
Pada asalnya kerajaan Thailand ingin membuat terusan di Segenting Kra untuk menghubungkan laluan laut dari barat ke timur negara itu, namun kemungkinan disebabkan faktor-faktor tertentu seperti kos dan kesan kepada flora dan fauna, cadangan terusan tersebut digantikan dengan jambatan darat.
Manfaat daripada pembinaaan infrastruktur ini seperti yang dinyatakan oleh Thailand adalah pengurangan masa perjalanan lebih kurang empat hari dan pengurangan kos 15 peratus.
Cadangan daripada Thailand ini mendapat perhatian di Parlimen Singapura. Namun, negara itu tidak risau kerana sedang membina Pelabuhan Tuas yang akan mengintegrasi semua pelabuhan di Singapura.
Ia akan beroperasi secara automasi sepenuhnya dan apabila siap dan menjadi pelabuhan terbesar di dunia dengan kapasiti 65 juta unit bersamaan 20 kaki (TEU). Soalnya, apakah strategi Malaysia?
Sekiranya Thailand membuat jambatan darat tersebut, saya berpandangan ada kewajaran Malaysia membina terusan menghubungkan Pulau Pinang ke Kelantan. Ini dapat memberi laluan kepada kapal-kapal untuk meneruskan perjalanan dari barat ke timur dan sebaliknya.
Kemudahan pelabuhan di Pulau Pinang hendaklah dinaik taraf supaya memenuhi keperluan syarikat-syarikat perkapalan. Di Kelantan, pelabuhan Tok Bali boleh ditambah baik.
Langkah ini boleh menjadi pengubah keadaan di rantau ini. Terpulanglah kepada kerajaan menjalankan kajian kebolehlaksanaan pembinaan terusan tersebut.-UTUSAN
MOHAMAD FAISAL HAFIZ MOHAMED RAMLI
Pegawai bahagian dasar dan penyelidikan
|
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Potong tanah ikut sempadan msia siam ke? |
|
|
|
|
|
|
|
Singaporn abisss finishinggggggggg... Lopes ni singa kena jajah polong pinang le plk |
|
|
|
|
|
|
|
Ingt dekat ke kak nak potong Penang ke Kelantan. Silap hb berlaku tanah runtuh abeh tenggelam semenanjung malaysia ni. |
|
|
|
|
|
|
|
Cadangan x msuk akal setanding jambatan melaka - indonesia |
|
|
|
|
|
|
|
Jarak dari Pulau Pinang ke Kelantan (coast to coast) adalah lebih 300km. Panjang Terusan Suez adalah 190km dan Terusan Panama 80km. Cadangan2 Terusan Segenting Kra Thailand ada beberapa cadangan yang kesemuanya berjarak dari 50km ke 135km. Laluan Pulau Pinang-Kelantan ni ada Banjaran Titiwangsa di tengah.
Pembinaan Panama Canal yang menghadapi kawasan berbukit yang lebih rendah pun menghadapi pelbagai cabaran sama ada locks yang lama (Miraflores dan lain2) mahupun yang baru (Cocoli dan lain2). Saya pernah melawat dan meninjau Miraflores dan Cocoli secara dekat dalam lawatan yang diatur oleh Panama Canal Authority. Tidak mudah untuk membina dan mengendalikan terusan apatah lagi cadangan terusan Pulau Pinang-Kelantan yang jauh lebih panjang dan rumit muka buminya.
Kos yang terlibat pastinya amat besar. Sedangkan Terusan Segenting Kra yang jauh lebih pendek pun tak mampu dibina sebab kos terlalu tinggi. Perlu juga ingat bahawa Terusan Suez mengelakkan pelayaran di sekeliling seluruh benua Afrika dan Terusan Panama mengelakkan pelayaran di sekeliling seluruh benua Amerika Selatan. Terusan Pulau Pinang-Kelantan yang dicadangkan ni hanya nak elak pelayaran sekeliling sebahagian Semenanjung Malaysia yang hanya berapa km kalau dibandingkan dengan benua2 tu. Dah tentu kena caj yuran pelayaran yang tinggi kalau nak lalu terusan tu sebab kos nak bina tu tinggi. Dah tentulah kapal2 pilih untuk lalu saja Selat Melaka macam biasa. Lagipun dah ada kemudahan2 yang bertaraf dunia seperti Port Klang, PTP dan Port of Singapore di sepanjang perjalanan yang pendek tu.
Pada saya, cadangan Terusan Pulau Pinang-Kelantan ni tidak feasible dari semua segi. |
|
|
|
|
|
|
|
sskjp akan maju sehebat korea n jepang insyaAllah |
|
|
|
|
|
|
|
Daripada buat terusan baik buat landasan keretapi dari Penang Port ke Tok Bali Kelantan untuk angkut Kontena dan teruskan pelayaran guna kapal lepas tu. cepat pun cepat jugak. |
|
|
|
|
|
|
|
Apa tindakan singapore atas perkembangan terkini kes ni? |
|
|
|
|
|
|
|
cadangan bodoh...so apa guna gomen buat ECRL tu kalo bukan utk angkut kontena |
|
|
|
|
|
|
|
pergi la sabotaj segenting kra tu![](static/image/smiley/default/titter.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
mustahil..ada tulang belakang semenanjung di tengah2 tu
kau nak korek banjaran titiwangsa ke |
|
|
|
|
|
|
|
i like the word 'tulang belakang segenting kra' tu..nampak bijak.. dan memang bijak.. dorg lupa kita ada banjaran2 gunung tengah2 semenanjung ni..
|
|
|
|
|
|
|
|
ni bukan cadangan,ni perli je |
|
|
|
|
|
|
|
Mengarut lah nak potong bukit2 hutan2 buat terusan |
|
|
|
|
|
|
|
Selatan Thailand tu terpisah dari Thai kalau buat cmni.. risiko benda ni berlaku amat besar.. |
|
|
|
|
|
|
|
Mana mau..nanti kerajaan lobai kaya susah nanti kata abu bin bakar,acai dapig |
|
|
|
|
|
|
|
brilien? ke bodow...
tengok lah muka bumi lagumana yg nak buat tu... |
|
|
|
|
|
|
|
Cadangan jer dahulu barangkali untuk tengok respon...
.. walaubagaimanapun, sekiranya tak dapat dibuat kerana kos yang sangat tinggi, persiapkan projek untuk buat pelabuhan diperlis atau kelantan.. kapal-kapal lebih mudah untuk singgah disitu dari turun ke pelabuhan klng atau singapura. apa pun kerajaan malasyia mesti alert dan bertindak secara proaktif sekiranya thailand benar-benar laksanakan |
|
|
|
|
|
|
| |
|