CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 3837|Reply: 10

Rakaman CCTV Warga Emas 'Dicangkul' Pembunuh

  [Copy link]
Post time 29-11-2023 04:01 PM | Show all posts |Read mode
Johor Bahru: Bunuh majikan tiga tahun lepas, Mahkamah Tinggi di sini menetapkan 11 Disember depan bagi jatuh hukum kes amah dan suaminya.


Hakim Datuk Abu Bakar Katar membuat keputusan itu selepas warga Indonesia, Ekalia dan Bartolomeus Fransceda masing-masing 23 tahun, menukar pengakuan mereka kepada bersalah, hari ini.


Kedua-dua tertuduh dituduh secara bersama-sama membunuh Lau Yen Na, 73, di rumah di Palm Resort, Senai, Kulai kira-kira jam 2 petang, 17 Mac 2019.




Foto: Harian Metro




Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman gantung sampai mati atau penjara minimum 30 tahun atau maksimum 40 tahun dan 12 sebatan.


Terdahulu, rakaman kamera litar tertutup (CCTV) kejadian itu turut disiarkan pada prosiding berkenaan menyebabkan ahli keluarga mangsa tidak dapat menahan sebak.


Mengikut fakta kes berdasarkan siasatan dan analisis CCTV di tempat kejadian, tertuduh pertama iaitu Bartolomeus, dan kedua, Ekalia, membunuh mangsa dengan menggunakan cangkul kecil mempunyai dua mata tajam.


Tertuduh pertama dan kedua memukul dengan cangkul kecil itu di bahagian kepala ketika mangsa sedang berehat, sebelum mereka mengambil Toyota Alphard serta telefon bimbit mangsa untuk ke Kuala Lumpur bagi bertemu rakan bagi mencari kerja baharu.


Kedua-dua tertuduh berjaya ditahan di sebuah restoran di Damansara sebelum hasil analisis patologi mendedahkan punca kematian mangsa adalah kerana luka tetak berganda di kepala.


Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Muhammad Syafiq Mohd Ghazali manakala dua tertuduh diwakili peguam, Ooi Pen Lyn dan S Selvi.


Pen Lyn ketika hujahnya memohon mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 30 tahun kepada kedua-dua tertuduh kerana mereka sebenarnya adalah mangsa kepada pemerdagangan manusia kerana ditipu ejen pekerja tidak berdaftar


"Kedua-duanya dijanjikan bekerja di Sarawak dan Kuala Lumpur, namun apabila tiada pekerjaan yang dijanjikan itu mereka mahu pulang ke Indonesia.


"Namun agensi tidak membenarkan mereka pulang dan mengugut supaya mereka membayar wang pampasan jika berdegil, sebelum dihantar bekerja sebagai tukang kebun dan amah di kediaman seorang warga emas.


"Kedua-dua tertuduh menyatakan mereka bukan sahaja diseksa secara mental dan fizikal oleh warga emas berkenaan malah diperhambakan mereka dengan tidak diberi makan selain diarahkan tinggal di pondok luar kediaman berkenaan.


"Oleh itu, saya memohon mahkamah untuk mengenakan hukuman penjara minimum 30 tahun bagi membolehkan mereka pulang ke Indonesia bersama keluarga apatah lagi mereka sudah bertaubat, insaf dan kesal atas perbuatan mereka," katanya.


Bagaimanapun, pendakwaan berkata, alasan diseksa dan diperhambakan bukanlah lesen untuk kedua-dua tertuduh untuk meletakkan undang-undang di tangan sendiri apatah lagi membunuh dengan kejam.


"Oleh itu saya memohon mahkamah memberikan hukuman pengajaran sebagai iktibar kepada masyarakat supaya tidak meletakkan undang-undang di tangan sendiri.


"Walaupun hukuman Seksyen 302 Kanun Keseksaan sudah dipinda dengan meletakkan hukuman penjara, namun adalah menjadi hak mahkamah untuk menjatuhkan hukuman gantung sampai mati berdasarkan kes dan situasi," katanya. -CARI


Sumber: Harian Metro

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 30-11-2023 03:52 PM | Show all posts
mana komen ??
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2023 03:53 PM | Show all posts
cangkul kepala? alahai kejamnya
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2023 03:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Sebab tu ke sekarang kuota pekerja asing sektor pembersihan dihentikheun??
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2023 04:02 PM | Show all posts
cangkul kepala mangsa berkali2, samun henpon dan keta, pegi KL cari kerja mcm takda apa2 yg berlaku padahal ko dah bunuh org. bg je la hukuman mati.
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2023 04:02 PM | Show all posts
kalau kena seksa dan diperhambakan...dorang report polis,polis akan terus ambil tindakan ke?ras dorg nak kluar rumah pon tak boleh tu
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 30-11-2023 04:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Ni Salah agen pemerdagangan org tu lah. Btl jgk org indon ni jd mangsa. Selayaknyalah nyonya tu kena cangkul sbb layan org mcm hamba.
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2023 06:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Celaka sungguh
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 30-11-2023 10:12 PM | Show all posts
kesian
nak cari kerja lain, dapat kerja lain
benda biasa dalam human trafficking

dapat pulak majikan tua suka buat manosia lain macam haiwan
tak jumpa jalan keluar, nampak bunuh jer

human trafficking negara ni mmg macam sial
banyak kes yg pekerja asing ni kena scam
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2023 10:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Itu kata dia.. mangsa dah tak de nak jawab bagi diri dia sendri.. tak tahan, berambus, tak perlu bunuh dan samun auntie tu
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2023 11:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Ntah kenapa aku rasa endon ni kelentong kuat.. sampai cangkul kepala org.. tua pulak tu. umur 73 kudrat bukan kuat pun.. ko tolak pun senang jatuh. Ni mmg rancang nak bunuh rembat kereta n rompak.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Dividen KWSP 2023 5.4% dan 5.5%
AbahmungDividen KWSP 2023 5.4% dan 5.5%
Views : 1718 Replies : 0
'Raja Jalanan' Myvi tewas kepada Bezza pada 2023
ultra78'Raja Jalanan' Myvi tewas kepada
Views : 9488 Replies : 28
Emma Maembong mohon maaf, tersilap langkah 'voice note' Ruhainies isu Bella Astillah
YgBenarEmma Maembong mohon maaf, tersilap langk
Views : 5956 Replies : 63
Belum masanya Malaysia laksana aturan waktu kerja fleksibel
ultra78Belum masanya Malaysia laksana aturan wa
Views : 6218 Replies : 20
Janji manismu
maklukpenggodaJanji manismu
Views : 25419 Replies : 2
Kekecohan Ada pemandu yg membunyikan hon sewaktu ketibaan jenazah komander firdaus di masjid sungai nibong
YgBenarKekecohan Ada pemandu yg membunyikan hon
Views : 4714 Replies : 15
Penyondol Tetap Isteri Sah, Boleh Tuntut Hak’ – Kenyataan Watak Imani Dalam ‘Lelaki Itu’ Mula Dibenci Netizen
YgBenarPenyondol Tetap Isteri Sah, Boleh Tuntut
Views : 13226 Replies : 172
'Diam sajalah Sanusi'
maklukpenggoda'Diam sajalah Sanusi'
Views : 5021 Replies : 8
Restoran Kantan Datin Isma
AngelFreakyAFRestoran Kantan Datin Isma
Views : 17996 Replies : 89
Betul ke tu….cinter?
stingerkentotBetul ke tu….cinter?
Views : 16382 Replies : 15

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

25-4-2024 01:17 PM GMT+8 , Processed in 0.070645 second(s), 40 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list