CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 25210|Reply: 23

[Tempatan] kera di hutan di susukan, anak di rumah kelaparan : Pelarian Rohingya Di Aceh Merungut Nasi Tak Cukup, Netizen Indonesia Naik Angin,rakyat sendiri yang harus diutamakan.

  [Copy link]
Post time 4-12-2023 11:54 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by YgBenar at 4-12-2023 11:57 PM

Netizen Indonesia berbelah bagi melihat video terbaru pelarian Rohingya yang tidak berpuas hati kerana nasi diberikan mereka dianggap terlalu sedikit ketika berada di kem penempatan pelarian itu.




tular video baru-baru ini menunjukkan beberapa pelarian Rohingya mengadu kerana tidak berpuas hati dengan potion makanan yang diberikan.

Niat seorang wartawan membuat liputan kemanusiaan itu telah disambut dengan rasa berbelah bagi netizen Indonesia. Ianya gara gara beberapa pelarian Rohingya itu memberi isyarat bahawa dia tidak kenyang sambil memegang perutnya.

Dia menunjukkan isyarat nasi diberikan tidak cukup.

Ianya mengundang kemarahan netizen Indonesia. Seorang berkata: “Perkara pertama yang kamu harus lakukan adalah menunjukkan rasa syukur, namun kamu memilih untuk merungut dengan makanan yang diberikan kepada kamu.”

Seorang lagi berkata, potion makanan yang diberikan kepada pelarian Rohingya jauh lebih banyak daripada apa yang dia beli dengan duit sendiri di kedai makan.

Ramai lagi yang kurang senang dengan cara mereka yang dianggap tidak berterima kasih selepas melihat pelarian Rohingya itu merungut tentang saiz hidangan nasi diberikan kepadanya.

Netizen yang lain menyebut: “Mereka ini memang makan dalam jumlah yang banyak. Cukup untuk 4 orang kita di sini [Indonesia].”

Rakyat Indonesia mendesak kerajaan agar lebih tegas dalam dasar mereka ke atas etnik Rohingya. Kerana menurut mereka, keadaan rakyat sendiri yang harus diutamakan.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2023 12:12 AM | Show all posts
Thailand tersenyum sinis

Bertahun2 dulu mcm ni jugak peel dia org kat kem pelarian di Thailand. Demand macam2. Dah diberi makan lebih sedap berbanding rumah2 anak yatim katanya, yalorr masakan siam tak kena kat perot dia org. Tu pon masih menyalak2 tak bersyukur.

Ramai jantan badan sihat ai nampak dlm bideo tuh. Destinasi sebenar dia org Malaysia kan? Dah setel, barulah angkut famili lipas dia org dok kat Selayang kahkahkah
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 12:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Rohingya ni memang parasit. No wonder la kena bantai kat myanmar sana. Selayaknya
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 12:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Elok je porsi tu...
Kerajaan Bangladesh dh siap buat tmpt cantik dh, tetap dah ko nak lari tmpt lain..
Baru indo tahu mcmna rasa, msia ni je terlebih baik selalunya bg muka...
Geng² hak asisi tak nak bela dorg ni pula ke, tgk rasa mcmna...
M
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 01:12 AM | Show all posts
Sungguh tidak bersyukur. Org dah tolong, dpt makan lapik perut pun cukuplah...dah besar tuah tu.  tak perlu kenyang pun.  
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 03:24 PM | Show all posts
padan muka.. hari tu mengata malaysia tolak pelarian..
sekarang kau tau kan gi mana..
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 5-12-2023 03:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Mmg mengada2..mana NGO & personaliti yg syg sgt rohingya tu..bila isu camni ko diam pulak..mcm si pinas yunus poyo tu
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 03:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by antikorok at 5-12-2023 11:35 PM

