CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 6542|Reply: 43

[Jenayah] Bekas pekerja IT, Yew Wei Liang bersalah sebabkan kematian Syed Danial

  [Copy link]
Post time 5-12-2023 01:00 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by Highflyer19 at 5-12-2023 01:04 PM


Tangkap layar video yang tular di media sosial berhubung kemalangan membabitkan Syed Danial pada 2019 lalu.


SHAH ALAM - Mahkamah Tinggi di sini pada Selasa, mendapati seorang bekas pekerja bidang IT, Yew Wei Liang bersalah atas tuduhan menyebabkan kematian Syed Muhammad Danial Syed Syakir di Lebuhraya Utara Selatan, empat tahun lalu.

Hakim, Julia Ibrahim memutuskan demikian selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah di akhir kes pembelaan.

Ketika membaca keputusan penghakiman, Julia berkata, beban untuk membuktikan hak pertahanan diri daripada ancaman kecederaan tubuh, terletak pada bahu tertuduh, mengikut Seksyen 105 Akta Keterangan 1950.

Menurutnya, pembelaan bagi tertuduh yang berasal dari Kelantan itu gagal membuktikan mangsa melakukan ancaman kecederaan tubuh terhadapnya dan isteri.

"Wujud hak untuk mempertahankan harta tertuduh daripada perbuatan khianat oleh mangsa iaitu merosakkan kereta Innovanya, menggunakan kayu bola lisut.

"Bagaimanapun, hak pertahanan harta ini tidak dilanjutkan sehingga menyebabkan kematian simati," katanya menambah bahawa kredibiliti saksi-saksi pendakwaan kekal tidak tercabar sehingga akhir kes pembelaan.

Susulan itu, Julia berkata, pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan yang munasabah bagi kesalahan di bawah Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan.

Sebelum ini, pada 22 Ogos 2019, Wei Ling didakwa membunuh Syed Muhammad Danial Syed Syakir, yang juga pengurus bank di Kilometer 293.6, Lebuhraya Utara Selatan pada jam 1 tengah hari hingga 2 petang, pada 10 Ogos tahun sama.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Pada 20 Julai lalu, mahkamah memerintahkan tertuduh membela diri selepas pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap lelaki itu.

Pendakwaan dalam kes ini dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Raja Zaizul Faridah Raja Zaharudin sementara pembelaan diwakili peguam, Wee Chong Keong.

Prosiding hujahan untuk sabitan hukuman, ditangguhkan ke jam 2.30 petang ini.


https://www.sinarharian.com.my/article/638115/berita/semasa/bekas-pekerja-it-bersalah-sebabkan-kematian-syed-danial

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2023 01:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Hukuman mati dah takde lagi, kan?

Ni kes yg mana yach? Tak ingat
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 01:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Bukan ke hukuman mati mandatori sudah dimansuhkan?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-12-2023 01:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Tinot7 replied at 5-12-2023 01:02 PM
Hukuman mati dah takde lagi, kan?

Ni kes yg mana yach? Tak ingat

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 01:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Naya lah wehhh...ikut hati yg tengah panas terus dapat 302.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 01:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Tinot7 replied at 5-12-2023 01:02 PM
Hukuman mati dah takde lagi, kan?

Ni kes yg mana yach? Tak ingat

Ni kes gaduh kat highway Plus tu rasanya..
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 5-12-2023 01:08 PM | Show all posts
semua nak tunjuk pailang, semua nak tunjuk gangster

ikut kan lagi hati yang marah

rasa kan la kena hukum gantung
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 01:10 PM | Show all posts
kes ni si mati tu yang salah kan? tapi sebab dia mati jadi orang lain yg salah
dia yang langgar kete cina tu pastu lari, pastu dia yang bawak keluar kayu pukul keta cina ni
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2023 01:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Bagus lah 302. Pengajaran buat samseng jalanraya.  Sikit2 nak pukul org.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 01:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada video kes ni dlu..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-12-2023 01:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Cyempaka replied at 5-12-2023 01:10 PM
kes ni si mati tu yang salah kan? tapi sebab dia mati jadi orang lain yg salah
dia yang langga ...

..,pembelaan bagi tertuduh yang berasal dari Kelantan itu gagal membuktikan mangsa melakukan ancaman kecederaan tubuh terhadapnya dan isteri.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 01:20 PM | Show all posts
Cyempaka replied at 5-12-2023 01:10 PM
kes ni si mati tu yang salah kan? tapi sebab dia mati jadi orang lain yg salah
dia yang langga ...

Dia dah terima hukuman, dah mati pun. Sekarang giliran yang menghukum pula untuk dihukum.

Atas jalan ni manusia terhormat pun boleh tumbuh tanduk apa lagi yang berdarah terrorist. Peringatan untuk diri sendiri.


Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 01:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalo blh x payah la highlight apa keje tertuduh ni. Paper ni plk. Bidang keje dia x de kaitan dgn jenayah yg dia lakukan.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 01:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Xde NGO sepet yg menggelupor ke?
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 01:33 PM | Show all posts
ultra78 replied at 5-12-2023 01:05 PM
Bukan ke hukuman mati mandatori sudah dimansuhkan?

ye dah dimansuhkan kan tapi pada mandatori bermaksud hakim boleh jatuhkan hukuma selain darui hukuman mati seperti penjara, denda dan lain lain ikut hakim.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 01:39 PM | Show all posts
Cyempaka replied at 5-12-2023 01:10 PM
kes ni si mati tu yang salah kan? tapi sebab dia mati jadi orang lain yg salah
dia yang langga ...

kenyataan ko ni jika ada yang report, boleh sabit menghina mahkamah tau, sebab keputusan dah jatuh.

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2023 01:44 PM From the mobile phone | Show all posts
malarky replied at 5-12-2023 01:33 PM
ye dah dimansuhkan kan tapi pada mandatori bermaksud hakim boleh jatuhkan hukuma selain darui huku ...

Ya. Hukuman mati masih ada. Tapi bukan lagi mandatori.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 01:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah...
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 01:54 PM | Show all posts
ultra78 replied at 5-12-2023 01:44 PM
Ya. Hukuman mati masih ada. Tapi bukan lagi mandatori.

tapi bukan semua kot hanya untuk akta2 tertentu je kot...
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 02:00 PM From the mobile phone | Show all posts
grouper replied at 5-12-2023 01:12 PM
Ada video kes ni dlu..

Dia hina mangsa kan...so video tu menguatkan lgi pertuduhan bunuh dgn niat.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

2-3-2024 07:12 PM GMT+8 , Processed in 0.310997 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list