Kad yuenheshseear berkuasa puaka laknat lebih besor drpd ic ummah tanah ayer tersengih siniss namampos!
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2023 03:35 PM | Show all posts
dorg berada kat kem pelarian sementara supaya lps ni dpt belayar ke malaysia pula kan? iols tgk byk je portion nasi bila buka bungkusan tu...dorg patut dihantar ke palestin atau afrika, baru tahu erti bersyukur.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 04:58 PM From the mobile phone | Show all posts
warga tempatan indon pun taknak rohingya,  yg malaysia ni buka pintu sambut "slmt dtg". sudahnya penuh selayang puak2 ni.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 05:10 PM From the mobile phone | Show all posts
prettyuglybabe replied at 5-12-2023 07:24 AM
padan muka.. hari tu mengata malaysia tolak pelarian..
sekarang kau tau kan gi mana..

kannn haritu kan main mengutuk malaysia
kata malaysia xde hati dan perasaan

diorang lah paling berperikemanusian
peduli bla bla

hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 05:18 PM From the mobile phone | Show all posts
dani-rox replied at 4-12-2023 04:12 PM
Thailand tersenyum sinis

Bertahun2 dulu mcm ni jugak peel dia org kat kem pelarian di Thailan ...

Aiols dulu dikutuk anti Islam bila post mencaci Rohingla pehtu bekap Myanmar kapir.

Sekarang terbukti Rohingla parasit.

(Aiol menunggu Hamas buat hal huntok membuktikan aiols bener dalam mengecam Hamas. Har).
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 07:28 PM | Show all posts
dua_chzy replied at 5-12-2023 05:18 PM
Aiols dulu dikutuk anti Islam bila post mencaci Rohingla pehtu bekap Myanmar kapir.

Sekarang terb ...

Gitulah nasib bila dianugerahkan critical thinking skills Ai disumpah seranah 7 keturunan sbb share fakta dan kebenaran psl Rohingla nih, siap ada source bagai ya, dlm porem bbrp thn nan dulu. Sekarang lihatlah donia... I TOLD YOU SO kohkohkohh
Kalau semua negara tempat ko menumpang jadi benci kat ngko, apa maksudnya tu? Ko la yg problematic dari dulu. Yg masih kesian tu, tunggu Rohingla berak kat muka dia org kot baru tersedar.

Apepun, lantaklah pensimpati bongok dia org... yg penting, akak rasa vindicated.





Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 07:36 PM | Show all posts
Edited by dani-rox at 5-12-2023 07:37 PM

Ai baca komen (sbg hiburan), rata2 sebijik sejibon mcm kat porem nih, cuma beza bahasa jah. Marah betol dia org dgn Rohingla. Makanan Rohingla lebih sedap dan berkahsiat drpd apa yg lokal makan.
Baru kau tahu rasanya.


  


Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 07:40 PM | Show all posts
Diaorang makan banyak sebab nak berjuang dengan bini nanti..
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 08:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Rohingya ni taknak p china ke? P ramai2 migrate ke sana
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-12-2023 08:57 PM From the mobile phone | Show all posts


La koram baru rasa 2-3 tahun pun dah x sanggup? Mes8a ni dah sampai 2 generasi derang kat sini tau.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 08:58 PM | Show all posts
masalahnya takda sapa pon paksa theyols untuk jadi pelarian. Sebab kat negara sendiri dah diterima balik, Myanmar. So, apa perlunya lari keluar?
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 10:31 PM | Show all posts
Tenguk video tu, nampak mewah la makanan bagi org yg kelaparan kurus kering datang menjadi tetamu yg tidak diundang. Org bagi makan pun sebab terpaksa atas dasar kemanusiaan dan kerana Allah. Jadi berapa lama derang kat situ? Kalau nak komplen2 tu, elok lepas jamu makan, suruh naik boat balik lah.
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2023 10:39 PM | Show all posts
dua_chzy replied at 5-12-2023 05:18 PM
Aiols dulu dikutuk anti Islam bila post mencaci Rohingla pehtu bekap Myanmar kapir.

Sekarang terb ...

Bab Hamas tu.... sesetengah orang lupa kut Hamas pengebom berani mati... sanggup bunuh diri dan orang awam yg tak buat salah pun kpd mereka. Bunuh diri ni dosa besar ... tu yg aku dengar dari ceramah ustaz, bunuh diri dosa besar tak sembat taubat. Masuk neraka katanya. Jadi....
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

1-3-2024 09:19 PM GMT+8 , Processed in 0.272649 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list